Fabryka Kopřivnice, produkująca samochody od 1919 roku pod nową marką Tatra, była przede wszystkim producentem wagonów kolejowych do wczesnych lat dwudziestych. Rocznie produkowano wtedy tylko kilkadziesiąt samochodów. Zmiana nastąpiła w 1923 roku, kiedy w Kopřivnicach uruchomiono nową fabrykę samochodów i wprowadzono na rynek mały samochód: Tatra 11.
Producent: Kopřivnická vozovka, a.s., Kopřivnice, Czechosłowacja
Pojemność silnika: 1056 cm3
Wydajność: 12 bhp / KM
Prędkość maksymalna: 70 km/h
Dzięki niezwykłemu designowi oraz silnikowi chłodzonemu powietrzem, ten samochód zapewnił swojemu producentowi miejsce wśród światowych producentów automobili, wpisując się jednocześnie w historię motoryzacji. Stał się podstawą dla rozwiązań konstrukcyjnych znacznej większości innych rodzajów pojazdów osobowych, a także pojazdów użytkowych Tatra.
The Kopřivnice factory, producing cars from 1919 under the new Tatra marque, was first and foremost a producer of railway wagons until the early 1920s. It produced only a few dozen cars each year. There was a change in 1923, when a new car plant was set up in Kopřivnice and a small car, the Tatra 11, was put on the market. With its unusual design with air-cooled engine, steel tube forming a backbone frame and with rear swing half-axles, this car ensured its producer a place in world automobile history textbooks and became the basis for the design solution of the great majority of other types of passenger and also utility Tatra vehicles. The first owner of the car on display was Ella Sternbergová from the chateau of Jemniště.
Passenger car with an air-cooled four-stroke horizontally opposed twin-cylinder OHV engine placed length-wise above the front axle and with rear-wheel drive.
Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz