• Mercedes-Benz po raz pierwszy startuje również w 1000 Miglia Green
  • VISION EQXX – ikona przyszłci i najbardziej efektywny pojazd Mercedes-Benz wszech czasów
  • Platformy innowacji, samochody supersportowe, ikony: Mercedes-Benz SS z doładowaniem mechanicznym oraz 300 SL (W 198) wyznaczają standardy w dziedzinie samochodowej inżynierii

W tegorocznej edycji 1000 Miglia ikony przeszłci spotkają się z symbolami przyszłci: Mercedes-Benz Classic startuje w słynnym rajdzie na regularność na szlaku legendarnego wyścigu szosowego z dwoma egzemplarzami 300 SL (W 198) oraz modelem SS (Super Sport). To nie wszystko: producent luksusowych aut ze Stuttgartu przystąpi także do 1000 Miglia Green, rajdu na regularność dla pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi, w którym będzie reprezentowany m.in. przez platformę technologiczną VISION EQXX. W tym roku wydarzenia odbędą się w dniach 13-17 czerwca 2023 r.

„Pionierski duch i innowacyjność są wpisane w DNA Mercedes-Benz. Po raz pierwszy startujemy nie tylko w tegorocznym 1000 Miglia z udziałem pojazdów klasycznych, ale bierzemy również udział w towarzyszącym mu rajdzie 1000 Miglia Green, gdzie wystawimy modele VISION EQXX oraz EQS i EQE SUV. W skrócie: ikony motoryzacji z przeszłci spotkają się z elektrycznymi symbolami przyszłci. W ten sposób po raz kolejny podkreślamy nasze wyraźne zaangażowanie w zrównoważony rozwój i elektryfikację” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

300 SL Gullwing reprezentuje markę spod znaku gwiazdy jak mało który model: innowacyjny samochód sportowy, wprowadzony na rynek w 1954 r., odniósł klasowe zwycięstwo w Mille Miglia 1955 – i to trzykrotne! Na liście startowej tegorocznej edycji 1000 Miglia, jednej z najbardziej znanych i atrakcyjnych imprez dla entuzjastów pojazdów zabytkowych na świecie, nie zabraknie też innych automobili z historii oraz aktualnego portfolio Mercedesa.

„Niezrównana innowacyjność i pionierski duch od zawsze stanowiły mocne strony Mercedes-Benz. Przykładem są nasze samochody startujące w tegorocznej edycji 1000 Miglia: czy to doładowany SS z 1930 r., 300 SL Gullwing z lat 50. czy współczesny VISION EQXX – wszystkie są innowatorami swoich czasów. Od chwili wynalezienia samochodu, dzięki przełomowym innowacjom, nasza marka wielokrotnie torowała drogę dla rozwoju mobilności. W rajdzie aut klasycznych i przyszłciowym formacie 1000 Miglia Green, na trasie z Brescii do Rzymu i z powrotem, samochody te pokażą, jak wyjątkowe dziedzictwo najstarszego producenta luksusowych samochodów na świecie kształtuje również jego przyszłość” – podsumował Marcus Breitschwerdt, szef Mercedes-Benz Heritage.

Historyczna fascynacja i nowoczesny zrównoważony rozwój
W liczącą 1000 mil podróż przez jedne z najpiękniejszych włoskich krajobrazów, z przystankami w Brescii, Rzymie, Parmie i Mediolanie, wyrusza około 400 pojazdów. Wzdłuż trasy będą kibicować im setki tysięcy widzów – tak było również w latach 1927-1957, gdy Mille Miglia odbywał się jako wyścig uliczny. W 1977 r. impreza odrodziła się jako rajd na regularność 1000 Miglia dla klasycznych samochodów. Liczne odcinki specjalne wymagają od zespołów pełnej koncentracji. A na wielu odcinkach trasy niektóre klasyki osiągają kres swoich osiągów.

Od 2020 r. format uzupełnia 1000 Miglia Green – rajd z naciskiem na eletromobilność. W 2023 r. przystąpi do niego szereg pojazdów w pełni elektrycznych. Jednym z najnowocześniejszych uczestników będzie Mercedes-Benz VISION EQXX, który z zasięgiem na jednym ładowaniu przekraczającym nawet 1200 km i zużyciem energii poniżej 10 kWh/100 km stanowi przyszłciowy wzorzec w zakresie efektywności. Oprócz najnowocześniejszego układu napędowego, wiodącego na świecie współczynnika oporu powietrza Cd = 0,17 i lekkiej konstrukcji opartej na koncepcji bioniki VISION EQXX jest pionierem radykalnie nowego, opartego na oprogramowaniu podejścia do interfejsu użytkownika. Mercedes-Benz wystawi w 1000 Miglia Green także modele EQE SUV oraz EQS.

Jednak zrównoważony rozwój w Mercedes-Benz nie zaczyna się na drodze, ale we wczesnych stadiach rozwoju produktu. Zarówno emisje CO₂, jak i zużycie zasobów są rozpatrywane w ramach całciowego podejścia. Już podczas opracowywania pojazdów weryfikuje się skład wszystkich materiałów, które mają być zastosowane do budowy danego auta, i bada możliwości wprowadzenia bardziej zrównoważonych alternatyw. Samochody są projektowane w taki sposób, aby przez cały cykl życia były jak najbardziej efektywne pod względem wykorzystania zasobów. Mercedes-Benz nazywa ten proces „projektowaniem dla środowiska”.

