Luksus, komfort, szerokie możliwości indywidualizacji i maksymalny stopień ochrony, fabrycznie zintegrowanej z konstrukcją pojazdu: oto, co reprezentuje Mercedes-Benz Guard. Pierwszym samochodem Mercedes-Benz zapewniającym swoim podróżującym specjalną ochronę była prestiżowa limuzyna typu Pullman na bazie modelu Nürburg 460 (W 08), wprowadzona na rynek w 1928 r. Kolejne wczesne przykłady tych wyjątkowych wozów stanowią dwie opancerzone limuzyny 770 „Grand Mercedes”, także z nadwoziem Pullman, zamówione przez japońskiego cesarza w 1930 r. W opancerzonych samochodach spod znaku trójramiennej gwiazdy swoje zaufanie od ponad 90 lat pokładają rządy, koronowane głowy i przedsiębiorstwa.

Obecne modele Mercedes-Benz Guard zapewniają maksymalną ochronę aż do klasy VR10 włącznie i są wysoce zaawansowanymi produktami, reprezentującymi najwyższy poziom techniczny. Manufaktura Guard oferuje również liczne opcje personalizacji. Tradycyjnie Mercedes-Benz dostarcza pojazdy Guard na potrzeby międzynarodowych wydarzeń, takich jak uroczystości państwowe, spotkania na szczycie i znaczące imprezy społeczne.

Mercedes-Benz Guard Historie. Von links: Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard (Kraftstoffverbrauch kombiniert 20,6 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 473 g/km) Typ 770 (W07) Mercedes-Benz S 600 Guard (Kraftstoff verbrauch kombiniert 18,4 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 421 g/km) Mercedes-Benz 600 Pullman;Kraftstoffverbrauch kombiniert 20,6 – 18,4 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 473 – 421 g/km*
Mercedes-Benz Guard history. Left to right: Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard (combined fuel consumption 20.6 l/100 km, combined CO2 emissions 473 g/km) Type 770 (W07) Mercedes-Benz S 600 Guard, (combined fuel consumption 18.4 l/100 km, combined CO2 emissions 421 g/km) Mercedes-Benz 600 Pullman;combined fuel consumption 20.6 – 18.4 l/100 km, combined CO2 emissions 473 – 421 g/km*

Bezkonkurencyjne połączenie niezrównanych atrybutów – to klucz do sukcesu gamy Mercedes-Benz Guard. Z jednej strony te specjalne modele spełniają najwyższe standardy ochrony dla pojazdów cywilnych. Z drugiej – rozpieszczają swoich pasażerów legendarnym komfortem Klasy S, zapewniają maksymalny stopień aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa, a przy tym oferują nieograniczoną użyteczność na co dzień.

To rezultat zintegrowanej specjalnej ochrony Mercedes-Benz Guard. Na przykład wszystkie elementy ochronne drzwi, tylnej ściany grodziowej, boków, dachu i zapory ogniowej nie są domontowywane w gotowym pojeździe, ale łączone z nadwoziem w trakcie budowy pojazdu, w ramach osobnego procesu produkcyjnego. Z tego względu modele z rodziny Guard są projektowane równolegle z ich niezabezpieczonymi wariantami. Potencjalne słabości są „wyłapywane” w szeroko zakrojonych testach, prowadzonych podczas procesu rozwoju samochodu, i weryfikowane przez specjalistów.

Mercedes-Benz oferuje też ukierunkowane szkolenie z zakresu bezpieczeństwa, które zapoznaje klientów i kierowców z możliwościami prowadzenia modeli Guard. Jest ono wliczone w cenę pojazdu. Nabywcy i użytkownicy otrzymują również instrukcje dotyczące specjalnych elementów technicznych oraz zastosowanych systemów.

Zintegrowana specjalna ochrona i wysoce skuteczne połączenie materiałów Wszystkie środki ochronne bazują na wieloletnim doświadczeniu Mercedes-Benz w dziedzinie konstrukcji pojazdów opancerzonych. Elementy wzmacniające wykonane ze specjalnych stopów stali i innych materiałów o wysokiej wytrzymałci trafiają do wnęk pomiędzy nadwoziem a karoserią w fazie produkcji, w istotnym stopniu wzmacniając podstawową architekturę pojazdu. Połączenia i złącza przejściowe materiałów mają przemyślane „zakładki”. Odpowiednie obszary podwozia zostają zabezpieczone opancerzeniem opracowanym specjalnie dla pojazdów Guard.

Stałą, a przy tym niezwykle istotną część środków ochronnych stanowi przeszklenie nadwozia. Również w tym zakresie materiał i jego grubość spełniają wysokie wymagania, przewidziane dla danej kategorii ochrony. Z myślą o ochronie przed odłamkami wewnętrzne powierzchnie szkła są pokryte poliwęglanem. Kompleksowe zabezpieczenie nie rzutuje przy tym na bardzo dobrą widoczność z wnętrza.

