Samochód FSO Syrena z 1960 roku. Potoczne oznaczenie tego samochodu to model „100”. Potoczne, ponieważ określenie to pojawiło się po wprowadzeniu do produkcji modelu 101 w kwietniu 1960r. Dopiero wtedy pierwsze Syreny nieformalnie zaczęto określać mianem „100”. Model ten produkowany był w latach 1957-1960, a więc nasz egzemplarz pochodzi z końca okresu jego produkcji.


Samochód przeszedł całkowitą odbudowę, która po ponad 4 latach została ukończona w 2019 roku. Naprawa objęła wszystkie podzespoły tj.: całą blacharkę, nowy lakier, chromowanie wszystkich niezbędnych elementów, kapitalny remont silnika, zawieszenia, całkowicie nową instalację elektryczną, układ hamulcowy oraz tapicerkę i wykończenie wnętrza. Podczas naprawy większość podzespołów została wymieniona na całkowicie nowe lub przeszła niezbędne prace renowacyjne z zachowaniem oryginalności.

Samochód napędzany jest przed dwucylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemności 744ccm o mocy 27KM oraz niesynchronizowaną skrzynię biegów z napędem na koła przednie. Prędkość maksymalna to około 100km/h.  Do charakterystycznych elementów zewnętrznych wyróżniających ten samochód od innych, młodszych modeli Syren należy zaliczyć: długie drzwi podwijane pod podłogę i brak widocznych progów, długa klapa bagażnika, brak bocznych listew ozdobnych oraz brak oznaczenia modelu na tylnej klapie.

Ze względu na wiek oraz niską jakość wykonania tych samochodów w czasach ich produkcji, do czasów współczesnych zachowała się ich znikoma ilość. Prezentowany egzemplarz, jako jeden z nielicznych, jest kompletny, w pełni sprawny i dopuszczony do ruchu.

Więcej informacji na temat samochodu: www.facebook.com/syrena100

Pozdrawiam sympatyków portalu KlassikAuto.pl
Bartosz Kupiecki

Autorami filmu jest Tomasz Cedro i Filip Konecki z grupy filmowej ToFi
www.facebook.com/ToFi.film