Dlaczego interesujesz się zabytkową motoryzacją?
Sądzę, że początek zamiłowania do klasycznej motoryzacji sięga wyjazdów mojego Taty do RFN i przywożenia przez niego katalogów zachodnich samochodów. Marzyłem wtedy, aby posiadać jeden z takich luksusowych wozów. Po latach mogłem pozwolić sobie na zakup takiego auta w idealnym stanie.

Dlaczego interesujesz się takim autem?
Klasyczna linia BMW z lat 80-tych jest ponadczasowa. Rywalizacja BMW z Mercedesem segmentu F powodowała, że te najwyższe modele są wspaniale wyposażone i oferują nadal bardzo dobre osiągi. Wrażenia z jazdy są wspaniałe. BMW charakteryzuje się doskonałymi właściwościami jezdnymi, stąd też mój wybór padł na BMW E32.

Jak i kiedy kupiłeś ten samochód?
Zakup tego auta przypadł na czas moich 35-tych urodzin, czyli październik 2019 roku. Youngtimer był sprowadzony przez poprzedniego właściciela do Polski w 2016 roku.

Czy auto jest „fabryczne”, czy ma jakieś modyfikacje?
Auto ma dość bogate wyposażenie seryjne. Ja obniżyłem je zawieszeniem gwintowanym. Ukłon dla Piotra Koca z firmy PK Individual Coilovers, który nie tylko stworzył przednie lagi z gwintowanym zawieszeniem, lecz również stworzyliśmy custom w tylnym zawieszeniu, polegający na możliwości sporego obniżenia tyłu auta przy jednoczesnym zachowaniu sprawności nivomatu, ponieważ auto z fabryki wyjechało właśnie z samopoziomującym się tylnym zawieszeniem wraz z układem servotronic, czyli układem wspomagania, który jest mocniejszy przy mniejszych prędkościach. Zwłaszcza w mieście kierownicą można kręcić dosłownie jednym palcem, a wraz ze wzrostem prędkości wspomaganie słabnie, aby auto było pewniejsze w prowadzeniu przy większych, autostradowych prędkościach. BMW 740 ma również zmieniony układ wydechowy. Zapchane katalizatory ustąpiły miejsce x-pipe, a całość dostała program od Adamo Motorsport. Felgi to natomiast trzy częściowy model Rh Xd. Staram się cały czas doposażać moją limuzynę w dodatki: siatka na gazety, monetnik przy dźwigni zmiany biegów, akcesoryjna, drewniana kierownica Nardi Gara z pakietu woodline, customowa, w pełni biała żaluzja tylnej szyby.

 

Czy sam odnawiałeś samochód?
Wiele spraw przy aucie staram się wykonywać samodzielnie. Odbarwiałem, do fabrycznego koloru, plastiki, które z wiekiem i słońcem Kalifornii stały się po prostu żółte. Przeprowadziłem korektę lakieru. Lakierowałem skórzane rączki drzwi, ponieważ całe boczki są wyszyte skórą.

Ile kosztowały prace remontowe?
Prace remontowe przeprowadzone przeze mnie nie były zbyt kosztowne. Zamknęły się w kwocie około 2000 zł. Polegały głownie na uszczelnieniu pokryw zaworów, wymianie gumy dolotu od przepływomierza do kolektora ssącego, czy spływ oleju do miski. Większość części staram się kupować w ASO bo wielokrotnie okazywało się, że części z salonu były tańsze niż zamienniki. Jedynie elementy zawieszenia, jak wahacze przednie wymieniałem w zamienniku, ale również doskonałej jakości.

Jakie ma zalety, wady?
Wspaniałe osiągi czterolitrowego silnika V8 połączone wraz z przestronnym wnętrzem wersji long sprawiają, że jazda tym autem jest wyjątkowym przeżyciem. A wady? Na pewno zużycie paliwa w cyklu miejskim – oscyluje w granicy 22-24 litrów, natomiast spalanie w cyklu mieszanym to już około 16 litrów a w trasie spokojnie można osiągnąć wynik 10-11 litrów na 100 kilometrów.

