Od momentu debiutu kompaktowych modeli Mercedes-Benz w 1982 r. Klasa C stała się jedną z najpopularniejszych serii aut z gwiazdą. To między innymi zasługa jej różnorodności i innowacyjnych rozwiązań technicznych pochodzących z topowych limuzyn ze Stuttgartu. Sukces ma odzwierciedlenie w liczbach: przez 39 lat wyprodukowano ponad 10,5 miliona samochodów tego segmentu. Już niebawem zadebiutuje kolejna odsłona Klasy C – seria modelowa 206.
Premiera kompaktowych modeli Mercedes-Benz w 1982 r. wyznaczyła kurs na udaną przyszłość. Z jednej strony dała początek późniejszej linii Klasy C, z drugiej – stanowiła impuls dla strategicznej ofensywy modelowej, która przekształciła Mercedes-Benz z klasycznego producenta aut luksusowych w nowoczesną, szeroko pojętą markę premium.
Klasa C jest dziś równie wszechstronna, co popularna m.in. za sprawą szerokiej gamy, obejmującej wersje Limuzyna, Kombi, Coupé i Kabriolet. Jej rodzinę uzupełniają całkowicie elektryczny SUV EQC oraz modele GLC i GLC Coupé. Trwająca blisko 40 lat historia Klasy C rozpoczęła się od niewielkiej rewolucji: oto w 1982 r. do uznanych serii modelowych w klasie aut luksusowych (Klasa S) oraz w klasie wyższej (późniejsza Klasa E) dołączyła bardziej kompaktowa limuzyna – seria W 201 w wersjach 190 i 190 E.
Pojazdy o kompaktowych gabarytach, zaopatrzone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, miały jednak swoje miejsce w historii Mercedes-Benz na długo przed debiutem W 201. Ich tradycja sięga samych początków samochodu. Projektując takie konstrukcje, inżynierowie z powodzeniem przenosili swoje doświadczenie i wiedzę zgromadzoną przy budowie pojazdów klasy wyższej i luksusowej do niższych segmentów. Już w 8 lat po wynalezieniu samochodu Carl Benz zaprojektował kompaktowy pojazd Velo, wprowadzony na rynek w 1894 r. Prace nad kompaktowymi samochodami kontynuowano w ramach koncernu Daimler-Benz AG, powstałego w wyniku fuzji w 1926 r. Tak powstały m.in. Mercedes-Benz 170 (W 15, 1931 r.), tylnosilnikowe modele 130 (W 23, 1934) i 170 H (W 28, 1936) oraz wyjątkowo ceniony Mercedes-Benz 170 V (W 136, 1936 ). Po drugiej wojnie światowej powstały ważne projekty kompaktowych aut osobowych – zwłaszcza seria modelowa W 122 z lat 50. oraz serie W 118 i W 119 z lat 60. Ostatecznie decyzja o zbudowaniu kompaktowego modelu zapadła w latach 70. XX wieku, kiedy to narodziła się seria modeli W 201, wprowadzona na rynek w 1982 r.
Mercedes-Benz Klasy C i poprzednik 190 – tradycja od 1982 r.
Klasa C jest niezmiennie jedną z najpopularniejszych serii modelowych Mercedes-Benz. Od 2016 r. największym rynkiem zbytu limuzyn Klasy C są Chiny, a następnie: Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, gdzie kluczową rolę odgrywa też kombi. Nieprzerwana historia Klasy C rozpoczęła się w latach 80. ubiegłego wieku, wraz z debiutem Mercedesa 190 z serii W 201. Jego wprowadzenie przyczyniło się do znacznego odmłodzenia wizerunku marki spod znaku trójramiennej gwiazdy.
Z czasem Mercedes-Benz zaczął jeszcze bardziej różnicować klasę swoich kompaktowych modeli: w 1993 r. serię 201 zastąpił typoszereg 202 (najpierw jako sedan, a od 1996 r. także jako kombi), który po raz pierwszy otrzymał nazwę „Klasa C”. W ramach serii 203, debiutującej w 2000 r., do sprzedaży obok sedana i kombi trafił wariant SportCoupé (od 2008 r. oferowany jako CLC). Zastąpiło go klasyczne coupé z serii 204 (sedan i kombi były wytwarzane w latach 2007-2014, a coupé – 2011-2015). W 2014 r. swoją premierę miała Klasa C z serii 204, najpierw dostępna jako limuzyna oraz limuzyna z długim rozstawem osi i kombi, od 2015 r. jako coupé, a od 2016 r. – także jako kabriolet.
Ponadto Klasa C może pochwalić się wieloma bliskimi krewnymi: SLK (od 1996 r.) i SLC (do 2020 r.), GLC (od 2008 r., początkowo model był oznaczony jako GLK), GLC Coupé (od 2016 r.) oraz całkowicie elektrycznym EQC (od 2019 ).
Od debiutu modelu 190 do klientów na całym świecie dostarczono ponad 10 mln samochodów tego segmentu tylko w wersjach limuzyna i kombi.
Nowa seria modelowa Klasy C – 206 – zostanie wprowadzona na rynek wiosną 2021 r.
Pozdrawiam Społeczność KlassikAuto.pl
Tomasz Mucha
e-mail: [email protected]