Ferrari testarossa vs Porsche 911 speedstar

Lata 90. to czas, w którym motoryzacja sportowa osiągnęła jeden ze swoich szczytów. W erze przed masową elektroniką, samochody sportowe były surowe, mechaniczne i pełne charakteru. Dwie ikony tamtej dekady szczególnie zapisały się w historii – Ferrari Testarossa i Porsche 911 Speedster (964).

Choć powstały z myślą o pasjonatach szybkiej jazdy, reprezentują zupełnie inne podejście do konstrukcji samochodów sportowych. W tym artykule porównujemy oba modele pod kątem historii, osiągów, prowadzenia, stylistyki oraz wartości kolekcjonerskiej.


Geneza modeli – dwie szkoły budowania sportowych aut

Ferrari Testarossa

Ferrari Testarossa trafiło na rynek w 1984 roku, ale lata 90. były okresem jego największej popularności. Samochód szybko stał się ikoną popkultury i symbolem luksusu. Jego charakterystyczne boczne wloty powietrza oraz szeroka sylwetka sprawiły, że stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli Ferrari w historii. Testarossa została stworzona z myślą o osiągach i stylu, łącząc potężny silnik z ekstrawaganckim designem typowym dla włoskich superaut.

Ferrari Testarossa

Porsche 911 Speedster (964)

Porsche 911 Speedster powstał jako hołd dla klasycznego Speedstera z lat 50. Model bazował na generacji 964 i był produkowany w bardzo ograniczonej liczbie egzemplarzy. W przeciwieństwie do Testarossy, Speedster nie miał być supersamochodem. Zamiast tego stworzono lekki, minimalistyczny roadster o surowej stylistyce i purystycznej naturze jazdy. Charakterystyczna niska przednia szyba i podwójny garb za fotelami nadają mu wygląd rasowego samochodu weekendowego.

Porsche 911 speedster


Silniki i osiągi – moc vs lekkość

Ferrari Testarossa – potęga 12 cylindrów

  • Silnik: 4.9 l Flat-12

  • Moc: ok. 390 KM

  • Moment obrotowy: 490 Nm

  • 0–100 km/h: ok. 5,2 s

  • Prędkość maksymalna: 290 km/h

  • Napęd: RWD

  • Skrzynia: 5-biegowa manualna

Ogromny, 12-cylindrowy silnik typu boxer to jeden z symboli Testarossy. Charakteryzuje się nie tylko mocą, ale również wyjątkowym dźwiękiem i wysoką kulturą pracy. To typowy przykład włoskiego podejścia – im więcej cylindrów, tym większe emocje.

Porsche 911 Speedster – lekki i precyzyjny

  • Silnik: 3.6 l bokser 6

  • Moc: ok. 250 KM

  • 0–100 km/h: 5,7–6,0 s

  • Prędkość maksymalna: ok. 260 km/h

  • Napęd: RWD

  • Skrzynia: 5-biegowa manualna

Mimo mniejszej mocy, Speedster wyróżnia się niską masą i znakomitym rozłożeniem środka ciężkości. Klasyczny sześciocylindrowy bokser Porsche zapewnia charakterystyczny, mechaniczny dźwięk i pełne emocji przyspieszanie.


Wrażenia z jazdy – dwa zupełnie odmienne światy

Ferrari Testarossa – autostradowa rakieta

Testarossa została zaprojektowana z myślą o szybkiej jeździe na długich trasach. Przy wysokich prędkościach czuje się najbardziej komfortowo i stabilnie. Szeroka sylwetka i rozstaw osi nadają jej pewność prowadzenia, choć manewrowanie w mieście czy parkowanie może być wyzwaniem. Manualna skrzynia biegów i charakterystycznie ciężkie sprzęgło sprawiają, że jazda wymaga zaangażowania, ale daje ogrom satysfakcji.

