Nazwa Bitter jest już dziś zapomniana. Kiedyś była kojarzona z wyścigami, tuningiem i ostatecznie linią luksusowych samochodów sportowych. Ile jest dziś warte takie auto?

Bitter SC był drugim modelem niemieckiego producenta. Zastąpił on Bittera CD i był również oparty na masowej technologii produkcji Opla. Oficjalna prezentacja Bitter SC Coupe miała miejsce wiosną 1980 roku z okazji Grand Prix Formuły 1 w Monako, gdzie był używany.

W latach 60-tych, 70-tych i 80-tych słowo hybryda oznaczało zupełnie coś innego niż dziś. Tak nazywano samochody łączące różne światy, na przykład włoskie zamiłowanie do piękna ze sprawdzoną technologią. Taką właśnie hybrydą był Bitter SC, luksusowy samochód klasy GT zbudowany w wersji coupe w zaledwie 462 sztukach pomiędzy 1981 a 1989 rokiem.

Ojcem tego niezwykłego projektu był niemiecki kierowca wyścigowy i konstruktor – Erich Bitter. Projekt tej karoserii powstał u słynnego Giovanniego Michelotti’ego i jak okazało się, był to ostatni projekt tego wybitnego stylisty.

SC był napędzany silnikiem rzędowym o pojemności 3,1 litra, 6-cylindrowym o mocy (177 KM (132 kW)) lub 3,9-litrowym (207 KM (154 kW)). Wraz z wprowadzeniem kabrioletu w 1981 r. dodano również wersję coupe z napędem na cztery koła. Napęd na cztery koła został opracowany przez Fergusona Researcha, który zaoferował go również do instalacji w Oplu Senatorze.

Wnętrze to ekskluzywna skóra firmy SALT z Turynu, która wyposażała wówczas również Maserati. Sama technika, w tym silnik, skrzynia biegów, zawieszenie i hamulce wywodziły się z Opla Senatora, co zapewniło wysoką niezawodność.

SC dostępny był w trzech wersjach nadwozia: coupe (1979 r.), kabriolet (1981 r.) oraz czterodrzwiowy sedan o nazwie SC Sedan (1984 r.).

Szacuje się, że do dziś przetrwało około 40% wyprodukowanych Bitterów. Ten egzemplarz sprowadzony został na początku tego roku z Kanady i jest po renowacji.

Samochód: Bitter SC
Rocznik: 1984
Przebieg: 47640 km
Pojemność silnika: 2968 ccm
Moc silnika: 180 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Cena modelu ze zdjęć: 179.000 zł, ok. 41 000 Euro.

Samochód dostępny jest przede wszystkim na rynku niemieckim.
Ceny w Euro kształtują się na następującym poziomie:

SC coupe, 1980-86, 3.0l, 180 KM, ocena 1: 37 000, ocena 2: 28 000, ocena 3: 19 000, ocena 4: 10 000, ocena 5: 4 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat to 30 %.

SC cabriolet, 1982-85, 3.0l, 180 KM, ocena 1: 50 000, ocena 2: 36 000, ocena 3: 24 000, ocena 4: 14 000, ocena 5: 5 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat to 42 %.

SC coupe, 1984-86, 3.8l, 210 KM, ocena 1: 41 000, ocena 2: 30 000, ocena 3: 21 000, ocena 4: 11 000, ocena 5: 4 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat to 32 %.

SC cabriolet, 1984-86, 3.8l, 210 KM, ocena 1: 53 000, ocena 2: 39 000, ocena 3: 27 000, ocena 4: 14 000, ocena 5: 5 000. Wzrost wartości w ciągu ostatnich pięciu lat to 25 %.

Cena prezentowanego samochodu wydaje się bardzo wysoka. Należy dokładnie sprawdzić jakość renowacji i historię tego auta. Jeśli jakość wykonanych prac jest na bardzo wysokim poziomie, a samochód jest kompletny, sprawny, oryginalny i ma pełną, udokumentowaną historię, bez żadnych luk, to warto negocjować ze sprzedawcą cenę. Auto z pewnością nie będzie w imponujący sposób zyskiwało na wartości, ale to ciekawy, egzotyczny samochód, który ze względu na niewielką liczbę wyprodukowanych sztuk będzie wzbudzał zainteresowanie na zlotach zabytkowych aut.