Naprawa nadwozia.


Po całkowitym demontażu przystąpiliśmy do odnowy ramy i nadwozia. Dokładne, mechaniczne oczyszczenie ramy ukazało jej stan, który był prawie idealny. Wymagała tylko polakierowania. Kilkanaście godzin pracy i pierwszy odnowiony element lśnił w pustym jeszcze, specjalnie przygotowanym pomieszczeniu.
Na zdjęciu Olaf Janota – uczeń klasy II Technikum Pojazdów Samochodowych.

Przy odnowie nadwozia niestety tak łatwo nie poszło, spędziliśmy kilka miesięcy przy żmudnej, ciężkiej i brudnej pracy. Oprócz usunięcia kilku warstw starej powłoki lakierowej, naprawa wymagała uzupełnienia skorodowanych miejsc (jak się później okazało zużyliśmy ponad 3 m2 blachy). Oczyszczenie najbardziej pokrytych rdzą elementów, tych  które dało się zdemontować, wykonaliśmy w zewnętrznej firmie poprzez piaskowanie. Ze względu na możliwość deformacji, nie piaskowaliśmy całci nadwozia.

Prace spawalnicze przy uzupełnianiu oblachowania przebiegały dość wolno, głównie ze względu na małe doświadczenie wykonujących je uczniów oraz duże trudności związane z bardzo pracochłonnym, ręcznym profilowaniem blach. Wydawało się nie mieć końca wykonywanie kolejnych wstawek.

Mobilizowało nas jednak wszechobecne zainteresowanie kolejnymi postępami prac oraz coraz bardziej uwidaczniający się obraz całci nadwozia.

Efektem  żmudnej pracy, oprócz oczywiście w pełni ukształtowanego nadwozia, było zdobycie przez uczniów umiejętności i samodzielności w pracy. 

Dwóch  z nich, wspomniany wcześniej Dawid Kopczyński oraz Tomasz Martin po prawie rocznych pracach nabyli tak dużego doświadczenia, iż ewentualne naprawy kolejnych samochodów mogą wykonywać w pełni samodzielnie.

Dopełnieniem prac blacharskich przy nadwoziu, w przypadku naszego samochodu, była wymiana i montaż drewnianych, nośnych elementów konstrukcji.

Niestety znów problem. Wydawało się, że zlecimy bezproblemowo usługę. Kolejni, okoliczni  stolarze nie chcieli się podjąć wykonanie zadania. Skomplikowany kształt profilowany w każdym wymiarze z odpowiednimi pasowaniami wymagał stolarza artysty. Wybawieniem okazał się świetny fachowiec z Radziejowa. Jak sam stwierdził nie podjął się tego dla pieniędzy.

Udało się i to.
Kolejny etap zakończony …… radość i duma – bezcenne.

Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego w Kędzierzynie-Koźlu (woj. opolskie) ma charakter specjalistycznego rodka szkoleniowego, w którym stworzona została nowoczesna baza kształcenia praktycznego dla uczniów szkół zawodowych i dorosłych, aby mogli zdobywać wysokie kwalifikacje zawodowe wynikające z szybkich przemian technologicznych.

Centrum jest placówką wiatową, której celem jest dostosowanie kwalifikacji uczniów szkół zawodowych do wymagań konkurencyjnego rynku pracy poprzez wprowadzanie efektywnych systemów kształcenia młodzieży i doskonalenie nauczycieli.