Najmocniejszy seryjny silnik AMG V8 w historii, najbardziej wyrazisty design, najbardziej zaawansowana aerodynamika i najbardziej wyszukana mieszanka materiałów plus „najostrzejsza” dynamika jazdy: nowy Mercedes-AMG GT Black Series to szczytowe osiągnięcie projektantów Affalterbach w sztuce projektowania samochodów. Supersportowe auto perfekcyjnie ucieleśnia bogatą tradycję AMG w sporcie motorowym, a także wieloletnie doświadczenie marki w budowie kompletnych pojazdów – imponujących pod każdym względem. Efekt: moc 537 kW (730 KM), uzyskiwana z silnika V8z „płaskim” wałem korbowym, w połączeniu z aktywną aerodynamiką i designem bezpośrednio wywodzącym się z wyścigowego AMG GT3.
Od 2006 r. Black Series jest w Mercedes-AMG synonimem modeli bardzo szczególnych: bezkompromisowo sportowych i o wyrazistym designie. Modeli, które są najbardziej konsekwentne w przenoszeniu techniki ze świata motorsportu na otwarte drogi. Black Series to ekskluzywne produkty motoryzacyjne, budowane nie po to, by gromadzić kurz w garażach kolekcjonerów, ale do szybkiej jazdy po torze – choć są dopuszczone do ruchu drogowego. Teraz tradycję tę kontynuuje AMG GT Black Series, najmocniejsza maszyna Mercedes-AMG z seryjnym silnikiem V8.
Różne konstrukcje silników V8
Konstrukcja silnika V8 daje projektantom dużo swobody w przypadku jednego, kluczowego aspektu – rozmieszczenia wykorbień wału korbowego. Wpływa to na charakterystykę silnika. Zazwyczaj wały korbowe jednostek V8 występują w dwóch wydaniach: „cross-plane” (układ przestrzenny), w którym czopy korbowe czterech par cylindrów znajdują się pod kątem 90 stopni względem siebie (w AMG stosowano go we wszystkich poprzednich silnikach V8), oraz „płaskim”, gdzie wszystkie czopy korbowe znajdują się na tej samej płaszczyźnie z przesunięciem o 180 stopni.
Płaski wał korbowy wymusza zapłony naprzemiennie w obu rzędach cylindrów, dzięki czemu wymiana ładunku jest sprawna i równomierna (kolejność zapłonu to 1-8-2-7 4-5-3-6), a jednostka odznacza się wręcz agresywną responsywnością. Do zalet płaskiego wału korbowego należą też niezwykła „gładkość” pracy silnika oraz wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych. Kolejną charakterystyczną cechą takiej jednostki jest jej wyrazisty dźwięk. W celu optymalnego wykorzystania pojemności skokowej, a co za tym idzie – potencjału osiągów 4,0-litrowego silnika biturbo V8, inżynierowie AMG przenieśli stronę wydechową pomiędzy rozwidlone rzędy cylindrów widlastej „ósemki”.
Najmocniejszy seryjny silnik V8 Mercedes-AMG
Choć można uznać, że motor nowego AMG GT Black Series bazuje na 4-litrowym silniku V8 biturbo z suchą miską olejową, to z uwagi na liczne modyfikacje otrzymał inne oznaczenie wewnętrzne – M178 LS2. Osiąga on moc 537 kW (730 KM) przy 6700-6900 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 800 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min i „kręci się” do 7200 obr./min. Nowe wałki rozrządu oraz kolektory wydechowe są dostosowane do nowej kolejności zapłonu i dodatkowo usprawniają cykl gazowy.
Obie turbosprężarki typu twin-scroll zamontowano na łożyskach tocznych, podobnie jak w topowym AMG GT 4-drzwiowym Coupé, co jeszcze bardziej optymalizuje reakcję przepustnicy. Jednak w Black Series turbosprężarki otrzymały większy wirnik kompresora, dzięki któremu mogą łącznie dostarczać 1100 kg powietrza na godzinę. Dla porównania, w przypadku AMG GT R wartość ta wynosi 900 kg/h. Unikalny charakter nowego silnika znajduje odzwierciedlenie w jego unikalnym, czarnym emblemacie.
