Zajmujesz się na co dzień profesjonalnym serwisem ogumienia? Prowadzisz warsztat samochodowy i oferujesz swoim klientom usługi wulkanizacyjne? Wiesz już zapewne, iż zgodnie z wprowadzonymi 1 listopada 2014 roku unijnymi przepisami, każdy wyprodukowany samochód osobowy, musi posiadać system TPMS, czyli System Monitorowania Ciśnienia w Oponach. Tyre Pressure Measuring System, bo tak brzmi jego angielska nazwa, został opracowany w celu zwiększenia bezpieczeństwa w czasie jazdy, a także wyeliminowania ryzyka wypadku z powodu nieprawidłowego ciśnienia w oponach. Sprawdź, w jaki sposób można diagnozować prawidłową pracę czujników systemu i ewentualne awarie lub ich błędne wskazania. Dowiedz się, jaki sprzęt i urządzenia są potrzebne do diagnostyki systemu TPMS.

Co bada urządzenie do obsługi czujników TPMS?

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach, a szczególnie znaczne różnice w każdej z opon, wpływa także na komfort jazdy. Znacząco pogarsza zachowania auta w awaryjnych sytuacjach takich jak gwałtowne manewry i hamowanie. Zbyt niskie ciśnienie wpływa na większe spalanie, a za duże, na pogorszenie zachowania zawieszenia na dziurach i ubytkach w jezdni. Ma to także wpływ na nieprawidłowe zużycie opon. W zależności od konstrukcji systemu TPMS może on diagnozować i kontrolować ciśnienie lub różnicę ciśnień w oponach.

Do obsługi czujników ciśnienia w ogumieniu przeznaczone są testery czujników TPMS. Każdy profesjonalny serwis wulkanizacyjny powinien posiadać ten niezbędny sprzęt. W czasie wykonywania serwisu kół, czujniki uniwersalne umożliwiają odczyt momentu dokręcenia nakrętek oraz śrub, a przede wszystkim ciśnienia w oponach. Jego badanie jest niezwykle ważne, ponieważ wpływa bezpośrednio na prowadzenie pojazdu, bezpieczeństwo oraz zużycie paliwa w trakcie jazdy. Testery sprawdzają także łączność i współdziałanie czujników ciśnienia z komputerem i wskaźnikami na desce rozdzielczej samochodu.

Jak działa urządzenie do obsługi TPMS?

Sprzęt do testów i kodowania czujników układu kontrolującego ciśnienie w oponach umożliwia przeprowadzanie wstępnej diagnostyki i oceny pracy systemu przed podjęciem jakichkolwiek napraw i serwisu. Dzięki sprawdzeniu i identyfikacji ID każdego czujnika koła można bez demontażu ocenić zasadność dalszych czynności serwisowych. Urządzenie do programowania TPMS sprawdza również ewentualne błędy, które mogą być przyczyną świetlnych sygnałów kontrolki TPMS znajdującej się na desce rozdzielczej. Każde z urządzeń wyposażone jest w klawiaturę, ekran LCD oraz wewnętrzny akumulator. Pamięć wewnętrzna o dużej pojemności umożliwia zapamiętanie nawet 65 000 zapisów i odczytów. Wbudowana funkcja szkolenia oraz informacje o lokalizacji złącz OBD2 w badanych pojazdach, znacząco ułatwiają korzystanie z urządzenia.

Urządzenie do programowania TPMS najnowszej generacji oferuje wybór pomiędzy dwoma trybami serwisowymi, czyli szybkim i zaawansowanym. Pierwszy z nich zapewnia podstawowe funkcje TPMS do szybkiej diagnostyki i programowania czujników, z kolei drugi, przeprowadza pełną kontrolę i diagnostykę czujników oraz ich ponowne kodowanie. Możliwość wyboru między trybami pracy, znacząco skraca czas potrzebny do ewentualnej naprawy czujników.

Produkty, narzędzia i części zamienne związane z systemem TPMS

Eksploatacja urządzeń do obsługi TPMS często prowadzona jest w ciężkich warunkach warsztatowych i znacznego ciśnienia. Jak każde urządzenie mechaniczne o dużej precyzji, także te do obsługi TPMS, ulegają zużyciu lub awariom. W związku z tym warto zaopatrzyć się w odpowiednie części zamienne. Czujniki dedykowane odpowiedniemu urządzeniu diagnostycznemu systemu TPMS można kupić w specjalistycznych sklepach zaopatrujących warsztaty wulkanizacyjne. Profesjonalny warsztat obsługujący systemy TPMS, powinien zainwestować w wysokiej jakości dodatkowy osprzęt taki jak: zestawy serwisowe, zawory do czujników, odpowiednie wentyle i uszczelki. Każdy specjalistyczny sklep oferuje także pełne wsparcie techniczne po zakupie danego urządzenia diagnostycznego. Dobrze jest skorzystać z konfiguratora, który dobierze odpowiednie urządzenie do danej marki czujników ciśnienia.

Bardzo często producenci wstępnie programują czujniki TPMS, dzięki czemu uwzględniają one specyficzne parametry danego pojazdu. Dla zapewnienia poprawnej pracy systemu TPMS wystarczy najczęściej zamontować czujniki dedykowane w pojeździe. Każdy z producentów testerów i czujników TPMS zaleca każdorazową wymianę istotnych elementów i części systemu, w czasie każdej zmiany ogumienia. Dzięki temu zapewnimy nam i innym uczestnikom ruchu drogowego bezpieczeństwo, a naszemu pojazdowi funkcjonalność systemu. W niektórych przypadkach wystarczy, aby czujniki TPMS były jedynie serwisowane przy każdej wymianie opon. Zmaksymalizuje to ich żywotność i wytrzymałość. Najlepsze urządzenia na rynku oferują szerokie bazy danych, możliwość programowania do 16 czujników jednocześnie i klonowania czujników. Mogą wykonywać adaptacje nowych czujników TPMS przy użyciu złącza EOBD. Najlepsze firmy produkujące testery, oferują ich dożywotnią bezpłatną aktualizację online. Chcesz się dowiedzieć więcej sprawdź swistowski.pl