Ten artykuł to propozycja cofnięcia się do lat 30-stych XX wieku. Nie będziemy tutaj wspominać faszyzmu we Włoszech, narodowego socjalizmu w Niemczech, stalinizmu w ZSRR, militaryzmu w Japonii, czy też wielkiego kryzysu w gospodarce światowej. W zamian opowiem Wam o jednym z popularnych w tamtym okresie samochodów, czyli Rolls-Royce 20/25 hp.

Ten niewielki brytyjski samochód osobowy produkowany był w latach 1929-1936. Zadebiutował na Olympia Motor Show w 1929 roku i okazał się niezwykle popularny, stając się największym z sukcesów międzywojennych. Doceniony przez jego użytkowników m.in. za niesamowitą elastyczność na najwyższym biegu i ciszę na drodze. Przeznaczone były dla osób samodzielnie prowadzących własne auto.

Model ten zastąpił „dwudziestkę”, a jego celem było przede wszystkim zwiększenie mocy i wydajności. W porównaniu do poprzednika zastosowano w nim liczne udoskonalenia, z których najważniejszą było zwiększenie silnika z 3 127 do 3 669 cm3. Poza zmienionym silnikiem, podwozie pierwszych modeli 20/25 było identyczne ze stosowanymi w ostatnich modelach „dwudziestek”. Oba modele były produkowane w 1929 roku. W ten sposób 20/25 hp odziedziczył prawą dźwignię zmiany biegów i wspomagane hamulce stosowane od 1926 roku. Zastosowano także klasyczne zawieszenie (sztywne osie, resory piórowe).

Model 20/25 hp produkowany równolegle z Phantom II korzystał z wielu udoskonaleń większych modeli m.in. zsynchronizowane koła zębate, centralny układ smarowania podwozia. W 1930 r. wzrósł także nieznacznie rozstaw osi, dokładnie o 7,62 cm (3,353 mm). Od 1932 r. zsynchronizowano trzeci i czwarty bieg. Wyposażony w popularny grzejnik Rolls-Royce z trójkątnym mocowaniem wyposażony w pionowe (regulowane) żebra. Początkowo listwy regulowane były ręcznie, za pomocą dźwigni na desce rozdzielczej, w późniejszym okresie miały kontrolę za pomocą termostatu.

Dzięki zwiększeniu mocy silnika samochody były szybsze od swoich poprzedników (prędkość maks. ok. 120 km/h). Zaletą jest również to, że są bardzo praktyczne, z uwagi na nieduży gabaryt idealnie nadają się na krótkie podróże i nie ma problemu z ich zaparkowaniem. Nie był on tak potężny jak duże samochody wyścigowe z tego okresu, jednak kombinacja skrzyni biegów, mocnych hamulców i silnika umożliwiały osiąganie dobrych wyników w trasie. Model należał do aut z klasy średniej, przystosowany był do lekkich karoserii, mimo tego często montowano do niego ciężkie nadwozia typu limuzyna. Samochód oferowany był jako podwozie z osłoną chłodnicy i to klient decydował, do której firmy produkującej karoserie ma trafić, aby otrzymać nadwozie wykonane zgodnie z życzeniem właściciela.

Jednymi z najbardziej znanych konstruktorów karoserii Rolls Royce’a były firmy, które stworzyły najpiękniejsze nadwozia okresu międzywojennego: Park Ward, Brewster, Coachcraft, Freestone & Webb, Thrupp & Maberly, Mulliner i Hooper. Ostatecznie 20/25 został zastąpiony przez model 25/30 w 1936 roku.

Sukces firmy pozwolił firmie Rolls-Royce przetrwać trudności gospodarcze z okresu wielkiego kryzysu i pozostać jedną z największych marek na świecie.

Dane techniczne:
Silnik: S6 3669 cm3
Moc maksymalna: 65 KM (48 kW)
Przyspieszenie: 0-80 km/h: 28 sek
Prędkość maksymalna: 121 km/h
Liczba wyprodukowanych sztuk: 3827

Model ze zdjęcia wyprodukowano w 1934 roku, wyposażony w silnik R6 3669 cm3 z manualną 4-biegową skrzynią. Auto zamówione jako limuzyna i wyeksportowane do Australii, gdzie został przerobiony u niezależnego Coachbildera (Park Ward / Kellow-Falkiner).