Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy

18 sierpnia 2024 roku Zamość wypełnił się motoryzacyjną nostalgią podczas 3. Zlotu Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL. To wyjątkowe wydarzenie przyciągnęło do miasta ponad 200 unikatowych pojazdów, zachwycając zarówno turystów, jak i mieszkańców. Każdy zakątek Zamościa tętnił historią i pasją do klasycznej motoryzacji, tworząc atmosferę, która na długo zapadnie w pamięci uczestników.

Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy

Motoryzacyjna historia spotyka się z współczesną pasją

Tegoroczna edycja zlotu nie tylko zgromadziła imponującą kolekcję samochodów i motocykli z minionych dekad, ale także obfitowała w liczne atrakcje. Jedną z nich był udział Retro Dziewczyn Lublin, które w stylowych strojach z epoki pozowały przy klasycznych pojazdach, dodając wydarzeniu niepowtarzalnego klimatu. Ich wybór „Najpiękniejszego Pojazdu Okiem Kobiety” padł na eleganckiego Chevroleta Corvette C1 z 1961 roku, należącego do Adama Wolskiego z Lublina.

Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy

Perełki motoryzacji i fascynujące opowieści

Wśród głównych punktów programu były prelekcje Jerzego Lemańskiego, eksperta z Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie. Jego wykłady „Motoryzacja PRL w latach 1945-1990” oraz „Mity w polskiej motoryzacji”, przyciągnęły szeroką publiczność. Słuchacze z zainteresowaniem odkrywali tajemnice polskiej motoryzacji i zjawiska, które wpłynęły na dzisiejszy obraz zabytkowych pojazdów.

Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy

Konkursy i triumfy – klasyki na podium

W trakcie zlotu odbyły się liczne konkursy, w których nagrodzono najpiękniejsze i najbardziej unikatowe pojazdy. Oto lista laureatów:

Najładniejszy samochód zlotu:

  1. Fiat X 1/9 z 1981 roku Jarosława Prusa z Rzeszowa
  2. Citroen 2CV4 z 1972 roku Janusza Kota z Zaburza
  3. Moskwicz 407 z 1963 roku Stanisława Kaczorowskiego z Aleksandrowa

Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy

Najładniejszy motocykl zlotu:

  1. Simson SR2 z 1964 roku Arkadiusza Baczkowskiego z Lublina
  2. Dniepr K-750 z 1965 roku Rafała Hubali z Barchaczowa
  3. WSK 125 M 06-64 z 1965 roku Piotra Siewierskiego z Andrzejówki

Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy

Kategoria specjalna (przyczepy, traktory, autobusy i inne):

  1. Ursus C330 z 1973 roku Adama Matwiejczuka z Sitańca
  2. Tarpan 233 z 1979 roku Mirosława Michałka z Sitna
  3. FSC Żuk z 1981 roku Piotra Musieja z Oleśnik

Nagroda Publiczności – samochód:

BMW E34 z 1989 roku Daniela Jężaka z Puław

Nagroda Publiczności – motocykl:

Komar 2330 z 1972 roku Dawida Ścibaka z Zamościa

Najstarszy pojazd zlotu:

Ford Y z 1932 roku Andrzeja Zielonki z Wólki Panieńskiej

Wystawca z najbardziej odległego miejsca od Zamościa:

Krzysztof Krawczyk z Warszawy (Komar MR 232 1967)

Najciekawsze artefakty PRL-u w klasyku:

Władysław Wróbel z Warszawy (Fiat 126p z 1998 roku)

Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy Zamość w blasku klasyków: 3. Zlot Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL przyciągnął tłumy

Tomasz Pakuła, dyrektor Roztoczańskiego Muzeum PRL i organizator zlotu, podsumował wydarzenie słowami: To niesamowite jak stare pojazdy mogą zjednoczyć ludzi z różnych pokoleń. Jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu tego wydarzenia i już teraz zapraszamy na kolejną edycję, która odbędzie się 24 sierpnia 2025 roku. Zlot okazał się nie tylko przeglądem klasycznych perełek, ale także prawdziwym świętem historii motoryzacji, które na stałe wpisze się w serca i pamięć jego uczestników. Sponsorami wydarzenia byli: Speed Car – Stacje Kontroli Pojazdów, Cabrio rodek Szkolenia Kierowców, Warsztat Samochodowy Momot z Zawady, Rejestracja na Zabytek – Rzeczoznawca Paweł Babiszewski, Kawiarnia Mazagran w Zamościu, Hotel Wojto i Restauracja Malinowa w Wólce Panieńskiej oraz Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Tegoroczna edycja zlotu była jedną z głównych atrakcji miejskiego festiwalu „Zamość na Okrągło”.

 

Zapraszamy za rok – nie przegapcie tej unikatowej podróży w czasie!
Tomasz Pakuła, Roztoczańskie Muzeum PRL w Zamościu

 

Największy kalendarz imprez motoryzacyjnych w Polsce

Szczegóły na cały rok: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest on na bieżąco uzupełniany!

Patronat medialny KlassikAuto.pl