300 SL – samochód sportowy i innowacyjna platforma z lat 50.
Pierwszy samochód osobowy Mercedes-Benz z bezpośrednim wtryskiem benzyny i pierwszy reprezentujący konsekwentnie lekką konstrukcją, zbudowany na bazie zwycięskiej wyścigowej maszyny o tej samej nazwie. Efekt: zapierające dech w piersiach jak na swoje czasy osiągi. Produkcyjny Mercedes-Benz 300 SL (W 198) zaliczył swój światowy debiut w 1954 r., na międzynarodowym salonie w Nowym Jorku. Wywołał sensację zarówno wśród ekspertów, jak i opinii publicznej, ustanawiając standardy jako sportowy wóz swojej epoki.
W 1000 Miglia 2023 będzie rywalizować kilka egzemplarzy 300 SL Coupé z ramienia Mercedes-Benz Classic, wyprodukowanych w latach 1955 i 1956.

Legenda SL-a narodziła się jednak już wcześniej, dzięki sukcesom sportowego samochodu wyścigowego 300 SL (W 194), który debiutował w 1952 r., właśnie w Mille Miglia. Jego seryjne wydanie, z masą zaledwie 1310 kg i silnikiem o mocy 158 kW (215 KM), również było predestynowane do wyścigowych sukcesów. Udowodniło to w imponującym stylu, odnosząc klasowe zwycięstwo w Mille Miglia 1955. Coupé z charakterystycznymi unoszonymi drzwiami stało się ikoną Mercedes-Benz i jednym z najbardziej cenionych klasyków.

W 1000 Miglia ma również wystartować Mercedes-Benz SS z 1930 r. (seria W 06). Zbudowano go w zaledwie 111 egzemplarzach. SS, podobnie jak poprzednie modele K i S, korzystał z kolejnej innowacji samochodowej inżynierii – mechanicznego doładowania silnika. Pojemność skokowa wzrosła jednak z 6,8 litra w typie S do 7,1 litra w SS. Z pomocą sterowanej na żądanie sprężarki jednostka napędowa generowała moc ponad 200 KM. W dalszych etapach rozwoju samochód przekształcił się w modele SSK i SSKL, a tym samym był prekursorem dla zwycięskiej maszyny Mille Miglia 1931.

Znani kierowcy i wyjątkowa historia
Oprócz szefa Mercedes-Benz Heritage, Marcusa Breitschwerdta, wśród kierowców tych cennych klasyków będzie dwóch ambasadorów marki z gwiazdą. Pięciokrotny mistrz DTM Bernd Schneider jest jednym z najszybszych i odnoszących największe sukcesy kierowców samochodów turystycznych oraz maszyn GT na świecie. Karl Wendlinger, były Mercedes Junior, wspólnie z zespołem Sauber Mercedes wygrał kilka rund Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych w latach 1990 i 1991. Do 1995 r. wystartował w 41 wyścigach Formuły 1. Ponadto jeden z samochodów z floty Mercedes-EQ będzie pilotować Ellen Lohr, była fabryczna zawodniczka Mercedes-Benz w DTM. W wieczór poprzedzający oficjalny wyścig wszystkie zespoły startujące samochodami Mercedes-Benz spotkają się na ekskluzywnym firmowym wydarzeniu. Ponad 20 prywatnych załóg pojedzie m.in. modelami 300 SL (W 198), 190 SL (W 121) i 220 (W 180). W 1000 Miglia mogą brać udział tylko klasyczne modele startujące w oryginalnych edycjach Mille Miglia, organizowanych od 1927 do 1957 r.

 

Historia tego tysiącmilowego wyścigu jest ściśle związana z marką Mercedes-Benz. W 1931 r. Rudolf Caracciola i Wilhelm Sebastian odnieśli owiane legendą zwycięstwo za kierownicą Mercedesa SSKL (W 06 RS) – wygrali Mille Miglia jako pierwszy zespół spoza Włoch. W 1955 r. Stirling Moss i Denis Jenkinson triumfowali w klasyfikacji generalnej za kierownicą Mercedesa 300 SLR (W 196 S). Ich występ nadal inspiruje wielu fanów motorsportu: brytyjski duet pokonał trasę wyścigu w dziesięć godzin i siedem minut, ze średnią prędkością nieco poniżej 160 km/h, m.in. Ten rekord nigdy nie został pobity – i biorąc pod uwagę, że ostatnia edycja odbyła się w 1957 r., można założyć, że będzie trwał wiecznie. To nie wszystkie sukcesy producenta spod znaku gwiazdy: w 1955 r. seryjne samochody sportowe Mercedes-Benz 300 SL zwyciężyły w klasie GT o pojemności ponad 1,3 litra, a 180 D (W 120) triumfował w klasyfikacji aut osobowych z silnikiem Diesla.

Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]