Volvo PV544 było wozem, który już na zawsze zapisał się na kartach motoryzacyjnej historii. Jego krągłci stanowiły krajobraz szwedzkich dróg, gdzie kosztował nawet o połowę mniej, niż niejeden amerykański krążownik szos. Solidna konstrukcja świetnie sprawdzała się też w roli samochodu rajdowego, który dzielnie pokonywał nawet najbardziej karkołomne trasy. Jaki był daleki krewny produkowanego obecnie Volvo S60?

Ulepiony z dobrej gliny

Debiutujące w 1958 roku Volvo PV544 było dość specyficznym samochodem jak na czasy sięgających nieba płetw i ogromnych jednostek napędowych. Jego kształty wywiązywały się z modelu PV444, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze w czasach trwania II wojny światowej. Podobne z wyglądu auta odróżnić od siebie można było już po samym wyglądzie szyby czołowej. W nowszym modelu nie była ona już dzielona.

W działaniach tych była jednak metoda. Obły i nieco garbaty wóz zapewniał niespotykany jak na koniec lat pięćdziesiątych poziom bezpieczeństwa. Wytrzymałe nadwozie, a w szczególności podtrzymujące dach słupki mogły znieść silne przeciążenia w wyniku niespodziewanego koziołkowania. Życie niezliczonej ilości osób chroniły też trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, wynalazek Nilsa Bohlina. Wnętrze pojazdu było wyściełane miękkimi materiałami, które minimalizowały ryzyko odniesienia ewentualnych obrażeń przy różnych kolizjach. Model ten występował wyłącznie w dwudrzwiowej wersji nadwoziowej. W oparciu o Volvo PV444 oraz PV544 powstało też praktyczne kombi o nazwie Duett.

Volvo PV544, podobnie jak Volkswagen Garbus i Renault Dauphine było jednym z chętniej kupowanych tam samochodów z Europy. Przemawiały za tym jego dopracowana mechanika, a także niska cena – niespełna 2300 dolarów. Szczególnie lubianą odmianą była wersja Sport, której silnik rozwijał moc od 90 do 95 KM. Standardowe odmiany napędzała 1,6-litrowa jednostka o mocy 85 KM. Każdy z motorów, niezależnie od swoich osiągów był trwały i bez zawahania mógł pokonać setki tysięcy kilometrów. Samochód był też dostępny z mocniejszymi, 1,8-litrowymi silnikami.

Dobra opinia o szwedzkim samochodzie krążyła nie tylko wśród testujących go dziennikarzy motoryzacyjnych czy też jego posiadaczy. Solidny wóz był również lubiany przez kierowców rajdowych. W Polsce, białym Volvo PV544 startował w rozmaitych imprezach sportowych rajdowy mistrz Polski Franciszek Postawka.

Pra pra pra pra pra wnuk – Volvo S60

Wprowadzona na rynek w 2018 roku trzecia generacja Volvo S60 po raz kolejny udowodniła, że można podnieść poprzeczkę samochodów średniej klasy jeszcze wyżej. W odróżnieniu do poprzednich generacji, wygląd zewnętrzny sedana stał się bardziej sportowy i zarazem nawiązujący do starszego brata – Volvo S90. Nawiązujący do poprzedników pozostał jednak kształt charakterystycznie zakrzywionych kloszy świateł tylnych. Był to pierwszy samochód w gamie Volvo, którego oferta silnikowa nie obejmowała silników diesla. Porównanie pierwszej i obecnej generacji modelu S60 znajdziesz TUTAJ.

Oferowane przez autoryzowany salon sprzedaży Volvo Car Wrocław Bielany model S60 w wersji Plus napędza benzynowy silnik B5 o mocy maksymalnej 250 KM. Taka konfiguracja pozwala uzyskać średnie zużycie paliwa na bardzo niskim poziomie – 7,1 l/100 km oraz prędkość maksymalną wynoszącą 180 km/h. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h odbywa się w czasie zaledwie 6,5 sekundy. Volvo S60 może poszczycić się napędem na wszystkie koła oraz automatyczną skrzynią biegów w standardzie.

Jest to idealna propozycja dla ceniących sobie ekonomię oraz dynamikę klientów. Nowe Volvo doskonale sprawdzi się też w roli wielozadaniowego samochodu rodzinnego. Przestrzeń ładunkowa bagażnika wynosi 427 litrów, dlatego też pomieszczenie nawet największych walizek nie będzie żadnym problemem. Dostęp do bagażnika z pewnością uławiać będzie bezkluczykowy system z funkcją otwierania pokrywy bez użycia rąk.

Najnowsze wcielenie eleganckiego sedana Volvo można zakupić w dwóch odmianach: Hybrydowej (typu plug-in) oraz Mild-hybrid. Volvo S60 Recharge dostępne jest również z pakietem Polestar, który oferuje znakomite wyposażenie w postaci zawieszenia Öhlins, kute felgi oraz hamulce Brembo.

Choć Volvo PV544 i S60 są przedstawicielami dwóch zupełnie różniących się od siebie epok, to jednak łączy je kilka bliźniaczych cech. Oba wozy cechuje ponadprzeciętna trwałość i niezawodność. Doskonale obrazuje ilość ocalałych do dzisiaj egzemplarzy PV544, których wytrzymałe blachy potrafiły przetrwać nawet najcięższe zimy z odległej Północy. Innym podobieństwem jest przywiązanie do  najmniejszych detali – nowoczesny sedan Volvo wykorzystuje w swoim wnętrzu materiały pochodzenia naturalnego. Prócz wygodnej i powstałej z mieszanki wełny tapicerki, Volvo S60 posiada też inspirowane siłami wody, wiatru i fal elementy dekoracyjne, które wykonano z prawdziwego drewna. Wspólnym mianownikiem tych modeli Volvo bez wątpienia jest też wysoki poziom bezpieczeństwa, z którego szwedzka marka słynie już od lat. Popularny w latach pięćdziesiątych wóz nie tylko posiadał pionierski system pasów bezpieczeństwa, lecz także doskonale znosił silne przeciążenia podczas testów sprawdzających wytrzymałość jego nadwozia podczas dachowania.

Volvo S60 – zobacz i oceń sam

Marzysz o rozpoczęciu własnej przygody z nowym Volvo S60? Autoryzowany salon sprzedaży Volvo Car Wrocław-Bielany ma dla Ciebie ofertę dostępną już od marca 2024! Obejmuje ona długoterminowy najem (3 lata) Volvo S60 w wersji Plus Dark z silnikiem B5 AWD. Miesięczna rata w przypadku wyboru tego wariantu wynosi tylko 1090 zł netto.

Cenisz sobie styl i chcesz wyróżniać się na drodze? Skonfiguruj własną wersję Volvo S60 TUTAJ. Nie zwlekaj i umów się na jazdę testową w Volvo Car Wrocław-Bielany, dzięki której jeszcze lepiej poznasz zalety tego modelu. Porozmawiajcie z pracownikami „Volvo Car Wrocław-Bielany – Autoryzowany Dealer Volvo”, kontakt z salonem: tel. 71 72 210 00

 

Zdjęcia: Volvo Car Wrocław-Bielany, Krystian Tomala
Źródła informacji: Volvo Car Wrocław-Bielany, volvocars.com, archiwalne materiały reklamowe Volvo