
Tatra 30 Kabriolet z 1928 roku to wyjątkowy przykład przedwojennej motoryzacji, w której elegancka forma szła w parze z zaawansowaną jak na swoje czasy techniką. Produkowana przez czeską markę Tatra, była nie tylko środkiem transportu, ale także symbolem postępu, luksusu i wyjątkowego podejścia do projektowania samochodów osobowych.
Tło historyczne
Model Tatra 30 zadebiutował w 1926 roku jako rozwinięcie wcześniejszych konstrukcji Tatry z silnikami chłodzonymi powietrzem. Samochód był oferowany w wielu wariantach nadwoziowych – od klasycznych limuzyn po eleganckie kabriolety, które zdobyły uznanie nie tylko w Czechosłowacji, ale również w krajach Europy Zachodniej. W 1928 roku Tatra 30 była już dobrze znanym modelem, chętnie wybieranym przez klientów poszukujących niezawodnego, nowoczesnego auta klasy średniej.
Dane techniczne Tatra 30 Kabriolet (1928)
-
Silnik: 4-cylindrowy bokser, chłodzony powietrzem
-
Pojemność skokowa: 1679 cm³
-
Skrzynia biegów: 4-biegowa, manualna
-
Napęd: na tylne koła
-
Podwozie: rama rurowa z niezależnym zawieszeniem przednim i tylnym
-
Hamulce: mechaniczne, na wszystkie koła
-
Prędkość maksymalna: ok. 80 km/h
-
Zużycie paliwa: ok. 10–11 l / 100 km
-
Masa własna: ok. 1100 kg
-
Liczba miejsc: 4
-
Typ nadwozia: kabriolet z miękkim, składanym dachem
Ciekawostki o Tatra 30 Kabriolet
-
Chłodzenie powietrzem – w odróżnieniu od wielu ówczesnych producentów, Tatra stosowała silniki chłodzone powietrzem, co upraszczało konstrukcję i poprawiało niezawodność w różnych warunkach klimatycznych.
-
Centralna rura nośna – zamiast tradycyjnej ramy, Tatra zastosowała charakterystyczną centralną rurę, która zwiększała sztywność i chroniła mechanizmy napędowe.
-
Niezależne zawieszenie – w czasach, gdy większość samochodów miała sztywne mosty, Tatra oferowała pełne niezależne zawieszenie wszystkich kół, co znacząco poprawiało komfort jazdy.
-
Styl kabrioletu – Tatra 30 w wersji otwartej była szczególnie ceniona przez artystów, polityków i przedsiębiorców, którym zależało na prestiżowym wizerunku.
-
Eksport do Europy Zachodniej – mimo że Tatra była czeską marką, jej samochody sprzedawano również w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.
Tatra 30 – samochód z duszą epoki międzywojennej
Kabriolet z 1928 roku był ucieleśnieniem nowoczesności lat 20. – łączył trwałość z elegancją, a zaawansowana technika Tatry wyprzedzała konkurencję z Niemiec czy Francji. Do dziś Tatra 30 uchodzi za jedną z najważniejszych konstrukcji tej marki z okresu międzywojennego. Jej klasyczne linie, otwarte nadwozie i charakterystyczne dźwięki silnika chłodzonego powietrzem budzą zachwyt wśród kolekcjonerów i pasjonatów historii motoryzacji.
Tatra 30 Kabriolet z 1928 roku to ponadczasowa ikona czeskiej inżynierii – klasyk, który zachwyca nie tylko wyglądem, ale i zaawansowaniem technicznym.
Tatra 30 Cabriolet from 1928 – Czech Elegance and Engineering Precision of the 1920s
The Tatra 30 Cabriolet from 1928 is a unique example of pre-war automotive design, where elegant styling was combined with technically advanced solutions. Produced by the Czech company Tatra, this car was not only a means of transportation but also a symbol of progress, luxury, and a distinctive approach to automotive engineering.
Historical Background
The Tatra 30 debuted in 1926 as an evolution of earlier air-cooled Tatra designs. The car was available in many body styles – from classic sedans to elegant cabriolets – and was well-received not only in Czechoslovakia but also in Western Europe. By 1928, the Tatra 30 had established itself as a reliable, modern mid-class vehicle, appreciated for its durability and innovative construction.
Tatra 30 Cabriolet Technical Specifications (1928)
-
Engine: 4-cylinder flat (boxer), air-cooled
-
Displacement: 1679 cm³
-
Maximum power: approx. 24 hp at 2800 rpm
-
Transmission: 4-speed manual gearbox
-
Drive: rear-wheel drive
-
Chassis: central backbone tube with independent front and rear suspension
-
Brakes: mechanical on all wheels
-
Top speed: approx. 80 km/h (50 mph)
-
Curb weight: approx. 1100 kg
-
Seating capacity: 4
-
Body style: cabriolet with soft folding roof
Interesting Facts About the Tatra 30 Cabriolet
-
Air cooling – Unlike most manufacturers of the time, Tatra used air-cooled engines, which simplified the design and improved reliability in various climates.
-
Central backbone chassis – Instead of a conventional frame, Tatra employed a unique central tube frame that increased rigidity and protected the driveline.
-
Independent suspension – At a time when rigid axles were the norm, Tatra offered fully independent suspension, significantly improving ride comfort.
-
Cabriolet prestige – The Tatra 30 in open-top form was especially popular among artists, politicians, and businessmen who valued prestige and elegance.
-
Export to Western Europe – Although Tatra was a Czech brand, its cars were also exported to Germany, France, and the United Kingdom.
Tatra 30 – A Car with the Spirit of the Interwar Period
The 1928 cabriolet embodied the spirit of modernity in the 1920s – combining durability with sophistication, while Tatra’s engineering outpaced many of its European rivals. Today, the Tatra 30 remains one of the most significant vehicles produced by the brand in the interwar period. Its classic lines, open bodywork, and the distinctive sound of the air-cooled engine continue to fascinate collectors and automotive historians alike.
The Tatra 30 Cabriolet from 1928 is a timeless icon of Czech engineering – a classic that impresses not only with its looks but also with its technical ingenuity.