Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Zabytkową motoryzacją interesuję się odkąd po raz pierwszy odwiedziłem muzeum w Otrębusach, a było to dawno, dawno temu…. Od tego czasu odwiedziłem kilkanaście muzeów motoryzacji wyłącznie w Europie. Brałem udział w zlotach, rajdach i wystawach, na których co ciekawe pojawiają się zawsze egzemplarze, których wcześniej nie widziałem, takie „białe kruki”. Kto interesuje się zabytkową motoryzacją, to wie o czym mówię.

Dlaczego interesujesz się takim autem?
Kilka lat temu zostałem zaproszony na rajd. Warunkiem udziału było posiadanie „klasyka”, więc zacząłem się rozglądać za Volvo. Myślę sobie: duży, wygodny i najważniejsze, że bezpieczny. Poszukując model 240/245 znalazłem 244 i tak zaczęła się moja przygoda. Samochód miał ciekawą historię. Od początku tj. od 1976 roku samochód zarejestrowany jest w Polsce i miał w sumie 6 właścicieli i całkiem realny przebieg. Kupiłem, przeżyłem kilka przygód i gdy już się zaprzyjaźniliśmy znalazłem ogłoszenie o wyjątkowym egzemplarzu: limitowana edycja na 50 lecie Volvo, jeden właściciel w Szwecji, bardzo zadbane wnętrze, dodatkowe ogrzewanie, regularny serwis Volvo. Decyzja zapadła jeszcze tego samego dnia – szach i mat.

Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Po samochód poleciałem do Malmo z moją siostrą, która tłumaczyła niezrozumiałe dla mnie słowa i umowę. Jak się okazało, zakup auta w Szwecji to nie taka prosta sprawa. Dzięki wyrozumiałci i pomocy ze strony sprzedającego po kilku dniach samochód był już w Warszawie a my przy okazji wizyty w Szwecji odwiedziliśmy muzeum Volvo, które jak zapewne wiecie znajduje się w Goteborgu. Polecam fanom tej marki i nie tylko.

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto mechanicznie jest w całci zachowane w oryginalnym stanie. Z modyfikacji blacharsko-lakierniczych, poza lakierowaniem, wymieniono reperaturki na tylnych nadkolach oraz element na koło zapasowe. W zakupie oryginalnych części również pomógł sprzedawca 😊

Czy sam go naprawiasz, remontujesz?
Nie, poszukiwanie firmy, która podjęłaby się renowacji trochę trwały. Problemem pewnym był srebrny lakier, nie do końca lubiany przez lakierników. Ale koniec końców udało się.

Ile kosztowały prace remontowe? 
Kosztów prac nie ujawnię, ponieważ każdy egzemplarz ma inny zakres prac i jest to też uzależnione od roboczogodzin blacharza i lakiernika.

Jakie ma zalety, wady?
Zalety to przede wszystkim widoczność w każdą stronę. Wąskie słupki nie ograniczają pola widzenia do przodu i do tyłu. Ogrzewanie; krótko – jak w saunie! Pod tym względem Volvo chyba nie ma sobie równych.

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Dodatkowe ogrzewanie postojowe. Jeżeli ktoś czuł się, mimo wszystko, zmarznięty mógł sobie jeszcze włączyć dodatkowy piecyk. Sam nie próbowałem, bo przy tradycyjnym ogrzewaniu jest tak gorąco, że uchylam okno.

Często nim jeździsz?
Samochód można obecnie spotkać na warszawskich ulicach. Jeżdżę okazjonalnie, zwykle w weekendy, gdy jest ładna pogoda.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Koszt ubezpieczenia zależy od posiadanych zniżek. Zużycie paliwa to średnio 10-12 l/100 km miasto i 8 l/100 trasa (pb95).

Jaka jest dostępność części zamiennych?
Części, takie jak klocki czy tarcze hamulcowe, elementy zawieszenia generalnie dostępne są na zamówienie w każdym sklepie z częściami, natomiast problematyczne staje się kupienie akcesoriów takich jak np. emblematy, naklejki, uszczelki.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto obecnie jest garażowane w Warszawie.

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Tak, często uczestniczę w zlotach, rzadziej w rajdach. Jak często, to zależy na ile czas pozwala i gdzie organizowana jest taka impreza. Niestety, jeżeli chodzi o imprezy organizowane w Polsce, to jest jeszcze wiele do zrobienia. Miałem okazję uczestniczyć w kilku tego typu wydarzeniach za granicą, stąd taka ocena. Mam wiele uwag do organizatorów, dla przykładu: jeden z regulaminów zawierał zapis, że organizator nie odpowiada za straty powstałe na samochodzie podczas organizowanego wydarzenia, ale jednocześnie nie zapewnia odpowiednio dużo miejsca na zabezpieczenie pojazdu. To nie fair. Byłem świadkiem, jak podczas jednego ze zlotów nierozsądni rodzice kazali siadać dzieciom na masce samochodu, żeby zrobić sweet fotkę. Chyba nie muszę mówić, jaka była reakcja właściciela, gdy to zobaczył a klasyk o niemałej wartości 😊

Należysz do jakiegoś klubu lub stowarzyszenia?
Tak PZM od kilku lat.

Komu polecasz to auto?
Volvo 244 to auto dla ludzi ceniących przede wszystkim wygodę i bezpieczeństwo.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Jeżeli chcecie kupić Volvo 244 zwróćcie uwagę na stan foteli i materiałów, bo są trudno dostępne, podobnie jak wspomniane wcześniej dodatki. Warto też przejechać się i zobaczyć jak się jeździ bez wspomagania 😊

Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto?
Jeżeli budżet mi na to pozwoli, to chciałbym, aby do mojej 244 dołączył Volvo 240 lub 245 z 1987 roku wyprodukowany na 60- lecie Volvo a marzenie to 242 GT. Jeżeli ktoś chciałby oddać gratis w dobre ręce, bo zajmuje miejsce w garażu, to chętnie przygarnę 😉

Pozdrawiam sympatyków KlassikAuto.pl
Krzysztof