Ferrari Testarossa

Porsche 911 Speedster – maksymalny kontakt z drogą

Speedster to samochód dla kierowcy, który ceni precyzję. Niska szyba, brak izolacji i klasyczna nadsterowność charakterystyczna dla 911 sprawiają, że jazda jest intensywna i pełna emocji. To pojazd lekki, szybki, zwrotny i bardzo analogowy. Każdy ruch kierownicy i pedału gazu przekłada się bezpośrednio na zachowanie auta.

Porsche 911 speedster


Stylistyka – ekstrawagancja kontra minimalizm

Ferrari Testarossa

Testarossa to ucieleśnienie włoskiego podejścia do designu: szeroka, agresywna i pełna dramatyzmu. Jej charakterystyczne żaluzje na bokach oraz poprzeczne linie sprawiają, że nie sposób jej pomylić z żadnym innym samochodem.

Ferrari testarossa

Porsche 911 Speedster (964)

Speedster stawia na prostotę i funkcjonalność. Obniżona przednia szyba i zaokrąglone garby za fotelami dodają mu wyjątkowej lekkości wizualnej. To samochód, który nie krzyczy wyglądem – zamiast tego zachwyca subtelną elegancją.

Porsche 911 speedster


Wartość kolekcjonerska i ceny rynkowe

Ferrari Testarossa

  • Przedział cenowy: 90 000 – 200 000 euro

  • Najlepsze egzemplarze: do 250 000 euro

  • Trend: stabilny wzrost zainteresowania

  • Dostępność: stosunkowo dobra jak na auto klasyczne

Testarossa pozostaje jednym z najbardziej pożądanych klasyków lat 90., a jej rozpoznawalność czyni ją świetną inwestycją w perspektywie długoterminowej.

Ferrari testarossa

Porsche 911 Speedster (964)

  • Produkcja: ok. 930 sztuk

  • Ceny: 220 000 – 350 000 euro

  • Topowe egzemplarze: ponad 400 000 euro

  • Trend: szybki wzrost wartości

Ze względu na bardzo ograniczoną produkcję, Speedster jest znacznie rzadszy i cenniejszy na rynku kolekcjonerskim. To samochód, który z roku na rok drożeje.

Porsche 911 speedster


Który model wygrywa porównanie?

Ferrari Testarossa będzie lepszym wyborem dla osób, które szukają spektakularnego wyglądu, ogromnych emocji i dźwięku 12 cylindrów. To samochód, który robi wrażenie wszędzie, gdzie się pojawi.

Porsche 911 Speedster natomiast wygrywa pod względem purystycznych wrażeń z jazdy, lekkości, zwinności i ekskluzywności. To wybór bardziej kolekcjonerski, bardziej niszowy i bardziej surowy.

W praktyce wybór zależy od filozofii kierowcy:

  • Testarossa to „marzenie z plakatu”.

  • Speedster to „narzędzie kierowcy”.

Oba są absolutnymi ikonami swojej epoki.


Ferrari Testarossa vs Porsche 911 Speedster – A Comparison of 1990s Legends

The 1990s were a golden era for sports cars. In the days before electronic driver aids took over, performance cars were raw, mechanical and full of personality. Two icons of that decade stand out in particular — the Ferrari Testarossa and the Porsche 911 Speedster (964). Although both were created for enthusiasts of fast driving, they represent entirely different philosophies of sports car engineering.
This article compares both models in terms of history, performance, driving experience, design and collector value.

Ferrari testarossa vs Porsche 911 speedstar


Model Background – Two Different Schools of Automotive Thought

Ferrari Testarossa

The Ferrari Testarossa debuted in 1984, but it was the 1990s that cemented its global fame. The car quickly became a pop-culture icon and a symbol of prestige. Its distinctive side strakes and wide silhouette made it one of the most recognizable Ferraris ever produced.
The Testarossa was built with performance and extravagant style in mind, combining a powerful engine with a dramatic design typical of Italian supercars.

