Hildebrand & Wolfmüller uznawany jest za pierwszy na świecie, seryjnie produkowany motocykl. Co prawda nie jest pierwszym jednośladem spalinowym, jednak jego poprzednicy nie trafili do produkcji seryjnej lub były to po prostu rowery z doczepionym silnikiem. Patent na Hildebrand & Wolfmüller pochodzi z 20 stycznia 1894 roku.

Producent: Hildebrand & Wolfmüller Motor-Fahrrad-Fabrik, Monachium, Niemcy
Pojemność: 1488 cm3
Wydajność: 1,8 kW (2,5 hp)
Max. prędkość: 45 km/h
Waga: 62 kg

W 1894 roku „Hildebrand  & Wolfmüller” (pierwszy seryjny motocykl) uzyskiwał moc 2,5 KM w silniku  o pojemności 1488 cm3, miał pasy gumowe zamiast kół zamachowych, chłodnicę wody w tylnym błotniku i zastąpione później wałkiem napędowym, korbowody napędzające tylne koło. Pomimo zalet nowego tworu wyposażonego w stalowe, szprychowe i ogumione koła o jednakowej średnicy, bracia Hildebrand  i Wolfmüller zaniechali eksperymentowania z silnikami parowymi, które nie miały wielkich perspektyw w zastosowaniu do jednośladów.

Nastał czas na spojrzenie w kierunku bardziej skomplikowanych, ale przez to wydajniejszych  i mniejszych silników spalinowych. W niespełna dwa lata później, w Anglii, rozpoczęto wytwarzanie czterocylindrowych silników w układzie boxer chłodzonych cieczą, a w roku 1900 firma „Phelon & Moore” zbudowała pierwszy motocykl z łańcuchowym przeniesieniem napędu. Tak z roku na rok motocykl stawał się coraz większy i bardziej skomplikowany. Silnik nabierał mocy, układy rozrastały się i tak z ważącego zaledwie 62 kg pierwszego modelu mamy dziś maszyny ważące nawet do 0,5 tony  o coraz bardziej skomplikowanym wnętrzu.

The Hildebrand & Wolfmüller was the first series-produced motorcycle in the world. It was a machine of original design, but unfortunately too complicated and unreliable, so for this reason it was produced for only 4 years. The one on display is the first motorcycle imported into Austria-Hungary. It was brought to Bohemia by a sportsman and an enthusiast for all things new – Baron Artur Kraus from Pardubice. It was donated by Josef Hamza from Dvůr Králové.

Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz
https://www.scigacz.pl/Hildebrand,,,Wolfmuller,pierwszy,motocykl,w,akcji,15286.html
http://mechanikaruchupojazdow.blogspot.com/2013/06/rozwoj-motocykli-w-polsce-i-na-swiecie.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Hildebrand_%26_Wolfm%C3%BCller