Damian Łaskawiec z miejscowości Bolesław, pod Olkuszem: „Ten samochód może zawstydzić na światłach inne pojazdy”.
Samochód:
Fiat 125p / FSO 1500
Rok produkcji: 1987
Pojemność silnika: 1500 cm3
Moc silnika: 70 KM
Spalanie: ok. 9l/ 100km
Skrzynia czterobiegowa.
Prędkość maksymalna: niezbadana (nie jechałem więcej, niż lekko ponad 100 km/h)
1. Skąd zainteresowanie tym autem?
W starych samochodach lubowałem się od lat. Wzdychałem sobie do zdjęć w internecie, przeglądałem oferty marząc i obiecując sobie zakup jakiegoś samochodu. Trwało by to do dziś, gdyby nie spontaniczna decyzja. Niewiele myśląc, po znalezieniu ogłoszenia w serwisie aukcyjnym dot. Fiata 125p wykonałem telefon. Na drugi dzień z samego rana pojechałem po samochód. Było to dokładnie na początku czerwca 2013 roku. Wystarczył rzut oka i się zakochałem. Fiat125p wydawał się dla mnie samochodem idealnym ze względu na swoje piękne, proste kanciaste kształty i chromowane dodatki.
2. Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Samochód nie posiada żadnych modyfikacji, wygląda niemalże tak jakby wyjechał z fabryki. Mówię niemalże, gdyż parę dodatków w postaci pieska z kiwającą głową, białych opon itp. w fabryce FSO nie montowali.
3. Czy sam odnawiałeś samochód?
Samochód w dniu zakupu prezentował się mizernie. Brudny w środku i na zewnątrz, spłowiały lakier, pajęczyny, fotele przykryte okropnymi pokrowcami, spod których w jednym miejscu widać było fragment brązowej kanapy. Po wymianie akumulatora udało się odpalić i dojechać do domu. Wówczas nadszedł czas na mycie, szorowanie, odkurzanie i sprzątanie. Potem woskowanie i polerowanie lakieru, no i okazało się, że nic więcej robić nie trzeba. Wobec tego, jeśli powyższe czynności można uznać za odnawianie, to tak sam odnawiałem samochód! A tak na poważnie, nie znam się na mechanice, ani robotach blacharskich. Sęk w tym, że Fiat mimo upływu prawie 30 lat nie potrzebuje takich ingerencji.
4. Czy ma jakieś wady? Jakie są jego zalety?
Niewątpliwą wadą samochodu jest to, iż podczas składania go w całość w FSO nie dbano o dobre spasowanie elementów. Stąd gdy dobrze się przyjrzeć, pewne elementy delikatnie odstają. Problemem jest również hałasujące ogrzewanie, ale przecież gdy jest zimno nie jeździmy klasykiem, więc problem znika. Zaletą jest jego (odpukawszy) bezawaryjność. Wystarczy odpowiednio dbać, a możemy cieszyć się przejażdżkami bez obaw o niespodziewaną awarię. Dynamika samochodu również nie pozostawia nic do życzenia. Moi znajomi wciąż nie mogą się nadziwić, że ten samochód może zawstydzić na światłach inne pojazdy.
5. Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś unikalne rozwiązanie techniczne?
Dzięki Bogu nie! Samochód jest na całe szczęście bardzo prostą konstrukcją, co zdecydowanie ułatwia życie.
6. Często nim jeździsz? Jak go użytkujesz?
Jeżdżę nim w sezonie wiosenno-letnim w słoneczne dni kiedy mam czas. W praktyce wygląda to tak, że średnio 2 dni w tygodniu od marca do października autko wyrusza na przejażdżkę. Użytkuję go typowo jako auto rekreacyjne, bez zbędnych szaleństw na drogach. Staruszkowi nie wypada się ścigać, a powinien majestatycznie płynąć po drodze.
7. Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Ze względu na to, iż samochód nie jest użytkowany na co dzień koszta eksploatacji są dość przyzwoite. Spalanie wynosi ok. 9l/ 100km, OC na rok kosztuje w granicach do 500 zł. Filtry i oleje to standardowy wydatek do każdego samochodu, więc nie ma się czego bać. Jak już wspominałem, samochód awaryjny nie jest, toteż w naszym portfelu zostaje zawsze coś grosza na benzynę.
8. Jak jest dostępność części zamiennych? Gdzie je kupujesz i ile kosztują?
Części zamienne jeszcze są dostępne bez większych problemów. Wystarczy odpowiednio poszperać i można załatwić niemalże wszystko. Mówię ‘jeszcze’ bo widać, iż z upływem czasu sytuacja będzie się zmieniała. Ba! Już się zmienia. Alternatywą jest fakt, iż z popularnego niegdyś Poloneza można wykorzystać niektóre części osprzętu silnika. Źródłami, z których można owe części czerpać jest oczywiście internet. Aczkolwiek, regularnie gdy stanę swoim samochodem gdzieś np. pod sklepem jestem zaczepiany przez osoby, które informują mnie, że mają na strychu bądź piwnicy ‘trochę gratów za flaszkę’.
9. Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Samochód stoi w garażu, który co najważniejsze jest zamknięty i suchy. Garaż ogrzewany nie jest, gdyż jest to zbędne.
10. Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach? Jak często? Co ci się podoba, a co nie?
Gdy tylko znajdę trochę wolnego czasu staram się jeździć na różnego rodzaju zloty, jak np. spotkania pod hasłem ‘Chrzanowskie Klasyki’. Raz bądź dwa razy w miesiącu staram się odwiedzić jakieś spotkanie swoim Fiatem. Co mi się podoba? Przede wszystkim klimat. Stare samochody na jednym parkingu, o jednym czasie, w jednym miejscu i ta świadomość, że jeden z tych samochodów jest twoim dziełem i ktoś właśnie go fotografuje, a ktoś inny podziwia. Nie ma nic przyjemniejszego.
11. Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
Oficjalnie do żadnego klubu nie przynależę.
12. Komu polecasz to auto?
Wszystkim, którzy tak jak ja wzdychają do internetu marząc o jego zakupie. Tym, którzy chcą zasmakować starej motoryzacji i spotykać każdego dnia, gdy wyjadą na ulicę ludzi pozdrawiających kierowcę.
13. Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Nie bójcie się. Jeśli nie będzie was stać, któregoś dnia żeby go naprawić, po prostu schowacie go do garażu i naprawicie gdy będziecie mieli trochę grosza. W każdym razie, nawet gdy będzie niesprawny będziecie żyli ze świadomością, że Wasze spełnione marzenie stoi sobie w garażu i czeka.
Film prezentujący fiata : https://www.youtube.com/watch?v=3Db2sugrJ7g