Eisenach

Zachęcamy do wakacyjnej wyprawy motoryzacyjnej do Eisenach w Niemczech. To kolejne, ciekawe miejsce dla fanów motoryzacji. Prezentujemy poniżej kilka wiadomości z historii tego wyjątkowego miejsca na samochodowej mapie Europy.

Produkcja samochodów w Eisenach

Eisenach jest ważnym miastem w historii motoryzacji w Niemczech, zarówno dla produkcji samochodów, jak i kultury samochodowej. To tu w 1898 roku powstała trzecia niemiecka samochodowa fabryka z produkcją seryjną. Na początku produkcja odbywała się na zasadach licencji, potem produkowano samochody marki Dixi. Z kolei na potrzeby I wojny światowej powstawał tam militarny sprzęt wojskowy i ciężarówki.

Pod koniec lat dwudziestych zbudowano „samochód dla ludu”. BMW, właściciel od 1928 roku, produkowało w Eisenach także wysokiej jakości samochody dla wymagających odbiorców w kraju i za granicą, samochody wyścigowe, a podczas II wojny światowej uzbrojenie i motocykle wojskowe. Po II wojnie światowej mocno zniszczoną fabrykę przejęli radzieccy okupanci. Już jesienią 1945 roku wznowiono produkcję niektórych przedwojennych modeli. W 1952 roku fabrykę przekształcono w przedsiębiorstwo państwowe, w którym od 1956 roku do zaprzestania produkcji w 1991 roku wyprodukowano około 1,7 miliona Wartburgów. Po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku Opel zbudował nową fabrykę samochodów w Eisenach.” (zob. https://grupabiwakowa.pl/automobile-welt-eisenach)

Eisenach

Historia Muzeum Eisenach

W 1967 roku ówczesny Automobilwerk Eisenach (AWE) otworzył pawilon wystawowy na Wartburgallee – bezpośrednio przy B19 – i działał tam do 1995 roku. Pod koniec lat 90., dzięki zaangażowaniu Verein Automobilbau-Museum e.V., muzeum zostało dofinansowane przez miasto Eisenach w celu zachowania dziedzictwa i prezentowania technicznych dóbr kultury rodzimej produkcji.

Eisenach

W 1998 roku miasto Eisenach nabyło zabytkowy budynek przemysłowy na terenie dawnej fabryki samochodów i od 4 czerwca 2005 roku Muzeum znajduje się i działa tu pod nową nazwą „Automobile World Eisenach”. Od 1 kwietnia 2014 roku Muzeum Motoryzacji finansuje i prowadzi Stiftung Automobile Welt Eisenach.

muzeum eisenach

 

Najciekawsze pojazdy:

Pierwsze samochody:

  • Wartburg-Motorwagen z 1899 – jeden z najstarszych eksponatów

  • Historyczne modele Dixi – początek licencjonowanej produkcji Mini (seria 3/15)

BMW z Eisenach:

  • Modele BMW z lat 20.–30., m.in. legendarny BMW 328 roadster

EMW (Eisenacher Motoren Werke):

  • EMW 327 i EMW 340 – produkowane po 1945 roku

Wartburg (DDR):

  • Cała gama modeli produkowanych przez VEB AWE: Wartburg 311, 312, 313, 353 (1966–1989) i prototypowy Wartburg 1.3

  • Modele rajdowe i sportowe z lat 50.–80.

Opel i kontynuacja produkcji:

  • Pierwszy Opel Vectra wyprodukowany w Eisenach i modele Opel Grandland w ramach współczesnych wystaw

Dodatkowe atrakcje:

  • Historyczny warsztat Dixi z 1912 r. – z oryginalnym sprzętem napędzanym przekładnią pasów, działającym w czasie specjalnych pokazów

  • Prototypy, studia karoserii, plany konstrukcyjne i rzadkie modele rajdowe

  • Specjalna ekspozycja silników lotniczych BMW i radiowozów policyjnych z Eisenach

Podsumowanie:

  • Ponad 55 samochodów, 11 motocykli i 3 rowery

  • Ekspozycja obejmuje wszystkie epoki: od Dixi, przez BMW i EMW, aż do Wartburga i Opla

  • Interesujące dla pasjonatów motoryzacji, historii techniki i BMW/Wartburg

Polecamy lekturze także artykuł w KlassikAuto.pl: https://klassikauto.pl/awe-museum-eisenach-hotspot-dla-fanow-motoryzacji/

Źródło: https://awe-museum.de/ oraz https://grupabiwakowa.pl/automobile-welt-eisenach