Naprawy mechaniczne!


Układ: hamulcowy, kierowniczy, resorowania, zawieszenie oraz tylny most – tą odnową zajęła się kolejna grupa uczniów. Efekty pracy były widoczne od razu, ponieważ kolejne elementy były montowane do ramy.

Zaczęliśmy od zawieszenia przedniego i układu drążków kierowniczych. Znów miłe zaskoczenie. Większość elementów wymagała tylko wyczyszczenia i pomalowania. Wymienić należało element prowadzący resor wraz z tulejką z brązu. Tutaj pomocny okazał się przyjaciel naszego samochodu od strony obróbki skrawaniem – Adam Daroń. Doświadczenie
i chęć pomocy Adama zostało jeszcze później kilkanaście razy wykorzystane.

Oprócz trzpienia, wymiany wymagały jeszcze tuleje metalowo-gumowe, których zakup przysporzył dużych problemów oraz łożyska kół.

Dopełnieniem całci elementów z przodu samochodu były pozostałe jeszcze elementy układu hamulcowego, układu mechanicznego (bardzo prostego w konstrukcji). Oprócz czyszczenia, smarowania oraz odpowiedniej regulacji, wymieniliśmy tylko okładziny cierne szczęk.

Kolejnym etapem prac był tylny most. Układ dość specyficzny z przekładnią ślimakową wykonaną z brązu.

Demontaż elementów tylnego napędu (na zdjęciu uczniowie: Tomasz Martin oraz Dawid Kopczyński)

Już na początku mieliśmy trudności z demontażem bębnów wraz z łożyskami. Musieliśmy wykonać specjalistyczny ściągacz, który okazał się niezbędny. Sporym wyzwaniem okazało się zakupienie łożysk, które firma SKF zaprzestała produkować w latach sześćdziesiątych. Używając podobnych i odpowiednio wykonanych tulejek (znów Adam) wykonaliśmy z powodzeniem nasze małe zmiany konstrukcyjne. Serce tylnego mostu – mechanizm różnicowy, ku naszej radości okazał się w przyzwoitym stanie, umożliwiającym użytkowanie bez naprawy. Jeszcze jeden drobny element dzielił nas od pełni szczęścia – uszczelnienie półosi. Z małymi kłopotami też wybrnęliśmy i z tego.

Niespotykanymi konstrukcyjnie obecnie elementami, które też nam przysporzyły trochę zmartwień były amortyzatory promieniowe. Kompletnie niesprawne wymagały dokładnego dopasowania oraz nowych uszczelnień, które wykonała nam specjalistyczna firma z Katowic.

W przypadku wału, okazało się niezbędne nasze specjalistyczne wyposażenie. Nowego wykonania wymagały tuleje brązowe oraz prowadzący je krzyżak. Wykonujący je specjalista CNC Dariusz Bachowski miał możliwość „dołożenia się” do odnowy samochodu.

Dopełnieniem wszystkich prac „podwoziowych” było piaskowanie i malowanie proszkowe felg oraz zakup (niestety nie tanich) opon.

Ciąg dalszy nastąpi!

Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu
(woj. opolskie) ma charakter specjalistycznego rodka szkoleniowego, w którym stworzona została nowoczesna baza kształcenia praktycznego dla uczniów szkół zawodowych i dorosłych, aby mogli zdobywać wysokie kwalifikacje zawodowe wynikające z szybkich przemian technologicznych.

Centrum jest placówką wiatową, której celem jest dostosowanie kwalifikacji uczniów szkół zawodowych do wymagań konkurencyjnego rynku pracy poprzez wprowadzanie efektywnych systemów kształcenia młodzieży i doskonalenie nauczycieli.