Hit sprzedażowy
Bugatti Typ 44 powstało w przeddzień wielkiego kryzysu – w czasie, gdy eleganckie, niezbyt duże samochody sprzedawały się stosunkowo dobrze. Na terytorium byłych Austro-Węgier swoich właścicieli znalazły 44 egzemplarze, zaś w Czechosłowacji 16 sztuk. Karoserię dwóch z nich wykonała prawdopodobnie firma Uhlik, trzech – Tomáš, a po jednej sztuce inne firmy. Po 1989 roku do Czechosłowacji zostały sprowadzone prawdopodobnie trzy modele T44. Niektóre samochody miały karoserię wykonaną w fabryce. Aby poradzić sobie z rosnącym popytem na zamknięte samochody sportowe, fabryka rozbudowała zakłady blacharskie w Molsheim.

T44 było pierwszym Bugatti z wieloma stylowymi, głównie zamkniętymi, nadwoziami, oferowanymi przez fabrykę. Wiele podwozi wciąż trafiało do specjalistycznych warsztatów blacharskich w Europie kontynentalnej i Wielkiej Brytanii. Nadwozie samochodu ze zdjęć zostało zbudowane przez francuski warsztat Vanvooren z przedmieść Paryża – Courbevoie (1888–1939 i 1940–1950), który zasłynął skrojonymi na miarę, znanymi nadwoziami dla marek Hispano-Suiza, Bugatti i Rolls-Royce.

Typ: T44
Okres produkcji: 1927–1930
Liczba cylindrów: 8
Pojemność silnika: 2991 cm3
Moc: 80 KM
Prędkość maksymalna: 137 km/h
Ilość wyprodukowanych sztuk: 1095

Strzał w dziesiątkę
T44 (od strony technicznej wywodzące się z T28) zastąpiło Bugatti T30 ze stosunkowo mało wydajnym silnikiem. Typ 44 był napędzany przez miocylindrowy silnik rzędowy, przypominający ten z modelu T28 (1921). Składał się z dwóch stalowych, czterocylindrowych głowic T40, zamontowanych na jednym, odlewanym, aluminiowym bloku „końcami do siebie”. Starannie zmontowany zespół napędowy otrzymał napęd wałka rozrządu z przedniej części silnika. Pompy olejowe i wodne zamontowano rzędowo po lewej stronie silnika między kanałami wydechowymi. Oryginalne łożyska ślizgowe zastąpiono dziewięcioma cylindrycznymi, a smarowanie natryskowe – ciśnieniowym. Parę wałów korbowych pierwotnie będących silnikami czterocylindrowymi, zastąpiono jednym, lepiej wyważonym wałem. Skrzynia biegów oddzielona została od silnika, a osie i hamulce pochodziły z modelu T38.


Źródło: Silesia Supercars – wystawa Bugatti 10-31 października 2019 r.