Pod koniec 1895 roku księgarz Václav Klement i mechanik Václav Laurin otworzyli warsztat naprawy i produkcji rowerów w Mladá Boleslav, który w ciągu dziesięciu lat stał się najważniejszą fabryką motocykli w monarchii austro-węgierskiej.

Producent: Laurin & Klement voiturette B, Mladá Boleslav, Bohemia
Pojemność silnika: 1399 cm3
Wydajność: 9 bhp / KM
Maksymalna prędkość: 45 km/h

Firma stawiała sobie kolejne cele do realizacji i z sukcesem, na początku 1906 roku, Laurin & Klement oferował również swoim klientom samochody. Pierwszymi były małe voiturrety z silnikami dwucylindrowymi. Oferta szybko się rozwijała, a do końca roku markę Laurin & Klement reprezentowały na rynku łącznie cztery modele samochodów osobowych i jeden samochód ciężarowy.

At the end of 1895, a bookseller, Václav Klement, and an engineer, Václav Laurin, opened a workshop in Mladá Boleslav for the repair and production of bicycles. In the course of ten years it developed into the most important motorcycle production plant in the Austro-Hungarian monarchy. The goals widened with success and so at the beginning of 1906 the firm of Laurin & Klement also offered its customers automobiles. The first of these were small voiturettes with vee twin-cylinder engines, but the range was rapidly expanded and by the end of the year the Laurin & Klement make was represented on the market by a total of four types of passenger car and one lorry. This Laurin & Klement voiturette B, which was donated in 1935 to the National Technical Museum collection by the factory’s founder, Václav Klement, comes from the first year of Mladá Boleslav car production.
Passenger car with a water-cooled four-stroke vee twin-cylinder engine placed length-wise behind the front axle and with rear-wheel drive.

Źródło:

Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

http://www.ntm.cz/laurin-klement-voiturette-b-1906