Przedstawiam Wam swoją Mazdę Xedos, rocznik 1992, z silnikiem o pojemności 2,0 litrów w układzie V6. Jestem fanem japońskiej motoryzacji, a zwłaszcza marki Mazda. To jedna z kilku, które posiadam. Trudno spotkać ten model na naszych drogach. Wg mojej wiedzy jest to druga sztuka w Polsce zarejestrowana jako pojazd zabytkowy.

Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Auta z lat 80/90 mają coś w sobie, czego brakuje współczesnym samochodom. Każde jest inne, jeszcze są wyjątkowe a zwłaszcza te japońskie.

Dlaczego interesujesz się takim autem?
Ten model zainteresował mnie ze względu na silnik – w układzie V6. Nigdy wcześniej takiego nie miałem. Jedyna V-ka jaką posiadałem, to był motocykl Yamaha Virago z 1983 roku.

Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Zimą 2021 roku potrzebny był drugi samochód. Raczej na krótki czas, a że od zawsze ceniłem jedną markę tj. Mazdę, to wiadomo co było wyszukiwane. Nie było to łatwe zadanie, bo nie ma tych samochód zbyt wiele.

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
W zasadzie ma tylko kilka rzeczy niefabrycznych. To centralny zamek z pilota oraz domykanie szyb.

Czy sam odnawiałeś samochód?
Tak. Przy każdym aucie pracuję sam, czasem w asyście żony. :)

Ile kosztowały prace remontowe?
Prace remontowe kosztowały tyle, ile wart jest mój czas. Nie były kłopotliwe, ale pod maską jest ciasno.

Jakie ma zalety, wady?
Za wadę tego modelu uważam brak klimatyzacji i tempomatu. Ale zalet ma więcej: jest niezawodny, cichy, wygodny i dość szybki.

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Ciekawy jest sam silnik. Ma coś, co nazywa się VRIS – jest to sterowana podciśnieniami, zmienna długość kolektora dolotowego.

Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Dla mnie ten youngtimer to auto weekendowe, sportowo-zlotowe. Ale zawsze można pojechać gdzieś daleko. To żaden problem dla tej Mazdy Xedos.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Zaryzykuje stwierdzenie, że sporo mniej niż współczesnego auta nawet niższej klasy.

Jaka jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Nie ma większego kłopotu z częściami zamiennymi, nawet oryginalnymi. Czasem cena z ASO „zwala z nóg”, dlatego głównie poszukuję części w internecie.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Pod chmurką, ale pod oddychającym pokrowcem.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Oczywiście, staram się odwiedzać takie imprezy. W tym roku uczestniczyłem w czterech takich imprezach. Warto skorzystać z tego kalendarza imprez: https://klassikauto.pl/kalendarz/

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Nie.

Komu polecasz to auto?
W zasadzie każdemu, kto nie miał kiedyś samochód z silnikiem V6. Polecam ludziom ceniącym inność i niezawodność, ale takim którzy chcą przemieszczać się szybko i komfortowo.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Żeby się pospieszyli, bo jest ich coraz mniej. Ceny są jeszcze na przyzwoitym poziomie.

Inne ciekawostki?
Zwykły sedan, a na drugim biegu rozpędza się do 110km’h.

Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe aut? Jakie i dlaczego?
Oczywiście. Jak każdy mam swoje marzenia. Chcę Mazdę MX-6 – klasyczne, japońskie coupe z lat 90.

Pozdrawiam Społeczność KlassikAuto.pl
Rafał Los

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/