Małe samochody Aero znacznie przyczyniły się do rozwoju motoryzacji na ziemiach czeskich na przełomie lat 20. i 30. XX wieku. Jednocylindrowy silnik Aero 10 HP, wprowadzony w październiku 1929 r., zaczął być produkowany w małych seriach w maju 1930 r., a do końca roku było go nieco ponad sto sztuk.

Producent: Aero – továrna letadel, Dr. Kabeš, Praga, Bohemia
Pojemność skokowa silnika: 499 cm3
Wydajność: 10 bhp /KM
Maksymalna prędkość: 75 km/h

Ważniejszy niż liczba sprzedanych samochodów był jednak fakt, że nowa marka cieszyła się zainteresowaniem potencjalnych klientów. Bohumil Turek (1901–1971), kierowca fabryki, który świetnie promował małe samochody Aero na Prague Motor w 1929 i 1930 roku, przejechał wraz ze swoim pilotem Antonínem Nahodilem trasę ponad 10 000 kilometrów w drodze do marokańskiego Agadiru i z powrotem. Aero odważnie i skutecznie walczyły w wielu konkurencjach sportowych pokazując, że są małe, ale dorosłe.

The Aero factory made small passenger cars with two-stroke engines and rear wheel drive from 1929. First Aero 10 HP cars had a single-cylinder 500 cc engines, while the Aero 18 HP and Aero 20 HP, produced from 1931 to 1934, were powered by twin-cylinder engines with 662 cc and one-litre capacity.
In 1934, the factory launched the production of a bigger car of a new generation, the Aero 30 HP, which had a one-litre two-stroke twin-cylinder engine and front wheel drive. Two years later, the company brought on the market the two-litre four-cylinder Aero 50 HP, similar in design and appearance. The single-cylinder Aero 10 HP was the smallest and cheapest car produced in this country at the turn of the 1930s.
Passenger car with a water-cooled two-stroke single-cylinder engine, placed length-wise behind the front axle, and rear wheel drive.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://www.automobilrevue.cz/rubriky/clanky/historie/aero-10-hp-1929-2009-dvouvalec_38765.html