Mercedes-Benz od 130 lat aktywnie uczestniczy w sportach motorowych. To bogaty i zróżnicowany rozdział w dziejach firmy – zakres aktywności sięga tu od Formuły 1 aż po rajdy. Oto krótkie podsumowanie najbliższych, ważnych rocznic z motorsportowej historii Mercedes-Benz.

  •  1899: wspaniały, wyścigowy sukces na Lazurowym Wybrzeżu, z Daimlerem Phoenixem 12 HP (125 lat)
  • 1994: Mercedes-Benz powraca do najwyższej klasy sportów motorowych (30 lat)
  • 1924: doładowany Mercedes zwycięża w Targa Florio na Sycylii (100 lat)
  • 1939: spektakularny sukces samochodu wyścigowego w Grand Prix Trypolisu (85 lat)
  • 1984: Senna wygrywa wyścig inauguracyjny na Nürburgringu w 190 E 2.3-16 (40 lat)
  • 1994: sukces silnika Mercedes-Benz w Indianapolis 500 (30 lat)
  • Urodziny: Jochen Neerpasch, Bernd Schneider i Ewy Rosqvist

21 marca 1899 r. – 125 lat temu: wspaniały sukces samochodu wyścigowego Daimler Phoenix 12 HP na Lazurowym Wybrzeżu

  • Samochód wyścigowy Emila Jellinka startował pod pseudonimem „Mercédès”
  • Sukcesy w sporcie motorowym podczas nicejskiego tygodnia wsparły działania marketingowe

Przedpremiera marki o światowej sławie: 21 marca 1899 r. Wilhelm Bauer pokonał 85-kilometrową trasę Nicea-Magagnosc-Nicea wyścigowym samochodem Daimler Phoenix 12 HP, który należał do przedsiębiorcy Emila Jellinka. Automobil otrzymał pseudonim „Mercédès”, bo tak brzmiało imię córki właściciela. Bauer wygrał kategorię pojazdów dwumiejscowych. Jellinek, odnoszący sukcesy sprzedawca samochodów Daimlera, dostrzegał marketingowy efekt zwycięstw w wyścigach i żądał od DMG coraz mocniejszych, bardziej zaawansowanych technicznie pojazdów. W 1900 r. dał impuls do rozwoju Mercedesa 35 HP. Projektant Wilhelm Maybach odpowiednio zareagował: duży rozstaw osi, niżej położony środek ciężkości, silnik o wysokich osiągach i nowoczesne chłodzenie zrewolucjonizowały inżynierię samochodową. Jednocześnie DMG i Jellinek oficjalnie zgodzili się na używanie nazwy Mercedes jako marki produktu. Pierwszy Mercedes 35 HP był gotowy pod koniec 1900 r., a w marcu 1901 zdominował tzw. nicejski tydzień. W 2025 r. Mercedes-Benz Classic będzie obchodził 125-lecie Mercedesa.

24 kwietnia 1924 r. – 100 lat temu: odrestaurowanie oryginalnego samochodu wyścigowego upamiętnia zwycięstwo Mercedesa na Sycylii z 1924 roku

  • Mercedes wygrywa Targa i Coppa Florio
  • 2-litrowy samochód wyścigowy Mercedesa z czerwonym lakierem jako kamuflażem niemieckiej drużyny

Zwycięstwo w czerwonych barwach: 24 kwietnia 1924 r. Christian Werner wygrał Targa Florio na Sycylii za kierownicą 2-litrowego samochodu wyścigowego Mercedes-Benz. Niedawno na cześć tego zwycięstwa Mercedes-Benz poddał renowacji oryginalną maszynę z kolekcji firmy. Wyścig wytrzymałciowy Targa Florio był organizowany od 1906 r. Jego trasa, licząca kilka tysięcy zakrętów, ciągnęła się od morza po góry. W 1924 r. łączny dystans pokonany na czterech okrążeniach wyniósł 432 km. Z kolei Coppa Florio składał się z pięciu okrążeń. Zwycięzca Christian Werner uzyskał tam czas 6:32:37,4 h, jadąc ze średnią prędkością 66,01 km/h. W sumie na starcie stanęły trzy 2-litrowe samochody wyścigowe zaprojektowane przez głównego inżyniera DMG Ferdinanda Porsche. Z doładowaniem ich silniki osiągały moc 92 kW (126 KM). Christian Lautenschlager i Alfred Neubauer zajęli miejsca 10. i 15. Wszystkie pojazdy zamiast typowej niemieckiej bieli otrzymały czerwone malowanie – miało to na celu uniknięcie możliwej wrogości ze strony włoskich fanów.

