…projektanta, który przez cztery dekady odpowiadał za stylistykę modeli Volvo

W 1950 roku mający zaledwie 20 lat Jan Wilsgaard został zatrudniony przez dział designu Volvo, jeszcze przed zakończeniem studiów w Goeteborgu. Do tego czasu to inżynierowie byli odpowiedzialni za wygląd aut. Decyzję o zmianie tego stanu rzeczy podjął ówczesny dyrektor generalny Volvo Assar Gabrielsson. To on kazał zatrudnić wykształconych stylistów i stworzyć cały dział projektowy.
194789_jan_wilsgaard_former_head_of_design_at_volvo_cars-1250x1138

Dyrektor techniczny Volvo – Gustaf Larsson – miał problem z zapamiętaniem imienia nowego młodego projektanta i mówił o nim „facet z długimi włosami”. Jan Wilsgaard szybko dał powody swoim współpracownikom, by jednak zapamiętali jego imię. W 1953 roku przedstawił projekt samochodu, który stał się legendą i uznawany jest za ikonę designu: Volvo Amazon. Młody, długowłosy Wilsgaard wkrótce został dyrektorem biura Volvo Design i pozostał nim przez następne 40 lat. Modele, które zawdzięczamy Janowi Wilsgaardowi to seria 140, 1800ES, seria 240, 760 i 850.

Seria 140

Model 140 zapoczątkował nowy schemat nazewnictwa aut Volvo, który utrzymał się przez kilka dekad. Pierwsza cyfra oznaczała serię, druga – liczbę cylindrów, a trzecia – liczbę drzwi.

Seryjna produkcja modelu 144 ruszyła dwa dni po premierze, czyli 19 sierpnia 1966 roku. Rok później do oferty dołączył model 142 – czyli odmiana dwudrzwiowa. W 1968 roku debiutowała odmiana kombi – 145. Model 164, blisko spokrewniony technologicznie z odmianą 144, trafił do produkcji w 1969 roku. Ponieważ model 164 został wyposażony w duży, sześciocylindrowy silnik, konieczne były pewne modyfikacje. Przedłużono rozstaw osi o 10 cm i wydłużono przód, by pod maską zmieścić trzylitrową jednostkę napędową oznaczoną kodem B30. W 1970 roku pokazano wersję 145 Express. Było to kombi o powiększonej przestrzeni bagażowej. Dach został podniesiony od słupka B aż do końca nadwozia. Samochody serii 140 doskonale pasowały do gustów i wymagań kierowców lat 60-tych. Był to po prostu dobrze zaprojektowany samochód, którego twórcy skupili się na tym, by auto było funkcjonalne, przestrzenne, miało duże okna, a przy tym połączyli wszystkie te cechy w ładnym, nowoczesnym nadwoziu, które jest świetnym przykładem skandynawskiego designu. Proste linie, czysta forma i skupienie na funkcjonalności – pół wieku było to bardzo nowoczesne podejście do projektowania aut.
194791_jan_wilsgaard_former_head_of_design_at_volvo_cars-1250x923

1800ES

W 1971 roku został zaprezentowany nowy wariant nadwoziowy kultowego już wtedy modelu P1800. Sportowy hatchback z przedłużoną linią dachu i dużym tylnym oknem łączył ducha sportowego GT i samochodu kombi, tak charakterystycznego dla Volvo. ES był zaprojektowany w Goeteborgu i podczas swojej premiery wzbudził duże zainteresowanie mediów i fanów, jednocześnie dzieląc ich na dwa obozy – zwolenników i przeciwników takiego stylu. Pomimo tego szybko osiągnął status samochodu kultowego tak samo jak bratni model P1800. Do dziś przetrwało wiele egzemplarzy i są one poszukiwane przez kolekcjonerów.
5880_volvo_1800_es-1241x1250

Seria 240

Rok 1974 był dla Szwedów przełomowy. Wiosną ABBA podbiła serca Europejczyków piosenką ,,Waterloo’’, a 18-letni Björn Borg pokonał całą tenisową elitę, wygrywając French Open. Lato tego roku należało natomiast do Volvo, które zaprezentowało jeden z najważniejszych modeli w swojej historii. 21 sierpnia przedstawiciele mediów po raz pierwszy mieli okazję zobaczyć oraz przejechać się nowym autem z serii 200. Dziennikarze polecieli wyczarterowanym samolotem z głównej siedziby Volvo w Goeteborgu do miasteczka Borlänge, gdzie czekał na nich rząd Volvo 244 GL. Tam rozpoczęła się długa historia tego modelu.
5978_volvo_244_dl-1250x918

