- Lexus SC 430 był pierwszym kabrioletem w historii marki
- Miał silnik V8 o mocy 290 KM i twardy, składany dach
- Lexus IS C powstał na bazie kompaktowego sedana
- LC 500 Convertible był pierwszym kabrioletem marki z materiałowym składanym dachem
Pierwszy kabriolet Lexusa
Historia kabrioletów Lexusa rozpoczyna się w 1996 roku. Właśnie wtedy ruszyły prace nad modelem SC 430. Zespołem inżynierów pokierował Yasushi Nakagawa, a projektem nadwozia zajął się Sotiris Kovos. Koncepcyjny Lexus SC kabriolet zadebiutował w 1999 roku w Tokio. Projektanci tłumaczyli, że wygląd samochodu jest inspirowany jachtami. Dwa lata po tej premierze samochód w niemal niezmienionym kształcie oficjalnie trafił na rynek jako następca modelu SC pierwszej generacji. Odtąd auto, którego nazwa pochodziła od słów Sport Coupé było dostępne wyłącznie ze składanym dachem.
Przy projektowaniu Lexusa SC drugiej generacji zastosowano elementy konstrukcyjne z sedana GS. Pod maską znalazł się silnik V8 o pojemności 4,3 l i mocy 290 KM. Ta sama jednostka 3UZ-FE napędzała modele LS i GS. W przypadku Lexusa SC silnik połączono z automatyczną skrzynią biegów o pięciu lub sześciu przełożeniach, która kierowała moc wyłącznie na tylne koła, tak samo jak przednie połączone z dwuwahaczowym zawieszeniem. Sprint auta do setki zajmował nieco ponad 6 s, a auto mogło się rozpędzić do 250 km/h.
Lexus SC 430 miał twardy, aluminiowy dach, który składał się po naciśnięciu jednego przycisku w 25 sekund. Inżynierowie przeprowadzili liczne testy aerodynamiczne, by zagwarantować dobre wyciszenie kabiny zarówno z otwartym jak i zamkniętym dachem. Czteromiejscowe wnętrze Lexusa SC otrzymało bogate wyposażenie. Na amerykańskim rynku auto w standardzie miało system premium audio Mark Levinson i nawigację satelitarną.
Kabriolet Lexusa z silnikiem V6
W 2008 roku Lexus zaprezentował swój drugi kabriolet – model IS C. Auto miało wiele stylistycznych elementów koncepcyjnego LF-C, a jego bazą była druga odsłona kompaktowego sedana Lexusa. Auto miało powiększony tylny zwis, by zmieścić konstrukcję składanego dachu i zapewnić komfort aż czterem pasażerom, a także sporą przestrzeń w bagażniku.
IS C imponował niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cx=0,29) jak na kabriolet. Jedną z kluczowych kwestii dla inżynierów było też ograniczenie zawirowań powietrza w części pasażerskiej podczas jazdy z otwartym dachem, a odpowiednią temperaturę dbała klimatyzacja, która automatycznie dopasowywała siłę nawiewu do prędkości auta, gdy dach był złożony. Drugi kabriolet w historii Lexusa był napędzany jednostkami V6 – były to przede wszystkim silniki 2.5 o mocy 208 KM (IS 250 C) oraz 3.5 310 KM (IS 350 C).
Podobnie jak w przypadku modelu SC 430 auto wyposażono w składany, twardy dach, który sterowany był elektrycznie, a cała procedura zajmuje 20 s. Był to wówczas najszybciej działający trzyczęściowy dach na świecie.
Lexus LC 500 Convertible z wyjątkowym, materiałowym dachem
W 2019 roku Lexus zaprezentował swojego najnowszego kabrioleta. LC 500 Convertible od chwili premiery zebrał niezliczoną liczbę nagród za design, który z miejsca dał mu status auta kultowego. To pierwszy w historii marki samochód wyposażony w materiałowy, składany elektrycznie dach. Dopracowany system pozwala na otwieranie i zamykanie dachu w 15 sekund nie tylko na postoju, ale i podczas jazdy. Niezwykle sztywne, wzmocnione na potrzeby odmiany Convertible nadwozie pozwala wykonywać operację przy prędkości do 50 km/h.
Dach i jego aluminiowo-magnezowa konstrukcja przed wprowadzeniem do produkcji zostały intensywnie przetestowane pod względem trwałości i wytrzymałości na różne warunki atmosferyczne. Mechanizm gotów jest sprostać pracy przez 50 lat, dzień w dzień, sam dach sprawdzono także w przemysłowej zamrażarce w temperaturze -18°C. Ważne było także wyciszenie na poziomie niemal niezmienionym względem odmiany coupe.
Lexus LC 500 Convertible jest jednym z ostatnich samochodów na rynku z wolnossącym silnikiem V8. Jednostka napędowa o pojemności pięciu litrów osiąga 464 KM mocy oraz 530 Nm momentu obrotowego. LC 500 Convertible od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 270 km/h. Auto wyposażone jest w najnowsze technologie Lexusa takie jak 12,3-calowy, dotykowy wyświetlacz HD, system multimedialny Lexus Link Pro, inteligentny asystent głosowy Lexus Concierge, oparta na chmurze nawigacja, a także pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + oraz możliwość zdalnej obsługi wybranych funkcji auta przy pomocy aplikacji Lexus Link.
Pozdrawiam Czytelników KlassikAuto.pl
Robert Mularczyk
PR Regional Senior Manager
E-mail: [email protected]