
Zachęcamy do wakacyjnej wyprawy motoryzacyjnej do Eisenach w Niemczech. To kolejne, ciekawe miejsce dla fanów motoryzacji. Prezentujemy poniżej kilka wiadomości z historii tego wyjątkowego miejsca na samochodowej mapie Europy.
Produkcja samochodów w Eisenach
Eisenach jest ważnym miastem w historii motoryzacji w Niemczech, zarówno dla produkcji samochodów, jak i kultury samochodowej. To tu w 1898 roku powstała trzecia niemiecka samochodowa fabryka z produkcją seryjną. Na początku produkcja odbywała się na zasadach licencji, potem produkowano samochody marki Dixi. Z kolei na potrzeby I wojny światowej powstawał tam militarny sprzęt wojskowy i ciężarówki.
„Pod koniec lat dwudziestych zbudowano „samochód dla ludu”. BMW, właściciel od 1928 roku, produkowało w Eisenach także wysokiej jakości samochody dla wymagających odbiorców w kraju i za granicą, samochody wyścigowe, a podczas II wojny światowej uzbrojenie i motocykle wojskowe. Po II wojnie światowej mocno zniszczoną fabrykę przejęli radzieccy okupanci. Już jesienią 1945 roku wznowiono produkcję niektórych przedwojennych modeli. W 1952 roku fabrykę przekształcono w przedsiębiorstwo państwowe, w którym od 1956 roku do zaprzestania produkcji w 1991 roku wyprodukowano około 1,7 miliona Wartburgów. Po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku Opel zbudował nową fabrykę samochodów w Eisenach.” (zob. https://grupabiwakowa.pl/automobile-welt-eisenach)
Historia Muzeum Eisenach
W 1967 roku ówczesny Automobilwerk Eisenach (AWE) otworzył pawilon wystawowy na Wartburgallee – bezpośrednio przy B19 – i działał tam do 1995 roku. Pod koniec lat 90., dzięki zaangażowaniu Verein Automobilbau-Museum e.V., muzeum zostało dofinansowane przez miasto Eisenach w celu zachowania dziedzictwa i prezentowania technicznych dóbr kultury rodzimej produkcji.
W 1998 roku miasto Eisenach nabyło zabytkowy budynek przemysłowy na terenie dawnej fabryki samochodów i od 4 czerwca 2005 roku Muzeum znajduje się i działa tu pod nową nazwą „Automobile World Eisenach”. Od 1 kwietnia 2014 roku Muzeum Motoryzacji finansuje i prowadzi Stiftung Automobile Welt Eisenach.
Najciekawsze pojazdy:
Pierwsze samochody:
-
Wartburg-Motorwagen z 1899 – jeden z najstarszych eksponatów
-
Historyczne modele Dixi – początek licencjonowanej produkcji Mini (seria 3/15)
BMW z Eisenach:
-
Modele BMW z lat 20.–30., m.in. legendarny BMW 328 roadster
EMW (Eisenacher Motoren Werke):
-
EMW 327 i EMW 340 – produkowane po 1945 roku
Wartburg (DDR):
-
Cała gama modeli produkowanych przez VEB AWE: Wartburg 311, 312, 313, 353 (1966–1989) i prototypowy Wartburg 1.3
-
Modele rajdowe i sportowe z lat 50.–80.
Opel i kontynuacja produkcji:
-
Pierwszy Opel Vectra wyprodukowany w Eisenach i modele Opel Grandland w ramach współczesnych wystaw
Dodatkowe atrakcje:
-
Historyczny warsztat Dixi z 1912 r. – z oryginalnym sprzętem napędzanym przekładnią pasów, działającym w czasie specjalnych pokazów
-
Prototypy, studia karoserii, plany konstrukcyjne i rzadkie modele rajdowe
-
Specjalna ekspozycja silników lotniczych BMW i radiowozów policyjnych z Eisenach
Podsumowanie:
-
Ponad 55 samochodów, 11 motocykli i 3 rowery
-
Ekspozycja obejmuje wszystkie epoki: od Dixi, przez BMW i EMW, aż do Wartburga i Opla
-
Interesujące dla pasjonatów motoryzacji, historii techniki i BMW/Wartburg
Polecamy lekturze także artykuł w KlassikAuto.pl: https://klassikauto.pl/awe-museum-eisenach-hotspot-dla-fanow-motoryzacji/
Źródło: https://awe-museum.de/ oraz https://grupabiwakowa.pl/automobile-welt-eisenach