Tatra 30

Tatra 30 to jeden z ważniejszych modeli międzywojennej marki Tatra. W tym obszernym przewodniku znajdziesz historię modelu, szczegółowe dane techniczne, ciekawostki, orientacyjne ceny rynkowe oraz informacje o egzemplarzu wystawionym w muzeum w Ołomuńcu.

Rok produkcji: 1926–1931

Typ silnika: 4‑cylindrowy boxer chłodzony powietrzem

Pojemność: ~1 679 cm³

Moc: 24 KM (około 17,6 kW)

Prędkość maks.: ok. 90 km/h

Historia modelu Tatra 30

Tatra 30 była naturalnym rozwinięciem wcześniejszych projektów firmy Tatra i stanowiła ważny krok w rozwoju koncepcji samochodu o konstrukcji z centralną rurą ramową. Produkowana w latach 1926–1931, zdobyła uznanie za trwałość konstrukcji oraz uniwersalność — powstawały wersje limuzynowe, kabriolety, roadstery i nadwozia specjalne.

Tatra 30

Dane techniczne i osiągi

Tabela z podstawowymi danymi technicznymi Tatry 30
Parametr Wartość / uwagi
Silnik 4‑cylindrowy boxer, chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa ~1 679 cm³
Moc maksymalna 24 KM (około 17,6 kW) przy ~3000 obr./min
Skrzynia biegów 4‑biegowa, manualna
Prędkość maksymalna około 90 km/h (zależnie od wersji i stanu)
Masa własna ok. 1 000–1 100 kg (w zależności od nadwozia)
Zużycie paliwa orientacyjnie 11–13 l/100 km
Konstrukcja podwozia rura centralna (central backbone chassis) z wałem napędowym wewnątrz rury

Dlaczego Tatra 30 była przełomowa?

Najważniejszym elementem konstrukcyjnym Tatry 30 była rura centralna (tzw. central backbone) — pomysł projektanta Hansa Ledwinki. Rozwiązanie to zwiększało sztywność ramy, chroniło wał napędowy i pozwalało na prostszą konstrukcję zawieszenia i nadwozia. Dzięki temu Tatry wyróżniały się prowadzeniem i trwałcią, szczególnie na słabszych drogach ówczesnej Europy Środkowej.

Tatra 30

Ciekawostki

  • Istniały wersje sportowe oraz zmodyfikowane silniki o zwiększonej pojemności, pozwalające osiągać wyższe prędkości.
  • Chłodzenie powietrzem rozwiązywało problemy zamarzania układu chłodzenia i upraszczało obsługę zimą.
  • Tatra 30 była dostępna w wielu wariantach nadwozia — od 2‑osobowych roadsterów po 6‑osobowe limuzyny.

Tatra 30

Ceny i wartość kolekcjonerska — orientacje rynkowe

Ceny klasycznych samochodów są silnie zależne od stanu zachowania, kompletności, historii pojazdu oraz rzadkości wersji nadwozia. Poniżej podajemy orientacyjne przedziały cenowe, które można spotkać na rynku europejskim:

  • Stan do renowacji / projekt: od około 8 000 € do 18 000 €
  • Stan dobry / odrestaurowany technicznie: 18 000 € – 35 000 €
  • Stan bardzo dobry / kolekcjonerski (pełna renowacja): 35 000 € – 70 000 € (w zależności od wersji karoserii i historii)

Uwaga: konkretne oferty aukcyjne lub sprzedaż prywatna mogą znacznie odbiegać od powyższych wartości. W przeszłci notowano aukcje z estymacjami w granicach 15 000 € – 24 000 € dla pojedynczych egzemplarzy, ale ceny końcowe zależą od licytacji i zainteresowania kolekcjonerów.