Nowa jednostka zapewnia AMG GT Black Series absolutnie imponujące osiągi: dwudrzwiowe coupé rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, a do 200 km/h – w niecałe 9 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 325 km/h.
Zmodyfikowana przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 7G
Siła napędowa jest przekazywana na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT 7G, którą z myślą o optymalnym rozkładzie mas – tak jak we wszystkich odmianach AMG GT – umieszczono przy tylnej osi (układ transaxle). Na potrzeby AMG GT Black Series skrzynia została zmodyfikowana i dostosowana do zwiększonego momentu obrotowego. Wydłużono poprzednie limity regulujące wydajność zmiany przełożeń i czas reakcji. W rezultacie są one lepiej dopasowane do warunków torowych.
Koncepcja dwustopniowego tylnego skrzydła
Tylny pas AMG GT Black Series wyróżniają nowy zderzak z dużym dyfuzorem, dwie zaokrąglone, podwójne końcówki układu wydechowego po bokach, wentylacja nadkoli, a także tylne skrzydło o innowacyjnej koncepcji. Oba jego płaty są wykonane z włókna węglowego i mogą być regulowane mechanicznie, a zatem dostosowane do różnych warunków na torze. Drugi, niżej zlokalizowany płat jest mały i wąski, ponieważ taka forma jest idealna dla powietrza płynącego od przodu samochodu. Lekkie, a zarazem wytrzymałe wsporniki skrzydła, też z włókna węglowego, mają czarny kolor i matowe wykończenie. Ich design czerpie z wyników rozlicznych symulacji i również poprawia efektywność aerodynamiczną. Wsporniki przykręcono do czarnej tylnej pokrywy (także wykonanej z włókna węglowego).
Kolejnym fascynującym detalem jest ruchoma klapa w górnym płacie, elektronicznie regulowana w zakresie 20 stopni – zgodnie z warunkami drogowymi oraz wybranym trybem AMG DYNAMICS. Cel: poprawa dynamiki wzdłużnej i poprzecznej. W płaskiej pozycji klapa zmniejsza opór powietrza, pozwalając na szybsze uzyskanie prędkości maksymalnej. W pozycji pochylonej, dzięki zwiększonej sile docisku tylnej osi, poprawia skuteczność hamowania i stabilność na zakrętach.
Łącznie klapa korzysta z czterech różnych strategii aktywacji – w zależności od wybranego programu AMG DYNAMICS (Basic, Advanced, Pro lub Master). Niektóre z nich uwzględniają również inne parametry jazdy. Na przykład w trybie Master do 250 km/h klapa jest stale nachylona i wysunięta. Gdy prędkość jazdy przekracza 250 km/h, następuje cofnięcie klapy, tak aby zmniejszyć opór powietrza i przyspieszyć uzyskanie prędkości maksymalnej. Jeśli jednak kierowca gwałtownie zahamuje lub skręci, klapa natychmiast powróci do wysuniętej pozycji z myślą o zoptymalizowaniu hamowania/pokonywania zakrętu dzięki zwiększeniu siły docisku i oporu powietrza. Kierowca może też złożyć lub wysunąć klapę za pomocą osobnego przycisku w konsoli środkowej.
Regulowane zawieszenie AMG z adaptacyjną regulacją tłumienia
Koncepcja zawieszenia na podwójnych wahaczach poprzecznych prowadzi koło z zachowaniem wysokiej stabilności w zakresie pochylenia i zbieżności. Umożliwia to osiąganie wysokich prędkości w zakrętach i zapewnia kierowcy optymalne wyczucie nawierzchni podczas jazdy granicy przyczepności. Wahacze, zwrotnice oraz piasty z przodu i z tyłu w celu zmniejszenia mas nieresorowanych są w całości wykonane z kutego aluminium. Łożyska sferyczne na górnych i dolnych wahaczach tylnej osi pochodzą wprost z motorsportu. Ich konstrukcja oznacza, że nie mają luzu – w efekcie zbieżność i pochylenie kół pozostają niezmienne nawet przy dużych obciążeniach.
