Sprzęgła hydrokinetyczne to rozwiązania cieszące się sporą popularnością. Najczęściej spotykamy je w samochodach z automatyczną skrzynią biegów z racji ich charakterystyki. Czy regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego się opłaca? Kiedy lepszym rozwiązaniem będzie zakup nowego sprzęgła hydrokinetycznego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Czym jest sprzęgło hydrokinetyczne?

Sprzęgło_hydrokinetyczne jest rozwiązaniem znanym już od XIX wieku, wykorzystującym fizyczne zjawisko bezwładności cieczy. Autorstwo tego mechanizmu przypisywane jest profesorowi Hermannowi Fottingerowi, który zauważył, że ciecz jest doskonałym medium do przenoszenia momentu obrotowego pomiędzy skrzynią biegów a wałem korbowym. Istotą działania sprzęgła hydrokinetycznego jest przenoszenie ruchu obrotowego z elementu czynnego na bierny przy użyciu emulsji, oleju bądź wody z obiegu zamkniętego.

Sprzęgło hydrokinetyczne składa się z pompy i turbiny połączonych ze sobą poprzez ciecz. Elementem czynnym jest wirnik pompy, który zamienia energię mechaniczną w energię kinetyczną. Ciecz, która wypełnia mechanizm w 70-80% jest wprawiana w ruch, a następnie sama wprawia w ruch łopatki wirnika turbiny, który stanowi element bierny. W wyniku tego procesu, energia kinetyczna jest ponownie zamieniana na mechaniczną i przekazywana do skrzyni biegów.

Zastosowania sprzęgła hydrokinetycznego

Sprzęgło hydrokinetyczne stosowane jest przede wszystkim w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, a także w samochodach ciężarowych czy terenowych. Pojazdy, w których zastosowano ten rodzaj sprzęgła, nie nadają się do dynamicznej, sportowej jazdy z racji dużego poślizgu i sporego opóźnienia. Z tego też powodu ten rodzaj sprzęgła swoje zastosowanie znajduje przede wszystkim w samochodach luksusowych, a na pewno nie w sportowych. Jazda samochodem ze sprzęgłem hydrokinetycznym jest bardzo komfortowa i płynna. Kierowcy odczuwają lekkość zmiany biegów, wyjątkowo łagodny rozruch silnika, a także cichą pracę napędu. Sporą zaletą jest także długa żywotność sprzęgła i elementów układu napędowego.

Regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego- czy warto?

Wiele osób zastanawia się, po czym stwierdzić, że konieczna jest regeneracja bądź wymiana sprzęgła hydrokinetycznego. Pierwszym symptomem jest zwykle spadek osiągów i odczucie ślizgającego się sprzęgła. Następnie pojawiają się zwykle ciężko wchodzące biegi, zmienione dźwięki ze skrzyni biegów. Może pojawić się odczuwalne falowanie obrotów silnika. Oczywiście, każdy z tych symptomów może wskazywać na coś zupełnie innego, jednak zawsze warto to sprawdzić w warsztacie. Regeneracja sprzęgła jest rozwiązaniem pozwalającym na spore oszczędności, gdyż zakup nowego sprzęgła wiąże się z dużym wydatkiem. Regeneracja może być skuteczna, ale musi być przeprowadzona przez wyspecjalizowany warsztat, który dokładnie oczyści sprzęgło i przeprowadzi profesjonalne testy pomiarowe po zakończonej regeneracji. Jeżeli okaże się, że zużycie jest zbyt duże, lepszym rozwiązaniem z pewnością będzie zakup nowego elementu. Regeneracja powinna zacząć się od dokładnej oceny zużycia wszystkich elementów. Ma to na celu sprawdzenie, czy regenerowanie w ogóle jest opłacalne. Jeśli okaże się, że zużycie nie jest duże, wszystkie elementy muszą zostać dokładnie oczyszczone. Wszelkie części, które są już niezdatne do użytku muszą zostać zmienione na nowe, a następnym krokiem jest zespawanie obudowy. Na koniec przeprowadza się test ciśnieniowy szczelności obudowy oraz testy pomiarowe i wyważenie dynamiczne.