7 maja 1939 r. – 85 lat temu: Mercedes-Benz W 165 wygrał Grand Prix Trypolisu

  • Samochód wyścigowy z silnikiem V8 o pojemności 1,5 litra powstał w ciągu zaledwie 8 miesięcy
  • Podwójne zwycięstwo dla Mercedes-Benz – Hermann Lang i Rudolf Caracciola

85 lat temu do Grand Prix Trypolisu dopuszczono jedynie samochody Voiturette z 1,5-litrowym silnikiem. Miało to na celu uniemożliwienie zwycięstwa dominującym maszynom z Niemiec. Ale Mercedes-Benz sprostał wyzwaniu i w zaledwie 8 miesięcy zbudował model W165 z 1,5-litrowym silnikiem V8. Samochód wyścigowy, z pełnym zbiornikiem paliwa ważący 905 kg, przypominał pomniejszoną wersję 3-litrowego W154 monoposto. Także silnik o masie 166 kg był także powiązany z jednostką napędową V12 tego ostatniego. W wyścigu W165 nie dały swoim przeciwnikom żadnych szans. Rudolf Caracciola przejechał cały dystans swoim bolidem z krótkimi przełożeniami. Jak wcześniej zarządził menadżer wyścigowy Alfred Neubauer, Hermann Lang szybko zjechał do pit stopu, aby zmienić opony, i dzięki dłuższym przełożeniom – a co za tym idzie, wyższej prędkości maksymalnej – wygrał wyścig z przewagą prawie jednego okrążenia nad kolegą z marki.

12 maja 1984 r. – 40 lat temu: 20 samochodów Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 otworzyło nowy Nürburgring w wyścigu mistrzów

  • Ayrton Senna wygrywa przed Nikim Laudą i Carlosem Reutemannem
  • Szesnastozaworowe silniki pochodziły głównie ze standardowej produkcji

Ekscytujący wyścig pomiędzy 20 mistrzami Nürburgringu w 20 identycznych samochodach sportowych: właśnie w ten sposób 40 lat temu świętowano otwarcie nowego Nürburgringu, a przy okazji – rynkową premierę Mercedesa 190 E 2.3-16 z szesnastozaworowym silnikiem. W znakomitym składzie kierowców znaleźli się liczni mistrzowie świata Formuły 1 i zwycięzcy Le Mans. W większości standardowe sportowe sedany były wyposażone w pakiet R do zastosowań wyścigowych: obejmował on siedzenia Recaro, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa, pałąki zabezpieczające, krótszą tylną oś z dopasowanym prędkościomierzem, mniejszą 380- milimetrową kierownicę i otwarty układ wydechowy. Wyścig wygrał mało znany wówczas Brazylijczyk Ayrton Senna przed Nikim Laudą i Carlosem Reutemannem. Senna został mistrzem świata Formuły 1 w latach 1988, 1990 i 1991. Jego 190 E 2.3-16 z inauguracyjnego wyścigu na torze Nürburgring z 1984 r. jest obecnie częścią korporacyjnej kolekcji Mercedes-Benz.

27 marca 1994 r. – 30 lat temu: po czterech dekadach gwiazda ponownie obecna w najwyższej klasie sportów motorowych

  • Mercedes-Benz dostawcą silników dla ekipy Formuły 1 Saubera w sezonie 1994
  • Marka od 30 lat nieprzerwanie związana z najwyższą klasą sportów motorowych

