18 sierpnia 2024 roku Zamość wypełnił się motoryzacyjną nostalgią podczas 3. Zlotu Pojazdów Zabytkowych Roztoczańskiego Muzeum PRL. To wyjątkowe wydarzenie przyciągnęło do miasta ponad 200 unikatowych pojazdów, zachwycając zarówno turystów, jak i mieszkańców. Każdy zakątek Zamościa tętnił historią i pasją do klasycznej motoryzacji, tworząc atmosferę, która na długo zapadnie w pamięci uczestników.
Motoryzacyjna historia spotyka się z współczesną pasją
Tegoroczna edycja zlotu nie tylko zgromadziła imponującą kolekcję samochodów i motocykli z minionych dekad, ale także obfitowała w liczne atrakcje. Jedną z nich był udział Retro Dziewczyn Lublin, które w stylowych strojach z epoki pozowały przy klasycznych pojazdach, dodając wydarzeniu niepowtarzalnego klimatu. Ich wybór „Najpiękniejszego Pojazdu Okiem Kobiety” padł na eleganckiego Chevroleta Corvette C1 z 1961 roku, należącego do Adama Wolskiego z Lublina.
Perełki motoryzacji i fascynujące opowieści
Wśród głównych punktów programu były prelekcje Jerzego Lemańskiego, eksperta z Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie. Jego wykłady „Motoryzacja PRL w latach 1945-1990” oraz „Mity w polskiej motoryzacji”, przyciągnęły szeroką publiczność. Słuchacze z zainteresowaniem odkrywali tajemnice polskiej motoryzacji i zjawiska, które wpłynęły na dzisiejszy obraz zabytkowych pojazdów.
Konkursy i triumfy – klasyki na podium
W trakcie zlotu odbyły się liczne konkursy, w których nagrodzono najpiękniejsze i najbardziej unikatowe pojazdy. Oto lista laureatów:
Najładniejszy samochód zlotu:
- Fiat X 1/9 z 1981 roku Jarosława Prusa z Rzeszowa
- Citroen 2CV4 z 1972 roku Janusza Kota z Zaburza
- Moskwicz 407 z 1963 roku Stanisława Kaczorowskiego z Aleksandrowa
Najładniejszy motocykl zlotu:
- Simson SR2 z 1964 roku Arkadiusza Baczkowskiego z Lublina
- Dniepr K-750 z 1965 roku Rafała Hubali z Barchaczowa
- WSK 125 M 06-64 z 1965 roku Piotra Siewierskiego z Andrzejówki
Kategoria specjalna (przyczepy, traktory, autobusy i inne):
- Ursus C330 z 1973 roku Adama Matwiejczuka z Sitańca
- Tarpan 233 z 1979 roku Mirosława Michałka z Sitna
- FSC Żuk z 1981 roku Piotra Musieja z Oleśnik
Nagroda Publiczności – samochód:
BMW E34 z 1989 roku Daniela Jężaka z Puław
Nagroda Publiczności – motocykl:
Komar 2330 z 1972 roku Dawida Ścibaka z Zamościa
Najstarszy pojazd zlotu:
Ford Y z 1932 roku Andrzeja Zielonki z Wólki Panieńskiej
Wystawca z najbardziej odległego miejsca od Zamościa:
Krzysztof Krawczyk z Warszawy (Komar MR 232 1967)
Najciekawsze artefakty PRL-u w klasyku:
Władysław Wróbel z Warszawy (Fiat 126p z 1998 roku)
Tomasz Pakuła, dyrektor Roztoczańskiego Muzeum PRL i organizator zlotu, podsumował wydarzenie słowami: To niesamowite jak stare pojazdy mogą zjednoczyć ludzi z różnych pokoleń. Jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu tego wydarzenia i już teraz zapraszamy na kolejną edycję, która odbędzie się 24 sierpnia 2025 roku. Zlot okazał się nie tylko przeglądem klasycznych perełek, ale także prawdziwym świętem historii motoryzacji, które na stałe wpisze się w serca i pamięć jego uczestników. Sponsorami wydarzenia byli: Speed Car – Stacje Kontroli Pojazdów, Cabrio Ośrodek Szkolenia Kierowców, Warsztat Samochodowy Momot z Zawady, Rejestracja na Zabytek – Rzeczoznawca Paweł Babiszewski, Kawiarnia Mazagran w Zamościu, Hotel Wojto i Restauracja Malinowa w Wólce Panieńskiej oraz Bogucki Wydawnictwo Naukowe. Tegoroczna edycja zlotu była jedną z głównych atrakcji miejskiego festiwalu „Zamość na Okrągło”.
Zapraszamy za rok – nie przegapcie tej unikatowej podróży w czasie!
Tomasz Pakuła, Roztoczańskie Muzeum PRL w Zamościu
Największy kalendarz imprez motoryzacyjnych w Polsce
Szczegóły na cały rok: https://klassikauto.pl/kalendarz/ Jest on na bieżąco uzupełniany!
Patronat medialny KlassikAuto.pl
- przesyłania na adres naszej redakcji terminów planowanych imprez – wspólnie będziemy tworzyć ofertę spotkań dla miłośników motoryzacji. Wystarczy mail na adres: [email protected]
- do współpracy i skorzystania z naszego patronatu medialnego – podstawowe informacje zob.: https://klassikauto.pl/zasady-obejmowania-patronatow-przez-klassikauto-pl/