1. Historia modelu. Nissan 300ZX pierwszej generacji, oznaczony symbolem Z31, zadebiutował w 1983 roku jako następca kultowego modelu 280ZX. Był to moment przełomowy – Nissan całkowicie przeprojektował samochód, wprowadzając futurystyczną stylistykę lat 80., zaawansowaną aerodynamikę i nowy silnik z rodziny VG.
300ZX szybko zyskał status jednego z najważniejszych japońskich GT swoich czasów. Łączył w sobie komfort długodystansowy, mocne jednostki V6 oraz charakterystyczny styl epoki techno.
2. Design – futurystyczny styl lat 80., charakter i funkcja
Z31 to samochód, który wygląda dokładnie tak, jak wyobrażano sobie przyszłość w 1983 roku:
-
ostre linie i klinowata sylwetka,
-
nisko poprowadzony przód z chowanymi reflektorami,
-
szerokie nadkola i masywna tylna część nadwozia,
-
klasyczna linia fastback typu 2+2.
300ZX występował w dwóch głównych wersjach nadwozia:
Wnętrze również zachwyca typową „elektroniczną” stylistyką tamtych czasów:
-
cyfrowe zegary w wyższych wersjach wyposażenia,
-
kokpit skierowany do kierowcy,
-
duże, wygodne fotele stworzone z myślą o podróżach autostradowych,
-
bogate wyposażenie, często z klimatyzacją, tempomatem i systemami audio premium.
3. Dane techniczne – mocne V6, opcja turbo i solidne osiągi
Nissan 300ZX Z31 występował z wieloma wersjami silnika V6 z rodziny VG, ale najbardziej kultowe jednostki to:
Silniki:
-
3.0 V6 (VG30E) – ok. 160 KM
-
3.0 V6 Turbo (VG30ET) – 200–205 KM (w zależności od rocznika)
-
Rynek japoński: wersje Twin Turbo pojawiły się sporadycznie w późniejszych latach, ale najczęściej utożsamiane są z drugą generacją Z32.
Kluczowe parametry:
Z31 prowadzi się jak klasyczne GT – jest stabilny przy wyższych prędkościach, komfortowy, a w wersji Turbo potrafi być zaskakująco szybki, nawet według współczesnych standardów.
4. Ciekawostki o Nissanie 300ZX Z31
-
Był to pierwszy Nissan Z z silnikiem V6 – poprzednicy korzystali z rzędowej szóstki.
-
Model występował w wielu edycjach specjalnych, w tym Shiro Special, która do dziś jest tzw. białym krukiem.
-
Nissan wprowadził zaawansowaną elektronikę – cyfrowe wyświetlacze były jednymi z najbardziej futurystycznych w latach 80.
-
Z31 pojawiał się w popkulturze, m.in. w filmach i anime z tamtej epoki.
-
Był jednym z pierwszych japońskich samochodów GT, które zyskały dużą popularność w USA.
5. Ceny i sytuacja rynkowa
Nissan 300ZX Z31 szybko zyskuje na wartości — szczególnie w wersjach Turbo i z dachem T-Top.
Aktualne orientacyjne ceny
-
egzemplarze wymagające pracy: 15–25 tys. zł,
-
zadbane wolnossące 3.0 V6: 30–45 tys. zł,
-
wersje Turbo w dobrym stanie: 50–80 tys. zł,
-
samochody kolekcjonerskie, rzadkie wersje specjalne: powyżej 90–120 tys. zł.
Rynek części jest dość dobry, jednak elementy typowe dla Z31 bywają trudniejsze do zdobycia niż dla popularniejszej drugiej generacji Z32.
6. Czy warto kupić Nissana 300ZX pierwszej generacji?
Dla miłośników japońskiej motoryzacji lat 80. – zdecydowanie tak.
To samochód, który:
-
ma unikalny styl epoki,
-
zapewnia świetne osiągi (szczególnie Turbo),
-
staje się coraz bardziej kolekcjonerski,
-
oferuje przyjemny kompromis między sportem a komfortem.
Wyzwania:
-
możliwa korozja podwozia i progów,
-
elektronika potrafi sprawiać problemy,
-
niektóre części są coraz trudniejsze do zdobycia.
Mimo to, Z31 to fantastyczny klasyk, który oferuje ogrom emocji za rozsądne pieniądze – i z roku na rok jest coraz bardziej doceniany.
















