• Udana inauguracja sezonu RSMŚl – zawodnicy chwalili szybkie i niełatwe trasy Rajdu Ziemi Głubczyckiej.
  • Adam Sroka odnosi zaskakujący triumf – zawodnik w Hondzie Civic wygrał po dwuletniej przerwie w startach.
  • Zacięta walka o podium – trzeci Michał Rokita miał zaledwie 0,6 sekundy przewagi nad czwartym Łukaszem Godulą.
  • Ostra walka w Pucharze Peugeota i Citroena – trzy załogi miały szanse na wygraną.
  • Komplet Sroki i Woźniaka – triumfatorzy klasyfikacji generalnej wygrali także Powe Stage – dodatkowo punktowany oes.

Rajd Ziemi Głubczyckiej w dobrym stylu rozpoczął pisanie swojej historii. Inauguracyjna edycja imprezy otworzyła tegoroczne zmagania w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, dając kibicom naładowane adrenaliną rajdowe widowisko. Najszybsi okazali się Adam Sroka i Krystian Woźniak. Załoga w Hondzie Civic zostawiła za sobą Macieja Sordyla i Krystiana Korzeniowskiego. Podium uzupełnili Michał Rokita i Wojciech Habuda, którzy jednocześnie byli najszybsi w klasie RO 1.

Głubczyce ugościły pierwszą rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska w sezonie 2019. Organizator zawodów, Automaster Klub, przygotował dwa odcinki specjalne, które zawodnicy pokonali trzykrotnie. Łączna długość prób sportowych liczyła ponad 43 kilometry. Wyzwaniem dla załóg była charakterystyka prób sportowych, na których znalazły się nie tylko kręte i techniczne partie, ale także bardzo szybkie fragmenty, które były pokonywane z gazem dociśniętym do podłogi.

Najlepiej na tych trasach spisała się załoga Adam Sroka/Krystian Woźniak, dla której jest to zaledwie czwarty start w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska. Honda Civic z numerem 21 była najszybsza na wszystkich odcinkach specjalnych i zameldowała się na mecie z przewagą ponad 25 sekund nad Maciejem Sordylem i Krystianem Korzeniowskim. Jedenasta załoga ubiegłorocznych mistrzostw miała dobre tempo przez cały dzień i czterokrotnie kończyła oesy na drugiej pozycji. Zacięty bój toczył się o trzecie miejsce, a ostatecznie lepszy o 0,6 sekundy okazał się duet Michał Rokita/Wojciech Habuda w Renault Clio. Walka trwała do ostatnich metrów, jednak ostatecznie Łukaszowi Goduli i Danielowi Nowakowi (Honda Civic) nie udało się odrobić strat z początku rajdu i musieli się zadowolić czwartym miejscem. Czołową piątkę zamknęli Maciej Matysiak i Karolina Baćkowska – zwycięzcy Pucharu Peugeota i Citroena z sezonu 2017.

Szósty, finałowy odcinek rajdu stanowił jednocześnie Power Stage, czyli próbę, na której pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. I tak najwięcej – 5 oczek za zwycięstwo – zdobyli Sroka z Woźniakiem. Kolejne miejsca zajęły załogi Godula/Nowak (4 pkt.), Sordyl/Korzeniowski (3 pkt.), Baran/Paciej (2 pkt.) oraz Rokita/Habuda (1 pkt.)

Miano najszybszej załogi w PPC wywalczyli sobie bracia Kalczyńscy – Sławomir i Mieczysław, którzy narzucili dobre tempo już od samego początku i wygrali cztery z sześciu prób w klasyfikacji Pucharu Peugeota i Citroena. Drugie miejsce przypadło Maciejowi Hawro i Patrykowi Kielarowi, zaś najniższy stopień podium zajął Bartek Bębenek pilotowany przez swojego ojca Grzegorza.

W klasie Gość 4WD kibiców swoją jazdą cieszyli jej zwycięzcy – Arkadiusz Lechoszest i Krzysztof Pietruszka w Skodzie Fabii S2000. Niestety kolejne auto z tej kategorii – Audi Quattro Grzegorza Olchawskiego – odmówiło posłuszeństwa już na pierwszym odcinku specjalnym i załoga zadecydowała o wycofaniu się z rajdu. Klasa Gość 2WD padła łupem mistrza Śląska z sezonu 2016, czyli Tomasza Sztwiertni, który wraz z Marcinem Drewniakiem zasiadł w Fordzie Fiesta R2. W RO Open 2WD do mety dojechała tylko jedna załoga, którą byli Andrzej Banaś i Rafał Chronowski w Lancii Coupe Spyder, zaś w RO Open 4WD triumfowali Krzysztof Pacholec i Michał Kłos w Mitsubishi Lancerze Evo X.

Po pierwszej rundzie RSMŚl, czołową trójkę punktacji mistrzostw tworzą Sroka/Woźniak (30 pkt.), Sordyl/Korzeniowski (21 pkt.) oraz Rokita z Habudą (16 pkt.).

Kolejną rudną Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska będzie Rajd Festiwalowy. Impreza z bazą w Opolu odbędzie się w weekend 15-16 czerwca.

Wypowiedzi po 1. Rajdzie Ziemi Głubczyckiej:

Adam Sroka (Honda Civic, 1. miejsce w klasyfikacji generalnej): – Rajd Ziemi Głubczyckiej był dla nas bardzo dobry i naprawdę fajnie się nam jechało. Podczas pierwszej pętli uczyliśmy się samochodu, na drugiej założyliśmy zupełnie nowe opony, więc poznawałem pracę gum, zaś na koniec rajdu mieliśmy trochę przygód. Na piątym odcinku dogoniliśmy załogę jadącą przed nami, zaś na ostatnim chciałem pomachać koledze stojącemu przy trasie i w bardzo, bardzo głupi sposób zwiedzaliśmy pobocze. Jestem zadowolony z naszego tempa i mam nadzieję, że utrzymam je podczas kolejnych startów. Nie wiem jednak czy zaliczymy cały sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska, na pewno pojawimy się na Rajdzie Festiwalowym, a potem zobaczymy, co dalej.

