Można go kochać lub nienawidzić. Produkowany w latach 1998-2010 Fiat Multipla miał nawiązywać do swojego poprzednika, który od przeszło 60 lat dzierży miano pierwszego na świecie minivana. Pokrewieństwo tych dwóch samochodów kończy się jedynie na ich nazwie, bowiem zaprezentowanego na paryskich targach w 1997 roku modelu Fiata nie dało się nie zauważyć.

Niektórzy w jego kształtach dopatrują się wizerunku delfina. Inni zaś nie mogą przeżyć tego designu, jego bulwiastego nadwozia, który ich zdaniem był sporą przesadą. Najwięcej kontrowersji wzbudzało nietypowe zaokrąglenie znajdujące się pod przednią szybą, gdzie znajdowały się oddzielone od reflektorów przednich światła drogowe.

Produkowana od 1998 (a sprzedawana od listopada ’98) roku Multipla była konstrukcyjnie spokrewniona z ówczesnymi hitami sprzedażowymi Fiata: modelem Brava oraz Bravo. To właśnie na ich zmodyfikowanej płycie podłogowej osadzono jedyne w swoim rodzaju nadwozie, które do dziś potrafi wywoływać rozmaite emocje wśród kierowców. Gama silników nie była nadzwyczaj bogata, bowiem samochody te napędzały z początku benzynowe jednostki 1.4 (77 KM) oraz 1.6 16V o mocy oscylującej pomiędzy 95, a 103 KM. Kierowcom, dla których ekonomia jest drugim imieniem oferowane były też niezawodne motory diesla w wersjach 1.3 oraz 1.9 JTD. Eksperymentowano nawet z ekologicznymi źródłami napędu, choć skończyło się to tak samo jak w przypadku Seicento Elettry. Co jednak skrywało się w środku niebanalnej wizji Fiata?

Przewagą nowej Multipli było dodatkowe miejsce siedzące, które w razie potrzeby można było kilkoma ruchami przerobić na praktyczną podstawkę pod kubek. Zostało ono umieszone naprzeciw iście futurystycznie wyglądającej konsoli rozdzielczej. Inspiracją do jej powstania było domowe biurko, na którym znajdowała się masa najpotrzebniejszych w końcówce lat dziewięćdziesiątych sprzętów, jak komputer z wielkim monitorem. Znajdowały się tam również dwa zamykane schowki. Jednym słowem – włoska fantazja. Innowacją w dziedzinie bezpieczeństwa była też znajdująca się po stronie pasażera poduszka powietrzna, która podczas kolizji obejmowała jednocześnie dwójkę siedzących z przodu pasażerów. Za wielki atut można było uznać przestronne wnętrze. Swobodnie mogło w nim podróżować aż 6 osób, dla których zarezerwowany był osobny fotel. Rzadko występującym dodatkiem były oddzielne panele szyberdachu. Zazwyczaj pojawiały się one w egzemplarzach przeznaczonych na rynek niemiecki.

Dzięki składanym fotelom z tyłu, przestrzeń bagażową można było zwiększyć z ponad 400, aż do 1900 litrów pojemności. Duża przestrzeń i płaska podłoga bagażnika sprawiały, że z tyłu można było zmieścić zarówno duże zakupy jak i połowę zawartości małej kawalerki. Niestety, jedną z większych wad nietypowego samochodu rodzinnego były słabej jakości plastiki, które znaleźć można było dosłownie wszędzie. Były one wyjątkowo podatne na zarysowania spowodowane najzwyklejszym użytkowaniem. Nie lepiej było na zewnątrz. Smagane promieniami słonecznymi elementy z tworzywa sztucznego blaknęły w mgnieniu oka.

Na początku lat dwutysięcznych Multipla zajęła zaszczytne, bo 2 miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2000. Wóz reklamował sam mistrz kierownicy – Michael Schumacher, który wówczas był silnie zaangażowany w kampanię reklamową najnowszych modeli Fiata, a w szczególności tych ze sportowym zacięciem. W 2004 roku, czyli zaledwie 3 lata po pierwszej, delikatnej modernizacji wyglądu auta, zarząd Fiata podjął decyzję o przeprowadzeniu gruntownego liftingu Multipli. Miało to na celu upodobnić ją do pojawiających się wtedy na rynku nowych modeli w gamie jakimi przede wszystkim było Stilo – włoski konkurent Golfa. Prócz zewnętrznego wizerunku auta wzbogaconego o nowe reflektory i nieco ostrzejsze przetłoczenia, wnętrze odmienionego samochodu nadal garściami czerpało ze swojego poprzednika. Montaż odmłodzonej Multipli przypadał nie tylko na Włochy. Od 2008 do 2010 roku składano ją również we wschodnich Chinach pod marką Zotye Auto.

W dzisiejszych czasach Fiat Multipla uchodzi za prawdziwy hit w hipsterskim światku. Po setkach stworzonych w Internecie memów i żartów na jego temat, coraz więcej osób zastanawia się nad zakupem takiego auta, aby za niewielkie pieniądze móc wyróżniać się spośród innych. Zachwyt nad tego typu konstrukcjami zaczął się jednak ponad 20 lat temu. W 1999 roku Multipla znalazła stała się jednym z eksponatów goszczących na wystawie Different Roads – Automobiles for the Next Century w nowojorskim Muzeum Sztuki Współczesnej. Aktualnie, za następcę modelu Multipla możemy uznać Fiata 500L.

 

Zdjęcia: Fiat, Car brochures&adverts