Pierwsza generacja Suzuki Vitary była rynkowym hitem, która zapoczątkowała zupełnie nowy rozdział w historii małych samochodów terenowych. Jak narodziła się legenda?
Narodziny legendy
Suzuki Vitara już od samego początku było samochodem dla osób kochających wolność i naturę. W zależności od wymagać właściciela – samochód dostępny był w wielu odmianach nadwoziowych. Najpopularniejszą z nich była wersja dwudrzwiowa z miękkim dachem – cabrio. Dzięki legendarnemu napędowi na cztery koła, każde z przemierzanych bezdroży natychmiast stawało się afrykańskim stepem czy niedostępną dla każdego dżunglą. Innymi wariantami nadwoziowymi auta były: czterodrzwiowa Vitara Long, a także posiadająca twardy dach Vitara Limousine.
Do wyboru, do koloru!
W przypadku miejskiej przejażdżki Vitara również stawała na wysokości zadania, będąc jednocześnie niezwykle praktyczną i stylową terenówką. Specjalnie dla tego typu potrzeb, na początku lat dziewięćdziesiątych dostępna była specjalna edycja Philippe Cousteaux (specyfikacja de luxe) w różowym lub turkusowym kolorze nadwozia i z wieloma innymi dodatkami na pokładzie. Dziś to świetny pomysł na youngtimera z napędem 4×4!
Solidne w każdym calu
Wnętrze czteronapędowego Suzuki należało do bardzo funkcjonalnych i nie zawierało ani jednej niepotrzebnej rzeczy. Podświetlane na zielono ikony konsoli były widoczne w każdych, nawet najcięższych off-road’owych warunkach. Przy zimowej pogodzie system wentylacji w przeciągu kilku chwil nagrzewał całe wnętrze auta, a studiujący mapę pasażer, dzięki dodatkowym lampkom mógł bezproblemowo wybrać najlepszą trasę.
Co słychać pod maską?
Przyciągające swoją atrakcyjnością terenówki napędzały 1,6-litrowe o mocy 80 i 95 KM. W połowie lat dziewięćdziesiątych do gamy dołączyła dwulitrowa jednostka V6. Nowy, 137-konny silnik był najmocniejszym wówczas motorem oferowanym w 5-cio drzwiowej Vitarze.
Godny następca
Z biegiem lat samochód zyskiwał też coraz to nowsze udogodnienia i zawsze nadążał za wszystkimi trendami w motoryzacji. Ostatnie sztuki pierwszej generacji tego modelu Suzuki zjechały z taśm produkcyjnych w 1997 roku. Rok później samochód został zastąpiony modelem Grand Vitara.
Zdjęcia: Szymon Głodowski, SUZUKI Vitara Philippe Cousteaux – Petra Uerlichs
Źródła: https://www.globalsuzuki.com/automobile/history/, Suzuki