Norton ES2 to motocykl Nortona produkowany w latach 1927–1964. Pierwotnie został wprowadzony na rynek jako motocykl sportowy, ale stopniowo, w miarę upływu czasu, zaczęły go „wyprzedzać” mocniejsze modele. Pozostał popularny ze względu na swoją niezawodność i łatwość konserwacji, a także tradycyjny design.
Producent: Norton Motors Ltd., Birmingham, Wielka Brytania
Pojemność: 490 cm3
Wydajność: 15,5 kW (21 k)
Max. prędkość: 120 km/h
Waga: 177 kg
Od 1959 roku do produkcji wykorzystywano ramę Featherbed zaprojektowaną przez Rexa McCandlessa, z ulepszeniami obejmującymi m.in. skrzynię biegów AMC. W 1961 roku, podobnie jak w przypadku innych pojazdów Nortona z dużymi silnikami, motocykl został dodatkowo ulepszony dzięki ramie Slimline z odnowionym, mniejszym zbiornikiem paliwa.
The offer on the domestic motorcycle market was quite poor during socialism part of our history. It was almost impossible for common citizens to get a motorcycle from capitalistic part of the world. There was although an opportunity between the end of 50s and the beginning of 60s – in that time couple hundreds of British motorcycle Norton ES 2 Matchless G 80 was imported to Czechoslovakia. One of the most renown political prisoners was Mr. František Zahrádka (1930–2017), in 1949 he was sentenced to 20 years imprisonment for espionage and treason. This man in 1962 only five days from his release from the prison, took his money he had earned there and bought the displayed motorcycle Norton ES 2 and was intensively using it until 1991.
Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz
https://en.wikipedia.org/wiki/Norton_ES2