Podobnie jak w AMG GT R, w odmianie Black Series zastosowano gwintowane zawieszenie AMG z regulowanym wstępnym napięciem sprężyny oraz adaptacyjne amortyzatory AMG RIDE CONTROL. Te ostatnie błyskawicznie i precyzyjnie modulują charakterystykę tłumienia zależnie od prędkości, stylu jazdy oraz warunków, korzystając z dwóch osobnych zaworów dla sił odbicia i ugięcia. W amortyzatorach zastosowano nowe zawory, które jeszcze sprawniej reagują na szybkie ruchy zawieszenia i również bazują na rozwiązaniach stosowanych w sporcie motorowym.
Kierowca może samodzielnie modyfikować charakterystykę adaptacyjnego tłumienia za naciśnięciem osobnego przycisku lub wybierając jeden z trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Dostępne są trzy programy: Comfort, Sport i Sport Plus. Pierwsze dwa ustawienia są odpowiednie na publiczne drogi, a Sport Plus doskonale sprawdza się w warunkach torowych. Ma bowiem specjalną funkcję: automatycznie rozpoznaje jakość nawierzchni, tj. ustala, czy samochód jedzie po gładkim asfalcie, czy może po wyboistym torze, takim jak północna pętla Nürburgringu. Następnie automatycznie dostosowuje poziom elektronicznej regulacji tłumienia.
Włókno węglowe ogranicza też masę elementów zawieszenia
W konstrukcji przedniej osi zastosowano podwójnie regulowany stabilizator z lekkiego włókna węglowego. Jego tylny odpowiednik – zrobiony ze stali – dla zaoszczędzenia masy ma konstrukcję rurową i został wyposażony w potrójną regulację. Do zapewnienia wysokiej precyzji prowadzenia przyczynia się też karbonowa płyta w tylnej części podwozia. Ten lekki element usztywnia strukturę tylnego pasa, przez co nadwozie jest jeszcze bardziej stabilne. Również elektronicznie sterowane, dynamiczne mocowania silnika i skrzyni biegów zostały dostrojone tak, aby jeszcze bardziej zwiększyć zwinność, zapewnić precyzyjne reakcje oraz wyraziste informacje zwrotne.
Specjalnie dla AMG GT Black Series, we współpracy z firmą Michelin, opracowano opony Pilot Sport Cup 2 R MO.
Opcjonalny pakiet AMG Track – jeszcze bliżej motorsportu
Na wybranych rynkach Mercedes-AMG GT Black Series jest na życzenie dostępny z pakietem AMG Track (tylko w połączeniu z kubełkowymi fotelami AMG z włókna węglowego – nie dla USA, Kanady i Chin). Składa się on z klatki bezpieczeństwa, 4-punktowych pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera oraz 2-kilogramowej gaśnicy. Lekka, przykręcana klatka ma konstrukcję rurową i jest wykonana z tytanu. Dodatkowo zwiększa i tak znakomitą sztywność samochodu, a tym samym ma pozytywny wpływ na dynamikę jazdy. Podnosi także poziom bezpieczeństwa biernego.
Dane techniczne w skrócie:
Mercedes-AMG GT Black Series |
|
Silnik |
4.0 V8 biturbo |
3982 ccm |
|
Moc maks. |
|
Maks. moment obr. |
800 Nm przy 2000-6000 obr./min |
Napęd |
na tylne koła |
Przekładnia |
AMG SPEEDSHIFT DCT 7G |
Zużycie paliwa w cyklu łączonym |
12,8 l/100 km* |
Emisje CO2 w cyklu łączonym |
292 g/km |
Klasa efektywności |
G |
Przyspieszenie 0-100 km/h |
3,2 s |
Prędkość maksymalna |
325 km/h |
* Podane wartości określono według wyznaczonej metody pomiarowej. Są to zmierzone „wartości CO2 NEDC”, zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1153. Na ich podstawie obliczono wartości zużycia paliwa.
Kontakt:
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]