Mercedes W189 300d stworzony został jako następca modelu W186 „Adenauer”. Elegancki samochód był popisem możliwości technicznych niemieckiej marki w tamtym okresie.  

Produkowany od 1957 roku samochód dostępny był w nadwoziach sedan oraz kabriolet. Możliwe było także zamówienie wersji z szyberdachem. Podobny w niektórych aspektach do swojego równie prestiżowego poprzednika samochód odróżniał się jednak zupełnie nowym typem nadwozia. Posiadało one pozbawiony słupków „B”, twardy dach, który prócz ekstrawaganckiego wyglądu – znacząco poprawiał widoczność. Przedział pasażerski był prawdziwą strefą luksusu. Łatwo można było go odróżnić poprzez zastosowanie kwadratowych kloszy świateł, które umieszczono tuż pod okrągłymi reflektorami przednimi.

Mnogość podłokietników, popielniczek i siateczkowych schowków sprzyjała nawet najdłuższym podróżom. A wszystko to było otoczone elementami z polerowanego drewna. Boczne szyby opuszczały się w całci do dołu, przez co jazda samochodem mogła być jeszcze większą przyjemnością. Możliwości modyfikacji wnętrza Mercedesa zależały wyłącznie od wymagań klienta. Gdy zapragnął on odrobiny prywatności – przedział pasażerski mógł zostać odgrodzony specjalną szybą. Ciekawym udogodnieniem był też wydajny system wentylacji, z którego zasłynęły też wcześniejsze odmiany Adenauera.

 

Kierowca mógł w pełni rozkoszować się płynną jazdą, dzięki trzybiegowej, automatycznej skrzyni biegów. Rewolucją był też zupełnie nowy typ silnika. Trzylitrowa, sześciocylindrowa jednostka napędowa wykorzystywała technologię, którą wykorzystywano w legendarnym Mercedesie 300SL. Nadawała się zarówno do uczestnictwa w dostojnych defiladach oraz szybszej jazdy autostradowej, którą zapewniała moc 160 KM. Nowoczesnym rozwiązaniem konstrukcyjnym tego modelu było zastosowanie jednoprzegubowej osi, która zapewniała komfort jazdy niezależnie od rodzaju nawierzchni.

 

Model 300d dedykowany był ludziom sukcesu, którzy pragnęli poruszać się bezpiecznym i zarazem reprezentacyjnym pojazdem. Użytkowali go również politycy. Najsławniejszym posiadaczem takiego samochodu w Polsce był premier Józef Cyrankiewicz, który słynął z dużego zainteresowania do motoryzacji.

 

Produkcja luksusowego samochodu została zakończona w 1962 roku. Poza Europą, 300d dużą popularnością cieszył się także w Stanach Zjednoczonych, gdzie chętnie użytkowali go przedstawiciele znanych firm. Jego następcą był Mercedes-Benz 600, który podobnie jak jego poprzednik zawojował segmentem najbardziej prestiżowych samochodów świata.