Fabryka samolotów Aero w Pradze produkowała małe samochody od 1929 roku z jednocylindrowym, a następnie dwucylindrowym, dwusuwowym silnikiem i napędem na tylne koła. W 1934 oku. uruchomiono produkcję większego samochodu, Aero 30 HP, który miał litrowy, dwucylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemności 1 litra napędzający przednie koła i był oferowany w kilku różnych wersjach nadwozi otwartych i zamkniętych.
Producent: Aero – továrna letadel, Dr. Kabeš, Praga, Bohemia
Pojemność skokowa silnika: 1998 cm3
Wydajność: 48 bhp / KM
Maksymalna prędkość: 125 km/h
Następnie dwa lata później firma dodała do tego samochodu dwulitrowy czterocylindrowy silnik i tak powstał Aero 50 HP – o podobnym designie i wyglądzie. Jesienią 1939 roku prezentowany na zdjęciu samochód z nadwoziem kabrioletu Sodomka został zmontowany z importowanych części w Londynie, dla prezydenta Czechosłowacji na uchodźstwie Edvarda Beneša i jego żony Hanny. Później, podczas II wojny światowej, służył on czechosłowackiemu korpusowi dyplomatycznemu w Wielkiej Brytanii. Samochód został zwrócony do kraju pochodzenia w 2012 roku, dzięki uprzejmości Philipa Goldsmitha.
The Aero aircraft factory in Prague made small cars from 1929 with single-cylinder and later twin-cylinder two-stroke engines and with rear wheel drive. In 1934 it launched production of a bigger car, the Aero 30 HP, which had one-litre two-stroke twin-cylinder engine driving the front wheels and was offered in several different versions of open and closed bodies. Then two years later the company added to this car on the market the two-litre four-cylinder Aero 50 HP, similar in design and appearance. In the Autumn of 1939 the exhibited car with Sodomka cabriolet body was assembled from the imported parts in London for Czechoslovak President in exile Edvard Beneš and his wife Hana, later on during World War II it served the Czechoslovak diplomatic corps in Great Britain. The car was returned to its land of origin in 2012 due to the kindness of Mr Philip Goldsmith. Passenger car with a water-cooled two-stroke four-cylinder engine placed length-wise behind the front axle and with front wheel drive.
Źródło:
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 78 Praha 7
www.ntm.cz