W 1950 roku rozpoczęły się przygotowania do produkcji motocykla o pojemności 500 cm3. Seryjna produkcja motocykla JAWA 500 OHC typ 15/00 rozpoczęła się dwa lata później. Motocykl posiadał czterosuwowy, dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem z wałkiem rozrządu umieszczonym w głowicy napędzanym przekładnią ślimakową.

Producent: Závody 9. května, n.p., Praga, Czechosłowacja
Pojemność: 488 cm3
Wydajność: 19,1 kW (26KM)
Max. prędkość: 147 km/h
Waga: 156 kg

Silnik osiągał moc 26 KM/HP przy 5500 obr/min. Skrzynia biegów posiadała cztery przełożenia. Półautomatyczne, 6-tarczowe sprzęgło pracowało w kąpieli olejowej. Sprzęgło wyłączane było przez naciśnięcie dźwigni zmiany biegów bądź dźwigni przy kierownicy. Problemy z napędem wałka rozrządu przekładnią ślimakową zadecydowały o wprowadzeniu zmodernizowanego typu motocykla 15/01.

Typ 15/01 posiadał skonstruowany od nowa napęd wałka rozrządu za pomocą przekładni stożkowej z zazębieniem typu Gleason. Konstrukcja ramy motocykla wywodziła się z modelu Jawa 250 Perak, była odpowiednio wzmocniona i przystosowana do zamocowania kosza. Przednie zawieszenie było typu teleskopowego z amortyzatorami olejowymi, tylne zawieszenie typu suwakowego. Zbiornik paliwa o pojemności 16 l zawierał stacyjkę z amperomierzem i wskaźnikiem biegu jałowego.

Od 1953 roku wprowadzono zmodernizowany model 15/02. Motocykl otrzymał koła pełnobębnowe o średnicy 200 mm.

Produkcja modelu JAWA 500 OHC została zakończona w 1958 roku.

Domestic serial motorcycle production in after-war era was focused on producing cheaper two-stroke engines motorcycles for common use. The exception appeared during 1952–1958 and the exception was Jawa 500 OHC. Production of this four-stroke motorcycle was more complicated and so its maintenance. About 7000 motorcycles Jawa 500 OHC was produced. For many years this was the only domestic serial produced touring four-stroke motorcycle.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jawa_500_OHC