Ogar to czeska marka motocykli istniejąca w latach 1934–1949. W 1910 roku Jan Machek założył firmę „Jan Machek”, sprzedającą części zamienne do rowerów, motocykli i samochodów.


Producent: Autfit průmyslová akciová společnost v Praze, Czechosłowacja
Pojemność: 247 cm3
Moc: 7,5 kW (10 hp / KM)
Max. prędkość: 100 km/h
Waga: 116 kg

W 1924 r. był współzałożycielem spółki Machek i inni, która oferowała ten sam asortyment. Następnie, w 1931 roku powstała siostrzana firma Autfit, która produkowała koła zębate i inne części zamienne dla Machek i inni. Dwa lata później postanowiono rozpocząć produkcję motocykli. Ich produkcja rozpoczęła się w 1934 roku w nowo powstałej firmie Autfit. W 1942 roku firma Machek i inni oraz Autfit połączyli się w spółkę akcyjną Ogar. Od 1946 roku Ogar (wraz z Jawą) stał się częścią krajowego przedsiębiorstwa Zbrojovka Brno.

The firm of Autfit was the smallest and most recent of the trio of domestic makes which dominated the motorcycle market here in the 1930s. In contrast to its bigger competitors, Autfit focused on machines in only one category. So its products, motorcycles bearing the Ogar name, were with one exception made with an engine with a capacity of 250 cc. The first Ogar machine was the Standard model in 1934, in 1936 there was another new model type 4 in 1936 and even in 1938 yet another Ogar 250 model Elán.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ogar