Ta solidna kombinacja zapewnia wysoce skuteczną ochronę pasażerów przed różnego rodzaju atakami. Bardzo skomplikowany, zaawansowany technicznie system ochronny praktycznie nie ma wpływu na konfigurację kabiny, która zapewnia pasażerom niespotykaną wygodę – w przeciwieństwie do pojazdów opancerzonych już po wyprodukowaniu. Oczywiście zawieszenie, hamulce, sprężyny i działanie systemów wspomagających zostają przystosowane do dodatkowego ciężaru i zapewniają niemal standardowe właściwości jezdne w połączeniu z doskonałym komfortem.

Koncepcja ochronna Mercedes-Benz Guard wyróżnia się również dyskrecją – modele opancerzone można odróżnić od ich standardowych odpowiedników tylko z bliska. Co więcej, szereg specjalnych rozwiązań sprawia, że pozostają one mobilne podczas ataku oraz po nim, a mocny 530-konny silnik V12 o wysokim momencie obrotowym – maksymalnie 830 Nm, dostępne już przy 1900 obr./min – pozwala jak najszybciej opuścić strefę zagrożenia.

Modele Mercedes-Benz Guard dostępne są ze specjalnymi elementami wyposażenia, takimi jak: • awaryjny system zapewnienia świeżego powietrza, który chroni pasażerów przed wnikaniem dymu lub drażniących gazów • automatyczny system gaśniczy • sprzęt urzędowy, np. syrena, lampy ostrzegawcze (obrotowe koguty) i radiotelefon • awaryjny akumulator rozruchowy • łatwy w obsłudze system alarmowy • zewnętrzny system komunikacji (głnik/mikrofon)

Wiele rządów, firm i organizacji korzysta również z możliwości szczegółowego omówienia specyfikacji zamówionego pojazdu. W ten sposób Mercedes-Benz może uwzględnić specjalne życzenia i wymagania oraz zaproponować konkretne rozwiązania.

Dostępne są trzy modele Mercedes-Benz Guard:

• Mercedes-Maybach S 650 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): topowy pojazd opancerzony z serii Guard, spełnia najwyższą klasę ochrony balistycznej VR10 dostępną obecnie dla pojazdów cywilnych. Od chwili swojej premiery w 2015 r. to jedyna produkowana seryjnie limuzyna, która jest fabrycznie zgodna z tą klasyfikacją.

• Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 20,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 473 g/km): od 2018 r. to jedyna na świecie limuzyna o długim rozstawie osi z fabrycznym opancerzeniem; spełnia klasę ochrony balistycznej VR9.

• Mercedes-Benz S 600 Guard (zużycie paliwa w cyklu łączonym 18,4 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 421 g/km): w 2014 r. był to pierwszy pojazd, który uzyskał pełen certyfikat ochrony balistycznej w klasie VR9.

Wszystkie modele z serii Guard dysponują oficjalnym certyfikatem wydanym przez urząd ds. balistyki w Ulmie i spełniają wymagania BRV 2009, wersja 2 (Bullet Resistant Vehicles – z ang. pojazdy kuloodporne). W teście nadwozie i okna muszą wytrzymać ostrzał z karabinu automatycznego przy użyciu amunicji przeciwpancernej. W porównaniu z klasą VR9 środki ochronne zgodne z VR10 wytrzymują siłę penetracji większą o ok. 20 procent.

Wszystkie modele skutecznie chronią swoich pasażerów także przed materiałami wybuchowymi. Dach, podłoga i boki spełniają kryteria ERV 2010 (pojazdy odporne na wybuch).

Mercedes-Maybach S 650 Guard Mercedes-Maybach Klasy S to najwyższej klasy limuzyna, która łączy doskonałość Mercedesa Klasy S z ekskluzywnością marki Maybach i tradycyjną elegancję z ultranowoczesnym komfortem. Podkreśla to jej okazała prezencja. Zarówno długość wynosząca 5462 mm, jak i rozstaw osi – 3365 milimetrów, są o 200 milimetrów większe niż w przypadku limuzyny Klasy S o dużym rozstawie osi.

Mercedes-Maybach Guard, Interieur
Mercedes-Maybach Guard, interior

Zwiększony rozmiar nadwozia zapewnia dodatkową wygodę podróżującym z tyłu, podobnie jak montowane w standardzie fotele Executive po lewej i prawej stronie kabiny, a także dodatkowe ekskluzywne detale. Przestronność i design sprawiają, że wnętrze jest jednocześnie wielofunkcyjnym środowiskiem pracy oraz ekskluzywnym salonem.

