Mały samochód Whippet zbudowany przez Willys Overland Corporation of Toledo z Ohio został wprowadzony pod koniec 1926 roku i produkowany były tylko przez trzy lata. Nazwa Whippet pochodziła od nazwy rasy psa, który zupełnie tak ja samochód był mały i szybki.
Najbardziej popularny model tej marki, Whippet 96 wyposażony był w czterocylindrowy silnik o pojemności 2,1l i mocy 30 KM, później wprowadzone zostały mocniejsze silniki o pojemności powiększonej do 2,2l. Posiadał również hamulce mechaniczne na wszystkich czterech kołach, pompę wody oraz wymuszone smarowanie, co czyniło go bardziej zaawansowanym technicznie niż chociażby jego konkurencję, czyli Forda.
Samochód charakteryzował się tym, że jak na owe czasy był bardzo lekki, szybki, stylowy, ekonomiczny i niedrogi, co spowodowało jego duży sukces na rynku amerykańskim. W roku 1928 Whippet był trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem w Stanach Zjednoczonych tuż za Fordem i Chevroletem. Samochód był bardzo zwarty i zwinny. Nisko położony środek ciężkości sprawiał, że samochód dobrze trzymał się drogi na zakrętach.
Samochód w trakcie całej produkcji przeszedł szereg zmian. Miały one na celu głównie obniżenie kosztów produkcji. Produkcję modelu 96 zakończono w 1928 roku, a następcą był model 96A.
Niestety Whippet tak szybko jak się pojawił na scenie motoryzacyjnej, tak szybko też z niej zniknął, lecz wciąż żyje w pamięci wielu osób jako samochód, którego nazwa była zainspirowana przez psa. Dzisiaj to bardzo rzadko spotykany i poszukiwany model wśród kolekcjonerów. My dotarliśmy do jednego z nich, pana Adama Cieślika z Dąbrowy Górniczej, który postanowił nam opowiedzieć o swoim samochodzie.
Zawsze podobały mi się stare samochody. Kilka lat temu, może około 8, chciałem kupić samochód Mercedes Benz V170, jednak gdy pojechałem obejrzeć to auto za Kraków okazało się, że jest on w bardzo opłakanym stanie. Braki blacharki, braki zegarów, różne przeróbki. Taki samochód wymagałby bardzo dużego nakładu pracy typowego blacharza a ja z blacharką i spawaniem nigdy nie miałem do czynienia.
Pewnego wieczoru 2006r. uzyskałem informacje od kolegi, że istnieje możliwość kupna auta, które się nazywa Whippet i zostało sprowadzone z Ameryki. Pojechałem z żoną zobaczyć to auto. Żonie oraz mnie się spodobał więc postanowiliśmy go kupić. Gdy stanął w naszym garażu, sąsiedzi pukali się w głowę i naśmiewali, co za złom przywiozłem. Nikt nawet nie wiedział co to jest za samochód.
Gdy schyliłem się pod auto, jak już wszyscy obserwatorzy poszli do domu, to czarna rozpacz mnie ogarnęła widząc tę ruinę. Myszy lub szczury pod zgliszczami tylnej kanapy najprawdopodobniej miały swoje gniazdo, ponieważ znalazłem tam resztki orzechów i innych produktów spożywczych. Znalazłem również zachowane w dobrym stanie monety, dolary amerykańskie z 1930r.
Samochód był w stanie agonalnym, ale kompletnym. Drewno wymagało całkowitej wymiany. Zostało wykonane nowe na wzór starego z drzewa jesionowego. Blacharka wymagała też całkowitej regeneracji. Zbiornik paliwa jak i progi zostały odrestaurowane według wzoru. Silnik został odbudowany, ponieważ w tłokach były wypalone denka. Odlane zostały nowe: tłoki, panewki, zawory, splanowana została głowica, blok silnika, no i oczywiście wyminiłem wszystkie uszczelnienia.
Na dzień dzisiejszy samochód jest w 99% oryginalny. Wszystko zostało zrobione tak, jak było pierwotnie. Jedyna modyfikacja, która została zastosowana, to jest pompa paliwowa elektryczna ze względu na dość poważnie uszkodzoną pompę oryginalną, tak zwaną mamką. Jest to urządzenie, za pomocą którego podciśnienie zasysa paliwo z baku do zbiornika i następnie opadowo idzie paliwo ze zbiornika do gaźnika. W pojeździe zostały zamontowane dodatkowe lampy stopu oraz kierunkowskazy ze względu na bezpieczeństwo poruszania się po drogach.
Pojazd odrestaurowywałem 2 lata osobiście z synem, Pawłem. Korzystałem z pomocy zaprzyjaźnionego lakiernika oraz pomocy mechanika, który pomagał mi przy złożeniu silnika. Resztę prac wykonałem sam. Korzystałem z usług firmy chromującej oraz firmy stolarskiej i tapicerskiej.
Whippet to pierwszy pojazd w historii motoryzacji, w którym wprowadzono hamulce mechaniczne na 4 koła, ciekawostką jest również to, że blacharka tego auta jest zrobiona z takiej stali, że mimo 80 lat, stal po wyczyszczeniu nalotu wygląda jak nowa. Intryguje mnie to, że tych samochodów zostało już bardzo mało na świecie. W Polsce są tylko 2 takie auta, ten drugi jest w muzeum, ale to nie ten sam model, ponieważ jest on podobno 6 cylindrowy.
Podróżuję w obrębie 30 km od miejsca zamieszkania. Wyjeżdżam z małżonką i synem, gdy jest ładna pogoda, albo dzieje się coś ciekawego w mieście. Samochód przewozi sporadycznie pary do ślubu lub klienta na specjalne życzenie. Lubię również jeździć na imprezy o tematyce motoryzacyjnej, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami, ponieważ samochód trzeba przewozić na lawecie, ale mam zamiar w przyszłości częściej uczestniczyć w tego rodzaju imprezach.
Jak na dzień dzisiejszy auto jest w idealnym stanie. Ponieważ moja renowacja tego pojazdu była przeprowadzona pod fachowym okiem mojego kolegi, który prowadzi pracownie renowacji pojazdów zabytkowych, wszystkie niedoróbki były przez niego wychwycone i auto zostało odrestaurowane z największą pieczołowitością. Każdy najmniejszy gwóźdź, każda śrubka była wkręcona w tym miejscu, gdzie być powinna. Ciekawostką jest również to, że wiele śrubek, wkrętów, gwoździ i zawleczek jest wykonane ze stali nierdzewnej.
Jest to bardzo piękne auto, solidnie wykonany silnik chodzi jak szwajcarski zegarek. Jest on bardzo wygodny i przestronny jak na swoje 85 lat. Jako samochód zabytkowy praktycznie nie ma wad. Ja tego auta nie lubię, lecz kocham. To ja je przywróciłem do życia i każda chwila z nim spędzona to wielka radość dla mnie i mojej rodziny. Samochód jest niezawodny, wdzięczny, kochany i wytrwały. Przejeżdżając gdzieś dalej, pokonując następne kilometry, widzę, że już się troszkę zmęczył, mówię mu jedź staruszku jeszcze 10 km a on żwawo mknie i nigdy na sznurku ani na lawecie nie wrócił.
Whippet 96 Sedan:
Silnik 4 cylindrowy dolnozaworowy o pojemności 2 200 ccm
Maksymalna moc 30 KM / 2800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 105 Nm /1800 obr/min
Stopień sprężania 4,4:1
Liczba biegów 3