Maciej Sordyl (Honda Civic, 2. miejsce w klasyfikacji generalnej): – Jesteśmy zadowoleni z drugiego miejsca, choć Adam Sroka był dużo szybszy od nas. Przed rajdem mieliśmy testy, więc pewnie stąd nasze dobre tempo. Jestem zadowolony z opisu, bo poświęciliśmy dużo czasu na dopracowanie go. Krystian świetnie dyktował co dawało mi sporo pewności. Nasza jazda nie była zła, poza błędem na pierwszym odcinku specjalnym, na którym postawiło nas mocno bokiem.

Michał Rokita (Renault Clio, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej): – Jestem bardzo zadowolony i w ogóle nie spodziewałem się takiego miejsca. Przed rajdem brałbym je totalnie w ciemno. Dziękuję Łukaszowi Goduli i Danielowi Nowakowi za świetną walkę. Na pierwsze miejsce niestety nie mieliśmy szans, ponieważ chłopaki jechali niesamowitym tempem, ale i tak jestem bardzo zadowolony. Oby tak dalej przez resztę sezonu. Chciałbym podziękować swojemu pilotowi za świetną pracę oraz serwisowi za perfekcyjnie przygotowany samochód.

Sławomir Kalczyński (Peugeot 106, 1. miejsce w klasyfikacji PPC): – Wraz z bratem wygraliśmy w Pucharze Peugeota i Citroena. Od początku jechało nam się bardzo dobrze i miałem odpowiednie wyczucie samochodu. Od pierwszego oesu utrzymywaliśmy się na czele, więc prawie wszystko poszło po naszej myśli, bo na piątym odcinku mieliśmy małą awarię hamulca ręcznego. Na szczęście jednak nie wpłynęło to na naszą pozycję, więc jesteśmy bardzo zadowoleni z inauguracji sezonu.

Wyniki 1. Rajdu Ziemi Głubczyckiej:

1. Adam Sroka/Krystian Woźniak (Honda Civic) 25:27,10
2. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic) +25,60 s.
3. Michał Rokita/Wojciech Habuda (Renault Clio) +37,30 s.
4. Łukasz Godula/Daniel Nowak (Honda Civic) +37,90 s.
5. Maciej Matysiak/Karolina Baćkowska (Renault Clio) +56,50 s.
6. Piotr Baran Michał/Paciej (Honda Civic) +58,80 s.
7. Adam Wrocławski/Kamil Heller (Renault Clio) +1:12,80 s.
8. Radosław Osiak/Paweł Pochroń (Honda Civic) +1:20,80 s.
9. Wiesław Zagon/Marek Zakrzewski (Renault Clio) +1:28,30 s.
10. Adam Rachfał/Sławomir Leja (Honda Civic) +1:31,20 s.

Punktacja RSMŚl po 1. Rajdzie Ziemi Głubczyckiej:

1. Adam Sroka/Krystian Woźniak (Honda Civic) 30 pkt.
2. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic) 21 pkt.
3. Michał Rokita/Wojciech Habuda (Renault Clio) 16 pkt.
4. Łukasz Godula/Daniel Nowak (Honda Civic) 16 pkt.
5. Maciej Matysiak/Karolina Baćkowska (Renault Clio) 10 pkt.
6. Piotr Baran Michał/Paciej (Honda Civic) 10 pkt.
7. Adam Wrocławski/Kamil Heller (Renault Clio) 6 pkt.
8. Radosław Osiak/Paweł Pochroń (Honda Civic) 4 pkt.
9. Wiesław Zagon/Marek Zakrzewski (Renault Clio) 2 pkt.
10. Adam Rachfał/Sławomir Leja (Honda Civic) 1 pkt.


Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje:

RSMŚl to cykl rajdów okręgowych, organizowanych przez automobilkluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym (ZO Katowice). Rundy zaliczane do RSMŚl to jednodniowe rajdy, o łącznej długości odcinków specjalnych od 25 do 50 km. Mogą brać w nich udział kierowcy posiadający licencję RN (licencja rajdowa I stopnia), oraz piloci posiadający licencję R, RN, lub R-codriver. Kierowcy z licencją R (licencja rajdowa II stopnia) mogą startować tylko w klasie Gość. Do zawodów dopuszczone są samochody posiadające aktualną lub wygasłą licencję FIA/PZM oraz samochody klasy Open. Wszystkie pojazdy i zawodnicy muszą posiadać wyposażenie bezpieczeństwa zgodne z regulaminem mistrzostw.

Kalendarz mistrzostw tworzy sześć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:

• 17-18 maja: 1. Rajd Ziemi Głubczyckiej (Głubczyce)
• 15-16 czerwca: 50. Rajd Festiwalowy (Opole)
• 6-7 września: Rajd Mikołowsko-Żorski 2019 (Chorzów)
• 27-28 września: 65. Rajd Wisły (Wisła)
• 12-13 października: 5. Rajd Grodzki (Gorlice)
• 15-16 listopada: 45. Rajd Cieszyńska Barbórka (Cieszyn)

Pozdrawiam miłników klasycznej motoryzacji
Rafał Rezler

/ [email protected] / +48 502 279 879