Mercedes-Maybach S 650 Pullman Guard Mercedes-Maybach S 650 Pullman to ucieleśnienie luksusu najwyższej klasy. Łączy on dużą przestronność z wyjątkowymi akcentami we wnętrzu. Pasażerowie siedzący przodem do kierunku jazdy standardowo mają do dyspozycji dwa fotele Executive, a ich komfort zwiększa wyjątkowo wygodny dostęp do kabiny oraz największa ilość miejsca na nogi w segmencie. W stylu typowym dla nadwozi Pullman, z tyłu może podróżować czterech pasażerów, siedzących na fotelach zwróconych do siebie za elektrycznie wysuwaną przegrodą.

Tak jak w przypadku legendarnego Mercedesa 600 Pullman (W 100), imponujące wymiary karoserii Mercedesa-Maybacha S 650 Pullman odzwierciedlają jego szczególny status. Przy długości około 6500 mm jest on o 1053 mm dłuższy niż Mercedes-Maybach Klasy S. Rozstaw osi to okazałe 4418 milimetrów. Co więcej, z wysokością 1598 mm Pullman jest o 100 mm od „standardowej” Klasy S, zapewniając znacznie więcej miejsca nad głowami.

Mercedes-Benz S 600 Guard Również Mercedes-Benz Klasy S reprezentuje najwyższy poziom wymagań w kategoriach pracy i lifestyle’u. Materiały i atmosfera w kabinie oraz jakość wykonania spełniają różnorodne oczekiwania wobec luksusowej limuzyny. Rozstaw osi 3165 mm i całkowita długość nadwozia 5255 mm w przypadku wersji długiej przekładają się na dużą ilość miejsca w kabinie. Nabywcy Klasy S mają do wyboru szeroką gamę opcji indywidualizacji.

W DNA Klasy S leży także wprowadzanie innowacji technicznych, które nigdy wcześniej nie były spotykane w danej formie w samochodach, np. z dziedziny systemów asystujących czy funkcji z zakresu komfortu.

Ponad 90 lat pojazdów zapewniających specjalną ochronę Od ponad 90 lat Mercedes-Benz dzierży szczególny status w zakresie osobistej ochrony. Ta tradycja to również wyjątkowa historia innowacji. Środki ochronne są bowiem zawsze opracowywane specjalnie dla danego modelu i odzwierciedlają postęp techniczny, tak aby mogły zapewnić najlepszą możliwą ochronę.

To właśnie model Nürburg 460 z 1928 r. ówczesnej firmy Daimler-Benz AG był pierwszym samochodem fabrycznie zaopatrzonym w specjalne środki ochronne w celu skutecznej ochrony pasażerów przed atakami z użyciem broni palnej i materiałów wybuchowych. Mercedes-Benz opracował również specjalnie opancerzone wersje swoich kolejnych luksusowych modeli, takich jak 770 „Grand Mercedes” oraz modele 500 i 540 K. Japoński cesarz Hirohito wybrał opancerzonego „Grand Mercedesa” na swój osobisty wóz, odpowiadający jego statusowi – egzemplarz dostarczony mu w 1935 roku można teraz podziwiać w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

W ślady cesarza poszło wielu polityków i wiele głów państw, powierzając swoje bezpieczeństwo właśnie pojazdom opancerzonym Mercedes-Benz. We wrześniu 1963 roku producent ze Stuttgartu zaprezentował nowy, ekskluzywny model spełniający najwyższe oczekiwania – legendarną limuzynę 600. Krótko po tej prezentacji rząd niemiecki zwrócił się do Daimler-Benz AG z prośbą o przygotowanie wersji pancernej dla państwowych gości. Był to początek nowej ery w dziedzinie aut opancerzonych ze Stuttgartu – i wymagał nowego podejścia, częściowo z uwagi na konwencjonalną już wówczas konstrukcję samonośną. Ponieważ żaden inny niemiecki producent samochodów nie był w stanie dostarczyć pojazdów fabrycznie opancerzonych, a limuzyny Mercedes-Benz cieszyły się dobrą opinią wśród rządów na całym świecie, pomiędzy władzami niemieckimi a Daimler-Benz rozwinęła się ścisła relacja. W tym czasie marka zainicjowała wiele nowych koncepcji technicznych. Intensywna współpraca pomogła stworzyć podstawę dla dzisiejszych europejskich norm w zakresie różnych klas odporności.

Kiedy w latach 70. w Ameryce Łacińskiej pojawiło się duże zapotrzebowanie na pojazdy zapewniające specjalny poziom ochrony, Daimler-Benz AG miał już właściwą odpowiedź – opancerzony model 280 SEL 3.5. Później Mercedes-Benz wyprodukował również opancerzone wersje 8-cylindrowych wersji serii W 116, które dostarczył wybranym klientom, w tym instytucjom państwowym i rządom w Europie oraz poza nią. Od 1980 r. wszystkie generacje Klasy S (serie 126, 140, 220, 221) i obecny model (seria 222) były zawsze dostępne w wersjach zapewniających specjalną ochronę.

Pozdrawiam sympatyków KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]