Lagonda to brytyjskie przedsiębiorstwo założone w 1906 roku przez Wilbura Gunna jako wytwórnia motocykli. Nazwa „Lagonda” powstała dla upamiętnienia rzeki, nad którą urodził się jej założyciel. Firma została wykupiona w 1947 roku przez koncern Aston Martin i funkcjonowała jako jej część pod nazwą Aston Martin Lagonda.

Wśród produkowanych przez firmę Lagonda samochodów był model M45 z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności blisko 4,5 litra i mocy 120 KM. Zdolny do rozwijania prędkości 155 km/h, był jednym z najszybszych samochodów w tym okresie.

Johnny Hindmarsh i Luis Fontés zwyciężyli w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1935 roku dzięki samochodowi Lagonda M45R Rapide.

Prawdopodobnie prezentowany na zdjęciach model był własnością znanego angielskiego ambasadora Sir Howarda Kennarda, który w 1934 roku pełnił funkcję w Ambasadzie Brytyjskiej w Bernie. Na szwajcarskiej tablicy rejestracyjnej dyplomatów wyprodukowano niemieckojęzyczną tabliczkę znamionową, którą można jeszcze zobaczyć w pojeździe.

Po 1939 roku Lagonda nie była używana. W latach 90. rozpoczęto prace nad jego odrestaurowaniem, które ukończono w 2000 roku. Renowacja odbywała się w konsultacji z Klubem Właścicieli Lagonda. Po całkowitym demontażu przeprowadzono perfekcyjną renowację przy użyciu prawie wszystkich oryginalnych części i blach, które zostały odnowione. Drewniany szkielet został częściowo odnowiony.

Oczywiście pojazd ma również „zgodne numery” i jest całkowicie autentyczny aż po najdrobniejsze szczegóły.

Samochód w aktualnym (idealnym) stanie wyceniono w 2014 roku na kwotę 118 500 Euro.

 

Aktualne ceny dla rynku niemieckiego w euro:

Model M45, 4,5 litra, karoseria: 4tL (cztero drzwiowa limuzyna), rok produkcji 1934-35, silnik 6 cylindrowy, 115 KM
Stan 1: 190 000,
Stan 2: 135 000,
Stan 3: 88 000.
W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił wzrost wartości tego modelu o 108%.

Od Redakcji:
Jeśli chcesz, abyśmy opisali i wycenili jakiś konkretny model zabytkowego samochodu, to zgłoś nam to. Napisz markę, model i rok produkcji oraz wyślij kilka zdjęć na redakcja@klassikauto.pl