Chevroleta Camaro nie trzeba przedstawiać nikomu. To kultowy amerykański samochód, rozpoznawalny przez każdego miłnika zabytkowych samochodów. Stworzony przez General Motors miał być konkurencją dla Mustanga.

Pierwsza oficjalna prezentacja pojazdu odbyła się 12 września 1966 r. w Detroit, a następnie kilka dni później – 19 września – w Los Angeles. Pojazd trafił do sprzedaży 26 września 1966 r. jako rocznik modelowy 1967.

Nazwa modelu „Camaro” wywodzi się z języka francuskiego, gdzie używane w slangu znaczy „przyjaciel” lub „kompan”. Gdy prasa motoryzacyjna zapytała przedstawiciela Chevroleta „Czym jest Camaro?”, otrzymała odpowiedź: „To małe, złliwe zwierzę, które zjada Mustangi”. Nazwa najprawdopodobniej nie była wybrana przypadkowo, w tamtym czasie Chevrolet większość nazw swoich modeli zaczynała się na „C” (Corvair, Chevelle, Chevy II oraz Corvette).

Od 1966 roku produkowana jest już szósta generacja Camaro, dotychczasowe, poprzednie istniały w latach: 1966-1969, 1970-1981, 1982-1992, 1993-2002, 2008-2014 i 2015-2017.

Prezentowany na zdjęciach model Camaro Z28 z kultowym silnikiem V8 został wyprodukowany w 1978 roku (II seria). Sprowadzony z USA do Nizozemska, w 2016 roku przeszedł kompletną renowację w Ostrawie. Wykonano m.in. nową instalację elektryczną, wymieniono wszystkie węże i rurki, wyczyszczono wszystkie elementy i wskaźniki.

Dane techniczne (zgodnie z informacją właściciela):
Pojemność silnika: 5700 ccm, V8
Moc silnika: 125 KW / 168 KM
Masa własna: 1650 kg

Druga generacja produkowana była przez kilkanaście lat, w tym czasie przeszła wiele zmian w wyglądzie oraz była wielokrotnie ulepszana. To właśnie wersja Z28 okazała się prawdziwym hitem. Mimo, że przepisy ekologiczne wymuszały na producentach samochodów montaż silników o mniejszych jednostkach to w ofercie Chevroleta nadal dostępne były modele z kultowym silnikiem V8. Z28 posiadała również lepsze zawieszenie oraz układ wydechowy bez tłumików, dzięki czemu po przekręceniu kluczyka od razu można było poczuć moc, która w nim drzemie. Charakterystyczny dla tego potężnego muscle cara warkot i ryk silnika powodował, że od razu można było się w nim zakochać.

Podobne artykuły:

Chevrolet Camaro (1979r.)

Bardzo szybki youngtimer: Chevrolet Camaro Z-28 IROC-Z (1989r.).

Aktualne ceny dla Chevroleta Camaro, rok produkcji 1978, pojemność silnika 5,7l w euro (dla rynku niemieckiego):

Stan 1: 27 000, stan 2: 19 000, stan 3: 12 000, stan 4: 6 500, stan 5: 4 000
W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił wzrost wartości tego modelu o 45%.

Na rynku niemieckim dostępnych jest około 30 samochodów w sprzedaży. Za auto w stanie dobrym, oryginalne, z lat 1975-80, należy zapłacić od 13 000 do 17 000 euro. W Polsce w sprzedaży są pojedyncze sztuki, najczęściej w stanie do remontu. Wg nas wartość tego samochodu w ciągu następnych 5 lat będzie na zbliżonym lub minimalnie wyższym poziomie. Nie polecamy tego samochodu jak inwestycji, ale polecamy go jako tego, który daje sporo frajdy z jazdy.

Przed zakupem warto zawsze sprawdzić oryginalność samochodu. Trudnością w przypadku amerykańskich aut jest katalogowe określenie mocy silnika w stosunku do danego typu silnika i rocznika. Moc silnika często ulegała zmianom, szczególnie w opisywanym okresie. Dlatego tak ważne jest to, aby silnik zamontowany w aucie był oryginalny.

Samochód jest tani w renowacji, ale profesjonalna renowacja tego modelu przekracza aktualnie docelową jego wartość. Warto poszukać auta w dobrym, oryginalnym stanie lub już po dobrej renowacji.