Mija 70 lat od rozpoczęcia produkcji legendarnego R-Type Continental, który w latach 50. był najszybszym i najdroższym czteromiejscowym samochodem na świecie. Łącznie powstało 208 egzemplarzy tego modelu, z których jeden do dziś jest w posiadaniu firmy z Crewe. To najbardziej znany pojazd z bogatej linii grand tourerów brytyjskiej marki Bentley.

Bentley świętuje 70. rocznicę rozpoczęcia produkcji modelu R-Type Continental – jednego z najpopularniejszych samochodów w ponad stuletniej historii marki. To również pierwszy model o nazwie Continental. Pomimo zaledwie 208 wyprodukowanych egzemplarzy, R-Type Continental przeszedł do historii motoryzacji jako symbol brytyjskiego producenta oraz uosobienie DNA modeli GT marki. Ten legendarny pojazd od wielu lat inspiruje zespoły projektowe Bentley Motors. Stylistyka jego nadwozia stanowiła bazę dla pierwszego wyprodukowanego w 2003 roku Continentala GT – pojazdu, który stał się wizytówką marki.

Prototyp modelu R-Type Continental (znany jako „Olga” na cześć otrzymanej rejestracji OLG490) powstał w sierpniu 1951 roku. Produkcja samochodu rozpoczęła się dopiero rok później w maju, a klienci pierwsze zamówione pojazdy otrzymali w czerwcu 1952 roku. W tamtym czasie był to najszybszy oraz najdroższy czteromiejscowy samochód na świecie. Kosztował 6928 funtów, czyli czterokrotność średniej ceny domu w Wielkiej Brytanii w 1952 roku i stanowił synonim bogactwa.

Kultowy R-Type Continental
Pomysłodawcami legendarnego modelu marki Bentley byli główny inżynier projektów, Ivan Evernden oraz stylista, John Blatchley. Podczas tworzenia koncepcji inspirowali się dwoma przedwojennymi samochodami o potężnej masie i niezwykłej zgrabności – ‘Embiricos’ Bentley i Mk V Corniche. Owocem twórczych działań była elegancka wersja coupé oparta na sedanie R-Type Bentley. Moc sześciocylindrowego silnika rzędowego o pojemności 4566 cm3 zwiększono z 140 do 153 KM, a skrzynia biegów zyskała wyższe przełożenie końcowe. Średnia prędkość jaką prototyp osiągnął podczas testów na torze Montlhèry nieopodal Paryża wyniosła 191,1 km/h.

Pierwszy produkcyjny samochód odebrano w czerwcu 1952 roku. Do czasu zakończenia produkcji w 1955 roku powstało 208 egzemplarzy modelu R-Type Continental. Znaczna ich większość, bo 193 wyszły spod ręki zakładu H.J. Mulliner. Autorami pozostałych są Park Ward (6, z czego 4 nie posiadały dachu), Franay (5), Graber (3) oraz Farina (1).

JAS 949, czyli wyjątkowy egzemplarz producenta z Crewe
W kolekcji Bentley Heritage Collection znajduje się podwozie R-Type Continental BC16C o rejestracji JAS 949. Model „JAS” został zbudowany w 1953 roku, a jego pierwszy właściciel, dr Rowland Guenin pochodzący ze Szwajcarii, otrzymał go w tym samym roku w grudniu. To pojazd o nietypowej specyfikacji: wnętrze samochodu powstało w kolorze kości słoniowej i czerwieni oraz został wyposażony w manualną skrzynię biegów. Egzemplarz JAS 949 istnieje do dziś wraz z oryginalnym silnikiem o pojemności 4,6l. Samochód stał się własnością brytyjskiej marki w 2001 roku. Od tego czasu regularnie pojawia się na wystawach w kampusie Bentley oraz podczas imprez motoryzacyjnych organizowanych na całym świecie.

Bentley Continental GT – współczesna interpretacja
Elegancka linia nadwozia, która biegnie od przedniego nadkola, muskularny i wyrazisty tylny garb oraz wdzięcznie opadająca linia dachu – tak prezentuje się współczesna interpretacja modelu R-Type Continental. Design nadwozia wszystkich trzech najnowszych generacji samochodu Continental GT został zainspirowany kultowym pojazdem. W ostatniej wersji, Continental GT Speed zyskuje jeszcze bardziej dynamiczne osiągi.

W celu uczczenia 70. rocznicy, marka Bentley opublikowała zdjęcia modeli GT Speed ​​oraz JAS 949, które zostały wykonane w Oulton Park w miejscowości Cheshire.

Pozdrawiam KlassikAuto.pl
Agnieszka Kłusek

biuro prasowe Bentley
[email protected]