Ferrari Testarossa

Porsche 911 Speedster (964)

The Porsche 911 Speedster was created as a tribute to the original Speedster from the 1950s. Based on the 964 generation, it was produced in very limited numbers.
Unlike the Testarossa, the Speedster wasn’t meant to be a high-performance supercar. Instead, it offered a lightweight, minimalist roadster concept focused on pure driving sensations. Its low windshield and signature double rear humps give it the look of a true weekend sports machine.

Porsche 911 speedster


Engines and Performance – Power vs. Lightweight Precision

Ferrari Testarossa – The Power of Twelve Cylinders

  • Engine: 4.9 L Flat-12

  • Power: approx. 390 hp

  • Torque: 490 Nm

  • 0–100 km/h: approx. 5.2 s

  • Top speed: 290 km/h

  • Drive: RWD

  • Transmission: 5-speed manual

Its huge 12-cylinder flat engine is one of the most iconic powerplants Ferrari has ever built. With its unique sound and high-revving character, the Testarossa delivers a dramatic and emotional driving experience.

Porsche 911 Speedster – Light, Precise, Engaging

  • Engine: 3.6 L flat-six

  • Power: approx. 250 hp

  • 0–100 km/h: 5.7–6.0 s

  • Top speed: approx. 260 km/h

  • Drive: RWD

  • Transmission: 5-speed manual

Although less powerful, the Speedster stands out thanks to its low weight and excellent weight distribution. Its flat-six boxer engine delivers a mechanical, raw soundtrack and quick throttle response that rewards precision.

Porsche 911 speedster


Driving Impressions – Two Completely Different Worlds

Ferrari Testarossa – A Highway Missile

The Testarossa was engineered for high-speed cruising. It feels most comfortable on long straights, where its stability and power shine. Its wide stance and long wheelbase give great confidence at speed, although city driving can be challenging.
The heavy clutch and distinctly mechanical gearbox require engagement from the driver — but the reward is immense.

Porsche 911 Speedster – Maximum Connection With the Road

The Speedster is a driver’s car above all else. The low windshield, minimal insulation and typical 911 rear-engined balance create an intense and involving driving experience.
It is light, agile and highly responsive — perfect for those who want pure analogue feedback from every input.

Porsche 911 speddster


Styling – Italian Extravagance vs. German Minimalism

Ferrari Testarossa

The Testarossa embodies the boldness of Italian design: wide, aggressive and dramatic. Its signature side strakes and sharp horizontal lines make it an unmistakable automotive icon.

Ferrari Testarossa

Porsche 911 Speedster (964)

The Speedster focuses on simplicity and function. The chopped-down windshield and double rear fairings give it a unique visual lightness. It’s not flashy — instead, it attracts attention with subtle elegance.


Collector Value and Market Prices

Ferrari Testarossa

  • Price range: €90,000 – €200,000

  • Top examples: up to €250,000

  • Trend: stable long-term growth

  • Availability: relatively good for a classic supercar

The Testarossa remains one of the most desirable classics of the 1990s, and its strong pop-culture presence boosts its long-term investment appeal.

Porsche 911 Speedster (964)

  • Production: approx. 930 units

  • Price range: €220,000 – €350,000

  • Top examples: over €400,000

  • Trend: rapid value increase

Due to extremely limited production, the Speedster is far rarer and more exclusive. It’s one of the fastest-appreciating modern Porsche classics.


Which Model Wins the Comparison?

The Ferrari Testarossa is the better choice for those who want dramatic styling, emotional performance and the unmistakable sound of a 12-cylinder engine. It delivers the “poster car” experience like few other cars of its era.

The Porsche 911 Speedster, on the other hand, wins in terms of pure driving sensations, exclusivity and collectability. It is more focused, rarer and more rewarding for enthusiasts of lightweight sports cars.

Ultimately, the choice depends on philosophy:

  • The Testarossa is the supercar dream.

  • The Speedster is the driver’s instrument.

Both remain extraordinary icons of the 1990s.