Czy konstrukcja pojazdu zawiera jakieś ciekawe rozwiązanie techniczne?
Na pewno wyróżnia go servotronic, o którym wspomniałem już wcześniej oraz to, że jest to pierwszy model BMW z V8 seryjnie produkowanym w takiej liczbie. Dodatkowo moje auto jest z rynku amerykańskiego przez co ma dodatki oferowane na tamten rynek: check silnika, zderzaki ze światłami obrysowymi, trzecie światło stop. Dodatkowo w moim aucie z racji poliftowego egzemplarza jest np. podświetlany selektor zmiany biegów automatycznej skrzyni, która sama w sobie również jest ciekawa. Jest to 5hp30. To co wyróżnia mój egzemplarz to rzadko spotykany sterownik ASG, czyli jest to skrzynia adaptacyjna, która dostosowuje charakter pracy i zmiany biegów do charakterystyki jazdy kierowcy. Innym, ciekawym wyposażeniem jest pakiet tzw. full leather, czyli nie tylko fotele są skórzane (do tego kierowcy z pamięcią ustawień trzech kierowców, w tym ustawienie siedzenia, kierownicy, lusterek) ale również skórzane są tylne oparcia siedzeń przednich, konsola środkowa, słupki B, boczki drzwi. Dodatkowo na rynek USA każdy element blacharski jest sygnowany numerem vin.

Często nim jeździsz? Czy samochód jest praktyczny w codziennej eksploatacji?
Auto jest użytkowane sporadycznie. Rocznie pokonuje około 2-3 tyś km. BMW nie posiada najmniejszych nawet nalotów rdzy. Staram cieszyć się jazdą w ładną pogodę, w weekendy, czasem jeżdżąc na zloty.

Ile kosztuje eksploatacja tego auta?
Największym kosztem w tym momencie jest to paliwo. Tyle ile wlejesz, tyle wypije.

Jaka jest dostępność części zamiennych?
Części mechaniczne są dostępne w ASO i w zamiennikach w dużej ilości i przystępnych cenach. Problemem są części blacharskie z powodu dużego problemu z korozją.

Gdzie i jak auto jest przechowywane?
Auto na co dzień stoi w ogrzewanym, zamkniętym, wysokim garażu

Czy uczestniczysz w rajdach i zlotach?
Oczywiście, że jeździmy na zloty i spoty miedzy innymi na zloty Bmw Syndykat czy Youngtimer Warsaw, tym bardziej iż poprzednim właścicielem, który sprowadził ten egzemplarz był Adam – założyciel Youngtimer Warsaw.

Należysz do jakiego klubu lub stowarzyszenia?
BMW Syndykat.

Komu polecasz to auto?
Z całą pewnościom osobom, które cenią wspaniałe prowadzenie i osiągi przy zachowaniu wysokiej kultury pracy silnika i komfortu.

Co byś doradził tym, którzy by chcieli kupić taki samochód?
Aby po prostu je kupili. Tych aut już nie przybędzie a poszukiwanie upragnionego egzemplarza może troszkę potrwać.

Inne ciekawostki?
Samochód brał udział w reklamie firmy Prosto i teledysku  PlanBe – Na tylnych siedzeniach, który ma w tym momencie około 19 milionów wyświetleń.

Czy zamierzasz kupić kolejne zabytkowe auto?
Myślę nad BMW E24. Rynek tych aut również jest już mocno przebrany a ceny są wysokie. Ale może to tylko kwestia czasu aż pojawi się kolejne BMW.

Chciałabym bardzo podziękować mojej żonie, która wspiera mnie od samego początku, zakupu auta, poprzez wybór felg i inne modyfikacje. Razem sprawiamy, że ten cudowny model BMW 7 jest w tak doskonałej formie – dziękuje ci za to!

Pozdrawiam

Od Redakcji: Zapraszamy Wszystkich do podzielenia się informacjami na temat swojego zabytkowego auta. Odpowiedzi na poniższe pytania prosimy przesłać e-mailem na adres Redakcji: [email protected] W załączeniu do wywiadu: kilka zdjęć – maksymalnie 12. Materiały, które będą przez nas opublikowane, będą nagrodzone upominkiem. ZAPRASZAMY. Przykładowe pytania do wywiadu: https://klassikauto.pl/zapraszamy-do-udzielania-wywiadow/