Volvo 240 zostało zbudowane na bazie serii 140, jednak wiele elementów zostało dopracowanych i zmienionych. Karoseria i wnętrze pojazdu były w kolorze pomarańczowym – charakterystycznym dla tej zwariowanej dekady. Nowością, która wyróżniała nowy model, były charakterystyczne kraciaste zagłówki. Innowacje dotyczyły jednak głównie przodu, którego wygląd w dużym stopniu zainspirowany był przez eksperymentalny bezpieczny samochód Volvo – VESC, zaprezentowany dwa lata wcześniej. W 240-tce najbardziej wyróżniały się obszerne zderzaki – samochód był dłuższy od serii 140 aż o13 cm. Przód auta to przede wszystkim nowy projekt wykorzystujący kolumny MacPhersona oraz zębatkowy układ kierowniczy. Pod maską samochodu także było ciekawie – opracowany przez inżynierów Volvo silnik B21 osiągał moc 97 KM w wersji z gaźnikiem oraz 123 KM w wersji z wtryskiem paliwa. Silnik ten, od malowania bloku silnika, zyskał nazwę Red Block i należy do najtrwalszych jednostek napędowych, jakie kiedykolwiek zastosowano w samochodach osobowych.

Seria 760

Seria 760 została zaprezentowana w 1982 roku. Tym modelem Volvo dołączyło do wąskiego grona producentów samochodów segmentu premium. Jak na tamte czasy model oferował najwyższy poziom komfortu, wyposażenia i osiągów. Wersja kombi została zaprezentowana 1985 roku i było to najlepsze kombi na Świecie. Model 760 był wyjątkowy pod wieloma względami – charakterystyczne proste linie nadwozia gwarantowały niewiarygodną wręcz ilość miejsca w środku, a oferowany poziom bezpieczeństwa był nieporównywalnie wyższy niż w modelach konkurencji.
6206_volvo_760_gle-1250x895

Podstawowa wersja 760GLE była napędzana rozwiniętą wersją francuskiego V6 wcześniej używanego w serii 260, później została zastąpiona przez czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem i intercoolerem. Wprowadzono też sześciocylindrową wersję wysokoprężną. Połączenie dobrych osiągów, niskiego zużycia paliwa i niezrównanego komfortu sprawiło, że 760 był idealnym samochodem do długich podróży.

Największej modernizacji model 760 został poddany w 1987 roku. Zmieniono przód samochodu i wprowadzono niezależne, wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Wprowadzono także wiele mniejszych zmian, które sprawiły, że samochód stał się jeszcze lepszy.

Seria 850

Volvo 850 GLT miało swoją światową premierę 11 czerwca 1991 roku podczas Globe Arena w Sztokholmie. W zaprojektowanie modelu szwedzki koncern zainwestował najwięcej środków w historii marki. Pojawiło się w nim wiele innowacyjnych jak na owe czasy rozwiązań – przedni napęd, pięciocylindrowy silnik i bardzo bogata paleta wyposażenia dodatkowego. Volvo 850 było autem innowacyjnym. Miało kilka rozwiązań, które dumnie prezentowano, jako pierwsze na świecie. Po raz pierwszy zastosowano w nim pięciocylindrowy rzędowy silnik umieszczony poprzecznie, trójkątne wahacze tylnej osi własnej konstrukcji, system boczny ochrony kierowcy i pasażerów SIPS i samoregulujące się przednie pasy bezpieczeństwa.
6422_volvo_850_r-1250x840

Choć stylistyka auta przypominała serię 700, 850 była całkowicie nowym samochodem. Prace badawcze nad modelem rozpoczęły się w 1978 roku. Podczas spotkania inżynierów zapadła decyzja, że podczas projektu mają oni pełną dowolność i mogą wykazać się pełną kreatywnością – mogą sięgnąć motoryzacyjnych gwiazd. Dlatego też projekt ochrzczono nazwą – Galaxy. Projekt Galaxy zaowocował dwoma modelami, w dwóch seriach – jeden szwedzki i jeden holenderski. Technologia dla dwóch modeli została opracowana wspólnie następnie zespoły projektowe podzielono. Holenderski oddział Volvo Car B.V., zajął się rozwojem projektu, który potem stał się serią 400, a Szwedzi skupili się na rozwoju serii 850.

Wszystkie auta, które zaprojektował Jan Wilsgaard stały się ikonami szwedzkiego designu w motoryzacji i ikonami wśród wielbicieli marki. Wiele z nich stawiane jest za przykład w projektowaniu aut. To one stworzyły ducha Volvo i legendę marki.

Pozdrawiamy Społeczność KlassikAuto.pl
Stanisław Dojs

Volvo Car Poland