Inne nazwy auta to: Łada 1200, Łada 1300. Na początku produkcji VAZ 2101 był najbardziej komfortowym samochodem w swojej klasie oraz jednym z najbardziej nowoczesnych i niezawodnych samochodów w ZSRR.

Podstawowe dane:
Producent: VAZ (Wołżańska Fabryka Samochodów)
Miejsce produkcji: ZSRR, Togliatti
Następca: Łada 2103
Silniki: pojemność: 1200 cm3, 1300 cm3 
Skrzynia biegów: czterobiegowa manualna
Rodzaj napędu: tylny
Długość: 4073mm
Szerokość: 1611mm
Masa własna: 945 kg

Samochód na zdjęciach to VAZ 2101, czyli słynna (przynajmniej w krajach bloku wschodniego) Żiguli. Samochód jest z 1974 roku, czyli jest to pierwsza wersja przed liftingiem. Samochód ma m.in. silnik o pojemności 1200 cm3, który można było odpalać za pomocą „korby”. Zderzaki z przodu i z tyłu posiadały „kły”, a kierownica była z tzw. Ringiem. Ta wersja nie posiadała światła cofania, ani wywietrzników na słupkach ”C”, które pojawiły się po liftingu w 1975 roku.

Produkcję Żiguli rozpoczęto w fabryce Togliattti 19 kwietnia1970 roku. Łada 2101 była produkowana na licencji Fiata 124. Choć na pierwszy rzut oka oba samochody wyglądają tak samo, to w Ładzie dokonano około 800 zmian, mających na celu dostosowanie tej konstrukcji do trudnych warunków drogowych Związku Radzieckiego. Modyfikacje przeszły: skrzynia biegów, tylny most, tylne zawieszenie oraz układ hamulcowy, w którym zastąpiono tylne hamulce tarczowe aluminiowymi bębnami. Dodatkowo zwiększono prześwit, zmieniono klamki zewnętrzne oraz fotele. Zmiany objęły również konstrukcję nadwozia, które uzyskało dodatkowe wzmocnienia. W  jednostce napędowej zwiększono średnicę cylindrów oraz zmniejszono skok tłoka. Do napędu 2101 przewidziano silnik benzynowy o pojemności 1200 cm3 i mocy 58KM.

Samochód kupiłem przez pośrednika, który sprowadził go z Czech od pierwszego właściciela, urodzonego w 1930 roku. Samochód jest w bardzo dobrym stanie, gdy go kupiłem miał oryginalnie przejechane 58 000 km. Oryginalność tego samochodu to prawie 100%., za wyjątkiem lakieru (kolor oryginalny). Samochód został pomalowany w 1985 roku. Posiadam opinię rzeczoznawcy, według którego pojazd jest kompletny, bez uszkodzeń. Wszystkie części są fabryczne, sprawne technicznie. Nie stwierdzono napraw powypadkowych. Zużycie eksploatacyjne pojazdu oraz stan techniczny potwierdzają niski przebieg samochodu.

Oprócz tego posiadam całe oryginalne wyposażenie samochodu, typu: torba na narzędzia, lewarek, klucze, pompka do kół, korba do odpalania, lampka serwisowa, łyżka do zdejmowania opon itp. Dodatkowo oryginalną kartę pojazdu z wszystkimi wpisami, która w Czechach nazywa się: ”Technicy Prukaz”. Wszystko jest kompletne w 100% i to między innymi skłoniło mnie do kupna tego samochodu, choć nie tylko…. Szukałem samochodu rzadko u nas spotykanego za w miarę nie duże pieniądze.

Ogólnie samochód jest w Polsce mało znany, ponieważ nie był importowany do Polski, ale do innych krajów byłego bloku wschodniego i nie tylko. Zresztą jak wszyscy wiedzą u nas królował Fiat.

W krajach socjalistycznych zrobił olbrzymią karierę. mielę się nawet powiedzieć, że jest to samochód, który zmotoryzował cały Związek Radziecki. W 2000 roku został uznany za najlepszy rosyjski samochód XX wieku w krajowej ankiecie, przeprowadzonej przez jeden z magazynów motoryzacyjnych. Jako ciekawostkę dopowiem, że Łada 2101 wraz ze swoimi potomkami w linii prostej okazała się niemal najbardziej popularnym samochodem na świecie. W ciągu czterdziestu lat produkcji sprzedano ponad 20 milionów tych wozów, a produkcja ostatniego modelu z serii, czyli 2107 skończyła się w 2011 roku tylko dlatego, żeby zwolnić moce produkcyjne dla nowego modelu Łady. Pod względem masowości „kopijkę” wyprzedził jedynie VW Garbus.

Tekst oraz zdjęcia: Marcin Cieślik (Ruda Śląska)

Zdobywca I. miejsca w konkursie KlassikAuto.pl na ciekawą fotografię!