Przeszło 23 lata temu, swoją premierę miała pierwsza generacja Volvo S60. Szwedzki samochód przebojem wkradł się na rynek, stając się jednocześnie sporym rywalem dla wielu sedanów różnych marek, które swoją reputację budowały przez lata. Popularność tej generacji Volvo trwa do dzisiaj. Najnowsze S60 jest jednym z aktualnych prekursorów w kwestii wyznaczania motoryzacyjnych trendów.

Wzorowy sedan

Pierwsze sztuki trzeciej generacji Volvo S60 zjechały z taśm produkcyjnych w 2018 roku, zaraz po prezentacji odmiany kombi (V60). Model ten jest jednym z nielicznych, który nawet po upływie 5 lat od swojego debiutu wygląda „świeżo” i atrakcyjnie. Połączenie jego dynamicznych linii z wysublimowanym minimalizmem miało poniekąd nawiązywać do znajdującego się wyżej w hierarchii Volvo modelu S90. Za wygląd auta odpowiedzialny był Peter Horbury (1950-1923). Wybitny stylista nadwozi szwedzkich samochodów był też autorem wyglądu pierwszej generacji tego modelu, która razem z modelem S80, S40 oraz terenowym XC90 były zupełnie nowym etapem w historii marki wywodzącej się z miasta Göteborg.

Choć jego konstrukcja od kół po sam dach jest przykładem szwedzkiego designu, samochody te powstają w amerykańskim mieście Ridgeville. Znakiem rozpoznawczym wozu jest jego atrapa grilla z wypukłym oraz jednocześnie zaokrąglonym logo.

Przyciągającym uwagę elementem zewnętrznym S60 są również jego tylne światła, których górna część zachodzi na pokrywę bagażnika. W odróżnieniu do obecnie produkowanej S60-tki, pierwsza generacja powstawała w trzech krajach – Szwecji, Belgii oraz Malezji.

Nastawiony na ekologię

Ekologiczny trend sprawił, że S60 może poszczycić się mianem pierwszego pojazdu w historii Volvo, który w swojej gamie nie posiada ani jednego silnika diesla. Opracowujący nowoczesną konstrukcję auta inżynierowie jak i zarząd firmy zdecydowali się na wybór jednostek hybrydowych typu plug-in, a także odmian zasilanych benzyną.

Parametry techniczne:

  • Odmiana Plus – B5 benzyna, 250 KM, spalanie wynoszące 7,1 l/100 km, v-max: 180 km/h
  • Odmiana Ultimate – B4 benzyna, 250 KM, spalanie wynoszące 6,1 l/100 km, v-max: 180 km/h
  • Odmiana Plus – Polestar Engineered – T8 AWD plug-in hybrid, 405 KM, średnie spalanie wynoszące 1,9-2,0 l/100 km, v-max 180 km/h.

 

Patrząc wstecz, paleta silników pierwszej S60-tki zawierała aż 16 pozycji – wliczając także wersje diesla oraz LPG. Podstawową jednostką benzynową był dwulitrowy silnik o oznaczeniu 2.0T. Dysponował on mocą 180 KM, a do setki rozpędzał się w niecałe 9 sekund. Trwały motor doczekał się swojej modernizacji w roku 2003.

Skandynawski styl

Przy porównaniu wnętrz pierwszej oraz trzeciej, czyli aktualnie produkowanej generacji S60 możemy doskonale zauważyć, w jak stosunkowo krótkim okresie czasu zmieniła się stylistka flagowych sedanów Volvo. Prekursor nowego modelu uchodził za samochód idealny dla biznesmena, dyrektora prężnie działającej firmy lub rodziny, która stawiała na bezpieczny i bezawaryjny wóz. W jego wnętrzu może i dominowały odcienie szarości, lecz jakość materiałów użytych przy jego wykończeniu do dnia dzisiejszego uchodzi za wzorową.

Kokpit nowego Volvo S60 pochodzi już z zupełnie innej epoki projektowania samochodów – wręcz futurystycznej. Posiada on wyraźnie zarysowaną linię dolnej części, która subtelnie obejmuje niemal wszystkie znajdujące się tam przyrządy. Jego nowoczesne i w pewnym sensie kanciaste kształty mogą przywodzić nam na myśl kultową już stylistykę Volvo, która szczególnie znana była w latach osiemdziesiątych. Środkową, czyli centralną część deski stanowi otoczony pionowymi panelami nawiewów 9-calowy ekran z dostępem do aplikacji Google. Prócz tego, kierowca ma do dyspozycji dwa inne wyświetlacze: 12-calowy ekran ulokowany tuż za kołem kierownicy oraz wyświetlacz przezierny HUD.

Hit sprzed lat

O wprowadzonym na rynek w 2000 roku Volvo S60no było we wszystkich ówczesnych mediach motoryzacyjnych. Bogato wyposażony egzemplarz w złotym kolorze nadwozia był jedną z największych atrakcji stoiska Volvo podczas British Motor Show. Jego wyróżniające się na tle innych sedanów kształty nawiązywały do wyższego w gamie modelu S80, oferowanego od 1998 roku.

Mierzące 4581 mm długości Volvo było jednym z najbezpieczniejszych samochodów początku lat dwutysięcznych, czego dowodem może być wynik przyznany przez Euro NCAP. W stosunku do poprzednika, nowe Volvo zostało wydłużone o 197 mm, a jego szerokość wynosi 1850 mm. Przeprowadzone w 2018 roku przez tą samą organizację testy wykazały, że obecnie produkowana S60-tka jest wzorem jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne i czynne w kategorii samochodów rodzinnych. Wysoko została też oceniona kwestia bezpieczeństwa pieszego – jedną z ważniejszych kwestii sprawdzanych podczas tego typu badań.

Wierni fani przygód kota Garfielda na pewno doskonale kojarzą Volvo S60 z pierwszej części filmowej ekranizacji brytyjskiej kreskówki wszechczasów. Srebrnym egzemplarzem z 2001 roku poruszał się tam bowiem Jon, właściciel rozrywkowego kota, w którego rolę wcielił się Breckin Meyer. Traktowane z należytym szacunkiem egzemplarze pierwszej serii do dziś można spotkać na naszych drogach. Świadczy to o wyjątkowej trwałci i wysokiej niezawodności tych samochodów.

Sięgając technologii przyszłci

Chcesz przekonać się jak wygląda motoryzacja XXI roku? Już dziś zapoznaj się z ofertą Volvo Car Bielany – Autoryzowanego Dealera Volvo! Znajdziecie tam model Volvo S60 B5 mild hybrid w wersji PLUS w cenach zaczynających się  już od 204 517,50 PLN brutto (po uwzględnieniu dużego rabatu). Umów się na jazdę testową już dziś i przekonaj się, jak dobre jest nowe Volvo S60.

Zapoznaj się z wszystkimi wersjami modelu mild hybrid od Volvo Car Wrocław-Bielany TUTAJ.

Dostępna jest też wersja hybrydowa Polestar Engineered – zapoznaj się z jego ofertą pod tym LINKIEM.

 

Volvo Car Wrocław-Bielany – Autoryzowany Dealer Volvo: 

Kontakt z doradcą handlowym: tel. 519 532 133, Tomasz Krzak

Kontakt z salonem: tel. 71 722 10 00

www.volvocarwroclawbielany.pl

https://www.facebook.com/VolvoCarWroclawBielany

https://www.instagram.com/volvocarwroclawbielany/

 

Zdjęcia i informacje: Volvo Car Wrocław-Bielany, volvocars.com, Michał Łobacz