Sensacja podczas Grand Prix Brazylii 1994 na torze Interlagos: po prawie 40 latach samochód wyścigowy Formuły 1 ponownie miał z przodu gwiazdę Mercedesa. Marka oficjalnie powróciła do najwyższej klasy sportów motorowych jako dostawca silników do Saubera-Mercedesa C 13. Firma Ilmor opracowała jednostki w Brixworth w Wielkiej Brytanii, a Mercedes-Benz posiadał 25% jej udziałów. Samochody wyścigowe Mercedes-Benz po raz ostatni zwyciężyły w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w latach 1954 i 1955. Peter Sauber używał silników Ilmor w swoim debiutanckim sezonie F1 w 1993 r. Marka ze Stuttgartu zasygnalizowała swoje wsparcie napisem „Concept by Mercedes-Benz”. Współpraca z Sauberem zakończyła się po sezonie 1994, ale Mercedes-Benz nadal jest aktywny w Formule 1. McLaren był partnerem marki w F1 od 1995 r., a od 2010 r. producent ma własny zespół. Od 2014 r. ekipa Mercedes AMG F1 zdobyła siedem tytułów mistrzowskich kierowców i osiem tytułów konstruktorów.

29 maja 1994 r. – 30 lat temu: Al Unser Jr. zwyciężył w Indianapolis za kierownicą maszyny Penske-Mercedes

• Silnik Mercedes-Benz 500 I został użyty tylko raz
• Udało się utrzymać to w tajemnicy aż do pierwszej sesji szkoleniowej

Znakomity silnik Mercedes-Benz w samochodzie wyścigowym PC 23 pomógł ekipie Penske wygrać wyścig Indianapolis 500 w 1994 r. Cała historia zaczęła się, gdy szef zespołu Roger Penske odkrył lukę w przepisach dotyczących silników: do rywalizacji dopuszczono jednostki z zamontowanym u dołu wałkiem rozrządu i ciśnieniem doładowania 1,86 bara. Cel: ułatwić rywalizację amerykańskim konstrukcjom, które w zasadzie były zbliżone do produkcji seryjnej. Twórcy przepisów nie zdawali sobie sprawy, że w ten sposób można zbudować doskonały motor wyścigowy. Firma Ilmor – brytyjski producent silników – w wielkiej tajemnicy opracowała 3,4- litrowy silnik Mercedes-Benz 500 I. Zespół Penkse obawiał się bowiem nagłej zmiany przepisów, gdyby jego plany zostały ujawnione. Z przewagą kilkuset koni mechanicznych Penske-Mercedes był nie do pokonania, a Al Unser Jr. z łatwością zwyciężył w wyścigu. Później regulamin został zmieniony, więc silnik ten został wykorzystany tylko raz.

Urodziny

  • 85 lat temu – 23 marca 1939 r. w Krefeld – urodził się Jochen Neerpasch. Były kierowca fabryczny Porsche w latach 1988–1992 był menadżerem wyścigowym Mercedes-Benz. W tym czasie Sauber-Mercedes zdobył kilka tytułów w Światowych Mistrzostwach Samochodów Sportowych, a w 1989 r. wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans. Z jego inicjatywy w 1990 r. powstał Sauber Mercedes Junior Team, w którego skład wchodzili młodzi kierowcy wyścigowi: Michael Schumacher, Karl Wendlinger i Heinz-Harald Frentzen.

  • 60 lat temu – 20 lipca 1964 r. w St. Ingbert – urodził się „pan DTM” Bernd Schneider. Kierowca startował w Mistrzostwach Świata Grupy C oraz w Formule 1. Największe sukcesy odniósł w DTM, w barwach AMG-Mercedes. W latach 1986–2008 wziął udział w 236 wyścigach DTM, w których świętował 43 zwycięstwa. Te najważniejsze europejskie mistrzostwa aut turystycznych wygrał w latach 1996, 2000, 2001, 2003 i 2006.

  • 95 lat temu – 3 sierpnia 1929 r. – urodziła się baronowa Ewy von Korff-Rosqvist. W latach 1962–1964 jako kierowca rajdowy startowała w licznych międzynarodowych zawodach w barwach fabrycznego zespołu Mercedes-Benz. Kobiecy zespół Ewy Rosqvist/Ursula Wirth świętował swój największy sukces w 1962 r., odnosząc zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Grand Prix Argentyny za kierownicą Mercedesa 220 SE (W111).

 

 

Serdecznie pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha, e-mail: [email protected]