Tatra 30

Tatra 30 w muzeum — egzemplarz w Ołomuńcu

Wystawiony egzemplarz Tatry 30 można zobaczyć w muzeum pojazdów zabytkowych Veteran Arena w Ołomuńcu. Muzea tego typu gromadzą reprezentatywne egzemplarze lokalnej motoryzacji i zachowują je w celach edukacyjnych oraz wystawowych. Jeśli planujesz wizytę — sprawdź bezpośrednio stronę muzeum lub jego kanały kontaktowe, by potwierdzić ekspozycję i dostępność danego auta.

Porady dla kupujących i kolekcjonerów

  1. Sprawdź kompletność dokumentacji i historię pojazdu — oryginalne papierowe ślady serwisowe i pochodzenie mogą znacząco zwiększyć wartość.
  2. Zwróć uwagę na stan ramy i rury centralnej — korozja w newralgicznych punktach jest kosztowna w naprawie.
  3. Weryfikuj zgodność numerów silnika i nadwozia z dokumentacją (jeśli dostępna).
  4. Przy zakupie z zagranicy uwzględnij koszty transportu, cła i rejestracji jeśli dotyczy.

Tatra 30 — a classic of Czech motoring: history, technical data and prices

The Tatra 30 is one of the most important interwar models of the Tatra brand. In this comprehensive guide, you will find its history, full technical specifications, curiosities, approximate market values, and information about the example displayed at the museum in Olomouc.

Tatra 30

Production years: 1926–1931

Engine type: 4‑cylinder air-cooled boxer

Displacement: ~1,679 cm³

Power output: 24 HP (around 17.6 kW)

Top speed: approx. 90 km/h

History of the Tatra 30 model

The Tatra 30 was a natural evolution of the company’s earlier projects and represented a major step forward in the development of the central backbone tube chassis concept. Produced between 1926 and 1931, it earned a reputation for its durability and versatility — with versions including limousines, cabriolets, roadsters and special body designs.

tatra 30

Technical data and performance

Table with basic technical data of the Tatra 30
Parameter Value / notes
Engine 4‑cylinder boxer, air-cooled
Displacement ~1,679 cm³
Maximum power 24 HP (around 17.6 kW) at ~3,000 rpm
Gearbox 4‑speed manual
Top speed approx. 90 km/h (depending on version and condition)
Curb weight approx. 1,000–1,100 kg (depending on body type)
Fuel consumption around 11–13 l/100 km
Chassis construction central backbone tube with driveshaft inside

Why the Tatra 30 was groundbreaking

The most distinctive feature of the Tatra 30 was its central backbone tube — a concept by engineer Hans Ledwinka. This design improved frame rigidity, protected the driveshaft, and simplified suspension and body construction. As a result, Tatra vehicles stood out for their handling and durability, especially on the rough roads of interwar Central Europe.

Tatra 30

Interesting facts

  • There were sport variants with enlarged engines reaching higher speeds.
  • Air cooling eliminated the risk of coolant freezing and simplified winter operation.
  • The Tatra 30 was offered in many body variants — from 2‑seater roadsters to 6‑seater limousines.

Prices and collector’s value — market overview

Classic car prices vary significantly depending on condition, completeness, history and body rarity. Below are approximate ranges observed on the European market:

  • Restoration project: approx. €8,000–€18,000
  • Good technical condition: €18,000–€35,000
  • Excellent / collector’s condition: €35,000–€70,000 (depending on body type and provenance)

Note: auction or private sale prices may differ. In the past, auction estimates for some examples were around €15,000–€24,000, but final results depend on collector demand.

Tatra 30

Tatra 30 in museums — the example in Olomouc

An example of the Tatra 30 with a 24 HP, 1,680 cm³ engine is displayed at the Veteran Arena Museum in Olomouc, Czech Republic. The museum is known for its extensive collection of Czech and Czechoslovak automotive history, showcasing the evolution of engineering and design in the interwar period.

Buying and restoration tips

  1. Check documentation and provenance — original service records greatly increase value.
  2. Inspect the backbone tube for corrosion — repairs can be costly.
  3. Verify engine and chassis numbers against documentation.
  4. When importing, consider transportation, customs and registration costs.

Tatra 30