Słynne na świecie samochody dla królów i królowych powstawały w Belgii na początku XX wieku. Firmę Societe Nouvelle Minerva S.A w 1899 r. założył Holender, Sylvain de Jong, który początkowo zajął się produkcją rowerów. Jednak już trzy lata później zaprezentował prototyp samochodu. Jego auta szybko zyskały uznanie. W Wielkiej Brytanii za promocję marki odpowiadał David Citroën (kuzyn słynnego producenta), a jednym z zagranicznych dealerów był Charles S. Rolls. Firma zajęła ważne miejsce wśród luksusowych producentów samochodów. Modele m.in. MM cieszyły się niezwykłym zainteresowaniem królów Belgii, Norwegii, Szwecji oraz członków rodzin królewskich. I tak w 1911 roku Minerva, z załogą liczącą 1600 pracowników, była największym belgijskim producentem samochodów.

Za potęgą firmy stały także sukcesy w wyścigach, odnotowano m.in.: zwycięstwo w Grand Prix de Belgique w 1912, czy w Swedish Winter Cup  w 1911, 1913 i 1914.

W latach dwudziestych Minervy dokonała ekspansji na rynek motoryzacyjny Stanów Zjednoczonych,  zyskując błyskawiczną przychylność gwiazd filmowych, polityków i przemysłowców.

W 1935 r.  Minerva połączyła siły  z Imperią – drugim belgijskim producentem samochodów. Po drugiej wojnie światowej produkowała Land Rovera na licencji dla armii belgijskiej. Jednak – pomimo kolejnych prób wprowadzenia nowych modeli – firma w 1958 r. zakończyła swoją działalność.

Prezentowany na zdjęciach Model AF to Minerva z 1925 r., którą mogłam podziwiać na zlocie w Karlovych Varach w sierpniu 2017 r. Samochód napędza sześciocylindrowy silnik o pojemności 5343 cm3. Niezwykłe wrażenie robi efektowna figurka głowy Minervy – bogini sztuki, mądrości i nauki – od której marka nosi swoją nazwę. Jest zamontowana na korku chłodnicy i na górnej ramie nad atrapą chłodnicy.

To wyjątkowa limuzyna z ciekawą historią. Jej pierwszym właścicielem był George Jesse Heys, przedsiębiorca i zarządca dyliżansu, który organizował połączenia między miastami południowej Afryki od Pretorii do Durbanu. Jego samochód zyskał przydomek „Minerva z Melrose House” od nazwy rezydencji Heys’a w Pretorii. Właściciel korzystał z automobilu w latach 1926-1929, a po powrocie do Wielkiej Brytanii w 1929 r.  limuzynę zamknięto w garażu na blisko 50 lat.

Następnie Minerva trafiła do rąk A. J. Gelmana i Harolda Menkina, którzy przetransportowali ją do magazynu w  Johannesburga na kolejne osiem lat. Trzeci właściciel – kolekcjoner Jim Haas z Chicago, od 1987 r. korzystał z samochodu w USA.

Ostatnią, wielką i światową podróż Minervie zapewnił czwarty właściciel, który w 2008 r. sprowadził ją do Republiki Czeskiej. Źródła podają, że silnik, skrzynię biegów i hamulce odnowiono przy użyciu wielu oryginalnych części. Na stronie Domu Aukcyjnego Bonhams można dowiedzieć się również, że ta właśnie Minerva, jako jedyna na świecie, posiada oryginalne nadwozie. Obecnie samochód jest zarejestrowany i licencjonowany w Czechach.  Uczestniczy w europejskich wydarzeniach motoryzacyjnych i historycznych, zwycięża w konkursach elegancji.

Z pewnością można wyrazić słowa uznania wszystkim dla właścicieli tej limuzyny, którzy zadbali o jej stan. Dzięki nim mamy okazję podziwiać wyjątkowość i piękno samochodu należącego do motoryzacyjnej arystokracji.

Opracowano na podstawie:

  1. Hughes: Minerva. http://www.allisons.org/ll/4/Minerva/ (7.03.2018)
  2. 1925 Minerva AF Limousine. https://www.bonhams.com/auctions/19293/lot/455/?category=list (7.03.2018)
  3. Minerva Armored Motor Cars. http://minervamotor-car.50megs.com/custom.html (7.03.2018)
  4. Minverva (automobile). https://en.wikipedia.org (7.03.2018)