Rolls-Royce to brytyjska marka produkująca najpierw samochody luksusowe a później również jednostki napędowe do samolotów. Firmę założyli w 1906 roku Charles Rolls i Henry Royce, by produkować z założenia wysokiej jakości samochody. Z czasem zdobyła ona reputację producenta „najlepszego samochodu na świecie”.

W czasie I wojny światowej firma rozpoczęła produkcję silników lotniczych. W 1940 roku zaczęła rozwijać koncept silników odrzutowych, a później także je produkować. Z czasem, dzięki rozwijaniu i produkcji silników zarówno dla lotnictwa wojskowego, jak i cywilnego, Rolls-Royce zyskał dobrą reputację. Z powodu złego zarządzania w czasach rozwoju silnika odrzutowego, firma została znacjonalizowana, co trwało do 1987 roku, kiedy została sprzedana. Od 2000 roku należy do bawarskiego producenta samochodów BMW. Siedziba firmy w Wielkiej Brytanii mieści w Goodwood.

Legenda, czyli Rolls-Royce Silver Shadow

Silver Shadow to pięciomiejscowy sedan wysokiej klasy, który w 1965 roku zastąpił model Silver Cloud. Był produkowany w dwóch generacjach aż do 1980 roku. Model Silver Shadow stał się sensacją zaraz po swojej premierze. Głównie ze względu na kształt nadwozia, który zadziwił miłników marki Rolls-Royce. Tym modelem Rolls-Royce wszedł w nowoczesną erę. Silver Shadow był rewolucyjny nie tylko pod względem designu – miał także inne, niewidoczne na pierwszy rzut oka innowacje. Model wyposażono w nowe, niezależne zawieszenie wszystkich kół i hamulce tarczowe. Był też pierwszym Rolls-Roycem z nadwoziem samonośnym. Model wyposażono również w czterostopniową, automatyczną skrzynię biegów firmy General Motors i miocylindrowy silnik w układzie V o pojemności 6,2 litra. Po kilku latach od wprowadzenia (licząc od roku modelowego 1970) oryginalny silnik odziedziczony po poprzednim modelu Silver Cloud zastąpiono legendarnym V8 o pojemności 6,75 litra, który po niewielkich modyfikacjach służył jeszcze długo w kolejnych modelach marki.

Rolls-Royce Silver Shadow, Anglia 1975 (1971-1977)

Silnik/liczba cylindrów: miocylindrowy silnik w układzie V (V8)
Pojemność silnika: 6750 cm3
Moc: 220 KM
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h: 11 s

Ta pięcioosobowa limuzyna posiadała silnik umieszczony z przodu, który napędzał tylne koła. Była wyposażona w miocylindrowy silnik benzynowy w układzie V, chłodzony cieczą o rozrządzie OHV i pojemności 6750 cm3. Średnica cylindra to 104,1 mm. Skok tłoka wynosi 99,1 mm. Ma dwa zawory na cylinder o stopniu sprężania 9,0. Posiadał również dwa gaźniki bez doładowania. Moc tego samochodu to 220 KM przy 4000 obr./min. Moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 2500 obr./min. Model wyposażono w automatyczną, trzystopniową skrzynię biegów. Rozstaw osi wynosi 3050 mm a rozstaw kół 1460/1460 mm. Jest to model o długości 5170 mm, szerokości 1800 mm i wysokości 1520 mm. Masa własna to 2100 kg. Rozwijał prędkość do 190 km/h a przyspieszenie od 0 km/h do 100 km/h wynosi 11 s. Zawieszenie przednie to podwójne, poprzeczne wahacze i sprężyny śrubowe. Shadow z silnikiem o pojemności 6230 cm3 był produkowany od 1965 roku. W 1969 roku otrzymał większy silnik o pojemności 6750 cm3. W 1971 roku nieco zwiększono rozstaw osi (wcześniej 3035 mm) a w 1977 roku przeszedł całkowitą modernizację (Silver Shadow II). W 1980 roku zakończono jego produkcję. Podana wartość mocy silnika jest szacunkowa, bo producent nie podawał tej wartości.

Ile kosztuje Rolls-Royce Silver Shadow I?

Jakie są ceny tych modeli Rolls-Royce’a? Ceny w Niemczech w Euro:
Rolls-Royce Silver Shadow I, sedan, rok prod.: 1965-77, 6,2l, 212 PS:
Stan 1: 42 000
Stan 2: 24 000
Stan 3: 14 000
Stan 4: 7 000
Stan 5: 3 000
Wartość Rolls’Royce’a Silver Shadow I w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła o 5%.
Rolls-Royce Silver Shadow II, sedan, rok prod.: 1977-80, 6,8l, 250 PS:
Stan 1: 40 000
Stan 2: 23 000
Stan 3: 14 000
Stan 4:  7 000
Stan 5: 3 000
Wartość Rolls-Royce’a Silver Shadow I w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła o 1%.
Źródło: wystawa klasyków w centrum handlowym „Silesia” w Katowicach, 2023