Skąd pomysł na taki samochód? Po prostu marzył mi się jakiś rzadki i luksusowy Fiat. Więc wybór był prosty.

Nasi Czytelnicy dokonali wyboru Klasyka Lipca 2023, który weźmie udział w głosowaniu finałowym Klasyk Roku 2023.
Tytuł KLASYK LIPCA 2023 roku otrzymuje:
Fiat 130 coupe z  1973 roku
. Właścicielem jest Pan Bogdan Sala z Andrychowa. Dyplom oraz nagrodę wyślemy pocztą.

Witam Czytelników KlassikAuto.pl ponownie :)
Ponownie – dlatego, że już kiedyś opisywałem tutaj innego mojego Fiata. A mianowicie Fiata 1800 B. Tym razem przedstawiam Państwu FIATA 130 Coupe PININFARINA.

Włoscy patrioci

Skąd pomysł na taki samochód? Po prostu marzył mi się jakiś rzadki i luksusowy Fiat. Więc wybór był prosty. Niestety kupno tego auta już takie nie było. Jak udało mi się znaleźć jakąś ładną sztukę, to jak Włoch dowiedział się, że auto pojedzie do Polski to zrywał rozmowy. Włosi uznają tego klasyka za dumę narodową i nie są skorzy do sprzedaży za granicę. Takich przypadków miałem trzy. Na szczęście w końcu udało się znaleźć odpowiedni egzemplarz, który sprzedawał umiarkowany Włoski patriota.

Fiat od Paolo Martina

Samochód po raz pierwszy został zaprezentowany w Genewie w 1969 roku i była to wersja sedan. Był to bezpośredni następca Fiata 2300, czyli modelu takiego jak prezentowałem wcześniej (tylko z mniejszym silnikiem). Niestety na starcie okazało się, że nie został on dobrze przyjęty, bo nadwozie wtedy już nie było takie modne. Ale mechanika była wspaniała, nowoczesna. W 1971 roku studio Pininfarina wyprodukowało swoją wersje coupe. Projektantem był Paolo Martin. I to był strzał w dziesiątkę, bo wtedy to coupe zaczęło się wszystkim podobać. Niestety plany sprzedaży pokrzyżował w 1974 roku kryzys paliwowy. Wszystkie samochody z dużymi silnikami straciły zainteresowanie kupujących. Dlatego powstało tych Fiatów tylko 4491 sztuk plus jedna sztuka na prywatne zamówienie Gianni Agnelli w wersji Combi o nazwie Maremma oraz jedna sztuka w wersji 4-drzwiowej o nazwie Opera.

 

Fiat 130 coupe drogi, ale komfortowy

Samochód ten jest bardzo komfortowy i na drodze pod względem parametrów technicznych zawstydza wiele obecnych konstrukcji. Niestety dobre osiągi Fiata okupione są niczym nie ograniczonym apetytem na paliwo . Tak więc wizyty na stacjach paliw są dość częste, ale na szczęście to nie jest samochód do codziennego użytku. Jeśli jednak ktoś jest zainteresowany zakupem tego coupe, to musi się liczyć z ponad przeciętnymi kosztami eksploatacji. Części są prawie nie dostępne a jak już coś jest, to niestety ceny są czasami astronomiczne. Na szczęście przyjemność z jazdy wszystko wynagradza. No i te spojrzenia oglądających i zdziwienie, że to Fiat!

Fiat 130 coupe, dane techniczne:

  • Produkowany: od 1971 do 1977 roku
  • Pojemność skokowa silnika: 3235 cm³
  • Typ silnika: benzynowy
  • Moc silnika: 165 KM (121 kW) przy 5600 obr/min
  • Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 3400 obr/min
  • Liczba cylindrów: 6
  • Układ cylindrów: widlasty
  • Liczba zaworów: 12
  • Stopień sprężania: 9.0 : 1
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 102 × 66 mm
  • Zasilanie: gaźnik
  • Wymiary zewnętrzne
    Długość / szerokość / wysokość [mm]: 4842 / 1760 / 1380 [mm]
  • Rozstaw osi: 2720 mm
  • Rozstaw kół – przód: 1468 mm
  • Rozstaw kół – tył: 1467 mm
  • Zwis przedni: 885 mm
  • Zwis tylny: 1237 mm
  • Przeniesienie napędu
    Rodzaj skrzyni: automatyczna
    Liczba biegów: 3
    Rodzaj napędu: na tylną oś
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Przyspieszenie (od 0 do 100km/h): 9,2 s
  • Średnie spalanie (cykl mieszany): 16,7 l/100km
  • Minimalna masa własna pojazdu (bez obciążenia): 1555 kg
  • Maksymalna masa całkowita pojazdu (w pełni obciążonego): 1955 kg

Fiat 130 coupe, wyposażenie

  • Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
  • Sygnał dźwiękowy miejski i szosowy
  • Tylna szyba podgrzewana mikro drucikami
  • Podświetlenie wskaźników na światłowodach
  • Klimatyzacja
  • Szpera (mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu wewnętrznym)
  • Magnezowe obręcze kół
  • Wspomaganie kierownicy
  • I wiele innych, drobnych rzeczy

Jeśli ktoś przeanalizuje te dane to już wie, że ma do czynienia z autem ponad przeciętnym w swoim czasie. Dodam, że tym Fiatem coupe prywatnie jeździł Gianni Agnelli, Enzo Ferrari, Sofia Loren i np. Lord Carrington (sekretarz generalny NATO).

Tak więc, jeśli ktoś z Was wybiera się np. do opery, to śmiało może podjechać tym autem i na pewno na podjeździe zada szyku – może to być nawet La Scala.

Życzę miłego oglądania fotek i podzielcie się też opisem Waszych garażowych perełek.

Bogdan

Zapraszamy do udziału w konkursie: Klasyk Roku. Nagrody czekają. Zgłaszajcie swoje klasyki do konkursu! Przyjmujemy zgłoszenia do konkursu na Klasyk Września 2023. A tutaj można oddać głos w aktualnej edycji konkursu: https://klassikauto.pl/klasyk-roku/ Polecamy też zobaczyć, jakie samochody wygrywały ten konkurs do tej pory. Np.:  https://klassikauto.pl/klasyk-roku-2022/