Janusz Klus z Bystrej k. Bielska: „Po prostu 3,2; 6,1; 245

Samochód: Porsche 911 Targa

Rok produkcji: 1983

Silnik:
Pojemność: 3,2 l
Moc: 230 KM
Przyśpieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
Prędkość max: 245 km/h
Masa własna: 1210 kg

1. Dlaczego interesujesz się takim autem?
Ten samochód był moim marzeniem z młodzieżowych lat. Kupiłem go od osoby, która sprowadziła to Porsche z USA. Było to w 2001 roku. Szybko zarejestrowałem auto jako zabytek.

2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Wszystko jest oryginalne.

3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Zrobiłem tylko tzw. drobiazgi. Wymieniłem tarcze hamulcowe, klocki, świece, filtry. Dałem też nową tapicerkę. Mechanikę najczęściej naprawiam sam. Elektronikę zlecam specjalistom.

4. Jakie ma zalety, wady?
Czy 911 ma wady? Nic mi o tym nie wiadomo. Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Dla mnie ma same zalety. Jest silnie nadsterowny, czyli łatwo można go wprowadzić w poślizg. Ta moc i tylny napęd dają wiele wrażeń przy prowadzeniu tego auta.

5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Bokser chłodzony powietrzem nie jest unikalny. Ale 230 KM przy niskiej masie, fajnej aerodynamice i super dźwięku silnika daje dużo frajdy z jazdy.

6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Tylko weekendy, przejeżdżam około 2000 km / rok.

7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Części są łatwo dostępne i jeszcze tanie. Kosztem jest tylko paliwo. Jak się wykorzystuje moc silnika to trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 15-20 l / 100 km.

8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Bez problemu można kupić części w Polsce. Są firmy wyspecjalizowane w tym modelu.

9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Garaż. Nie ogrzewany. Pokrowiec.

10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba a co nie?
Czasem tak. Chętnie oglądam inne klasyki. Warto wymienić się doświadczeniami i nawiązać nowe kontakty.

11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Automobilklub Beskidzki.

12. Komu polecasz to auto?
Tylko pasjonatom. Trzeba kochać tę markę i ten typ. Dla mnie odgłos pracy silnika jest muzyką.

13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Najdroższa jest blacharka. Powinna być w dobry stanie. Warto sprowadzić takiego klasyka z ciepłych stanów USA, gdzie jeszcze ceny są relatywnie niskie.

Dziękuję za rozmowę.