Model Fulvia, który produkowano od 1964 roku, zdobył wielkie uznanie już na samym początku swojej kariery. Zgrabne sedany szybko wypełniły krajobraz włoskich miast, a niewiele czasu później sportowe odmiany coupe zaczęły odnosić poważne sukcesy na arenie międzynarodowej. Wersje HF czy 1.3 S z pewnością potrafiły wywołać gęsią skórkę podczas prowadzenia, a design samochodu przeszedł już do chlubnej historii motoryzacji z Włoch.



Pomimo wielu sukcesów, zarząd Lancii wciąż chciał unowocześniać swoje wozy, również pod względem wyglądu. Owocem tych działań był projekt zlecony jednemu z najlepszych, włoskich studio designerskich – Zagato. Powierzone im zadanie wykonane zostało w 100 procentach. W 1966 roku zaprezentowano Lancię Fulvię Sport Zagato. Karoseria typu fastback wykonana była w dużej części z elementów aluminiowych. Nietypowym rozwiązaniem było już samo otwieranie maski przedniej, która odchylała się na bok dzięki zawiasom zamontowanym po prawej stronie.


Przód Lancii bardzo wyróżniał się na tle ówczesnej konkurencji. Dość głęboko osadzone reflektory przednie i chromowana atrapa były ostatnim krzykiem smaczków stylistycznych tamtych lat. Czterocylindrowe silniki o pojemności 1.5 Litra dysponowały 114 KM. 960-kilogramowe auto było świetnie wyważone i oferowało żwawe prowadzenie. Wśród dostępnych jednostek silnikowych chwalony był również 90-konny 1.3 litra.


Podobnie jak Fiat Dino Coupe, którego tylne światła zostały zapożyczone z kultowego Lamorghini Miury, klosze lamp Fulvii Sport Zagato pochodziły pierwotnie z niemieckiego NSU Prinz’a.


Niektóre elementy pochodziły z popularnej odmiany coupe, choć sporo zmian we wnętrzu zostało zarezerwowanych dla wersji zdobionej zadziornym emblematem „Zagato Milano”. Elegancko wykończona, czytelna deska rozdzielcza, drewniane koło kierownicy i brak jakichkolwiek tylnych siedzeń cechowały sportową odmianę. Samochód przeszedł na przestrzeni kilku pierwszych lat sporą ewolucję. Z pewnością był to jeden z najodważniejszych modeli w gamie Lancii tamtych lat.


Opisywany model produkowano od 1965 do 1972 roku. Powstało 7100 sztuk, które jak na przełom lat 60-tych i 70-tych były jednymi z najbardziej ekskluzywnych i drogich Lancii. Fulvia Sport Zagato była też inspiracją dla elektryzującego projektu Lancii z lat 90-tych, którym była Lancia Hyena Zagato. Do dnia dzisiejszego model ten jest jedną z ikon włoskiej motoryzacji.

Jakie są ceny modelu Lancia Flavia Sport Zagato?

Ceny w Niemczech w Euro:

Flavia Sport Zagato, 1963:
Stan 1: 80 000
Stan 2: 50 000
Stan 3: 36 000
Stan 4: 26 000
Stan 5: 13 000

W ciągu ostatnich 5 lat ceny tego modelu w Niemczech wzrosły o 71%. Wg nas ceny tych rzadkich i pięknych klasyków będą nadal rosły. Na przestrzeni następnych 5 lat spodziewamy się wzrostu o około 10% rocznie.

Zdjęcia: Car brochures&adverts, Lancia