Całkiem niedawno wspominaliśmy historię powstania Fiata Coupe, który był wskrzeszeniem legendarnego modelu tej włoskiej marki sprzed lat. Bardzo podobną taktyką posłużył się w 1993 roku koncern Alfa Romeo, który postanowił zaprezentować szerszej publiczności Spidera II generacji – nowe wcielenie niezwykle popularnego w latach sześćdziesiątych cabrio.

Innowacyjna Alfa została opracowana na zupełnie nowej płycie podłogowej i podzespołach. Nie była to już odświeżona generacja wcześniejszego Spidera, w którego wyglądzie można było śmiało dopatrzeć się stylistyki z dawnych lat, a jego niektóre rozwiązania techniczne trącały już niestety tak zwaną myszką. Za nowoczesny design nowej wersji auta był w pełni odpowiedzialny zespół studia Pininfarina, który jak zwykle nie zawodził.

Nowy projekt wyróżniał się ostrymi liniami karoserii, a także niezwykle dynamicznie poprowadzoną ku dołowi sylwetką wzbogaconą o liczne smaczki. Pokaźnych rozmiarów maska nie posiadała zintegrowanych ze sobą reflektorów przednich, a jedynie podwójne, okrągłe wycięcia – bardzo podobnie jak w przypadku „nowożytnych” wersji Mini Coopera. We wnętrzu królował sportowy styl, a najlepiej dało się go zauważyć w odmianie wyposażonej w czerwone wstawki rodem z zadziornego Ferrari. Na plus były również wygodne i dobrze trzymające siedzenia, które w wersji Lusso były sterowane elektrycznie. Królował tam również zestaw okrągłych wskaźników, zaczerpnięty rodem ze startujących na torze Monza, wyczynowych maszyn.

Z tyłu rozciągał się długi na całą szerokość auta panel świateł tylnych, inspirowany ówczesnymi modelami Alfy Romeo. Dwudrzwiowym kabrioletem mogły co prawda podróżować tylko dwie osoby, ale przez ten zabieg samochód nie stracił nic na wyglądzie. Inżynierom nie przyświecał przecież cel stworzenia mistrza praktyczności w swojej klasie, samochodu o ogromnej przestrzeni ładunkowej i doskonałej widoczności we wszystkie strony. Debiutująca w 1994 roku odmiana coupe (GTV) posiadała już stały dach i trochę więcej miejsca – mogły nią podróżować już cztery osoby.

Pierwsze egzemplarze Spidera II zostały w złożone już w 1993 roku, choć światowa premiera miała miejsce dopiero rok później podczas paryskiego salonu motoryzacyjnego. Choć zachwyconych nowym modele włoskiego koncernu ludzi nie brakowało, oficjalna sprzedaż ruszyła pełną parą dopiero wiosną 1995 roku. Na sportowy wóz wyposażony w charakterystyczne dla Alf z tamtego okresu alufelgi z pięcioma otworami od razu spłynęła fala zachwytów i nagród przyznawanych przez najsłynniejsze magazyny motoryzacyjne z Europy. Dostępne były zarówno wersje z hardtopem jak nieco bardziej klimatycznym, miękkim dachem.

Sportową Alfą jeździło się nadzwyczaj pewnie. Obfitowała ona w najnowsze systemy bezpieczeństwa takie jak zaawansowane napinacze pasów, ABS czy poduszki powietrzne. Precyzyjnie dostrojone zawieszenie było popisem pracy włoskich inżynierów. Prawdziwą rozkoszą dla kierowcy był rasowo brzmiący wydech – nieodzowny dla produkowanych od lat Spiderów element, o którym rozpisywano się nawet w reklamowych broszurach. Był on dodatkiem do flagowego w tej generacji, dwulitrowego i 16-zaworowego silnika TwinSpark. Elastyczna jednostka napędowa o mocy 150 KM świetnie sprawdzała się w miejskim zgiełku jak i na trasie. Dodatkowym plusem był pojemny zbiornik paliwa, który nie wymagał od spokojnie jadącego kierowcy częstych wizyt na stacji benzynowej. Prawdą jest jednak to, że Alfą Romeo Spider II nie dało się jeździć powoli. Dla rządnych większych emocji dostępny był silnik 3.0 V6 o mocy 226 KM. Samochód z takim „serduchem” osiągał setkę poniżej 7 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 225 km/h!

Alfa Romeo Spider II przeszedł dwa liftingi nadwozia. Jeden w 1997 roku, a drugi 6 lat później. To właśnie ta ostatnia modernizacja miała odświeżyć goszczący już prawie 10 lat na rynku model i upodobnić go do nowszych modeli włoskiego koncernu. Według wielu krytyków, zmieniona wtedy atrapa przedniej chłodnicy nie wyszła stylistom na dobre, a dynamiczne cabrio, choć wyposażone w ciut większą gamę silników, straciło odrobinę swojego uroku. Koniec produkcji przypadł na rok 2004 – podobnie jak w przypadku modelu GTV. W tym samym roku do oferty dołączyła trzecia generacja Spidera, która w pewnym sensie wszystkie nowinki techniczne czerpała już z modelu 159. Niestety, nie zyskała ona aż tak spektakularnego sukcesu jak jej poprzedniczka, a największy odbiór miała ona głównie na rynku włoskim.

Jakie są ceny tych modeli Alfy Romeo?
Ceny w Niemczech w Euro:

Alfa Romeo Spider / GTV, rok prod.: 1995-2005:

Alfa Romeo Spider 3.0 V6, 192 KM:
Stan 1: –
Stan 2: 7 500
Stan 3: 4 000
Stan 4: 1 800
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 8 %

Alfa Romeo Spider 2.0, 150 KM:
Stan 1: –
Stan 2: 5 500
Stan 3: 2 600
Stan 4: 1 300
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 13 %

Alfa Romeo Spider 3.2 V6, 239 KM:
Stan 1: –
Stan 2: 14 500
Stan 3: 8 000
Stan 4: 3 000
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 8 %

Alfa Romeo GTV 2.0 V6, 201 KM:
Stan 1: –
Stan 2: 5 700
Stan 3: 2 600
Stan 4: 1 300
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 13 %

Alfa Romeo GTV 2.0 TS, 150 KM:
Stan 1: –
Stan 2: 5 100
Stan 3: 2 400
Stan 4: 1 100
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 14 %

Alfa Romeo GTV 3.0 V6, 220 KM:
Stan 1: –
Stan 2: 10 900
Stan 3: 3 900
Stan 4: 1 600
Stan 5: –
Wzrost wartości w ciągu ostatnich 5 lat: 18 %

Zdjęcia: Car brochures&adverts, materiały reklamowe marki Alfa Romeo, archiwum autora